Gå til innhold

Når bør de begynne i barnehagen ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Når syntes dere at det er passelig at de begynner i bhagen og hva er for tidlig , utifra en vurdering av hva som er barnets beste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å svare på det. Ser man til forskningen, er det sprikende svar der osv...

MEN: Man må jo ta det enkelte barnet i betraktning, og foreldrene. Altså; noen barn er for små før de fyller 2. Noen har vært klare leeenge når de er 2. Det kommer an på barnet og forholdene i hjemmet og hva foreldrene er trygge på. Og ikke minst kommer det an på kvaliteten ved den enkelte barnehage!

Selv antar jeg at jeg ikke vil ha mine fremtidige barn i barnehage før de i alle fall er halvannet, helst senere (vil heller benytte meg av åpen barnehage/barnepark), og da helst ikke fullt med en gang. Men så er jeg i den situasjonen at min inntekt ikke betyr en døyt for det livet vi lever...

Skrevet

det er veldig forskjellig fra barn til barn...

mine barn har begge begynt tidlig 9mnd og 13 mnd. De var trygge og utadvendte barn i tidlig alder og søkte kontakt med andre. Tilvenningen gikk som en drøm - de trivdes i barnehagen fra første sekund.

Datteren til søsteren min er en helt annen type -veldig forsiktig og rolig.. Hun begynte da hun var rundt et år men det resulterte i hyl og skrik og mange tårer. Etter en måned sluttet hun i bhg og startet hos en dagmamma som hadde en unge selv. Dette gikk mye mye bedre.

Da hun startet i bhg som 3åring hadde hun også en lang tilvenning før ting gikk seg til. Hun er nå 4 og trives kjempe godt i bhg :)

Jeg synes man får prøve å finne ut av hva som passer best for sitt barn. Hvis man ikke er i barnehage og er hjemme med mor/dagmamma uten andre barn synes jeg det er viktig at barnet får omgås andre barn på "fritiden". Selv om de ikke leker sammen på samme måte som store barn - har også de minste stort utbytte og glede av hverandres selskap.

Skrevet

Gutten min begynte da han nettopp var fyllt 2 år og jeg syntes det var en fin alder å begynne i barnehagen.

Skrevet

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg har en sønn som vil være 10-11 måneder gammel , når vi så smått har tenkt til å begynne i barnehage med ham .

Det er ikke en vanlig barnehage , men en familiebarnehage med bare 4 andre barn . Sønnen vår er en veldig trygg og grei baby som er mer enn gjennomsnittlig interessert i andre barn (tar kontakt selv mer enn andre babyer på hans alder ) , men fremdeles ikke noe spesielt langt fremme motorisk .

Har også oppdaget at forskningen er delt mht hva som er best for barnet , så det er jo egentlig veldig vanskelig å bestemme seg for hva som er riktig avgjørelse her , siden vi HAR et valg .

Tenkte å bruke lang tid på tilvenning og også bare ha ham der 2-3 timer av gangen i begynnelsen , sånn at jeg kan hente ham til barna skal sove og han får sove hjemme slik han er vant til .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...