Gjest Gjest_mina_* Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Når syntes dere at det er passelig at de begynner i bhagen og hva er for tidlig , utifra en vurdering av hva som er barnets beste?
Erle84 Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Litt vanskelig å svare på det. Ser man til forskningen, er det sprikende svar der osv... MEN: Man må jo ta det enkelte barnet i betraktning, og foreldrene. Altså; noen barn er for små før de fyller 2. Noen har vært klare leeenge når de er 2. Det kommer an på barnet og forholdene i hjemmet og hva foreldrene er trygge på. Og ikke minst kommer det an på kvaliteten ved den enkelte barnehage! Selv antar jeg at jeg ikke vil ha mine fremtidige barn i barnehage før de i alle fall er halvannet, helst senere (vil heller benytte meg av åpen barnehage/barnepark), og da helst ikke fullt med en gang. Men så er jeg i den situasjonen at min inntekt ikke betyr en døyt for det livet vi lever...
Leanne Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 det er veldig forskjellig fra barn til barn... mine barn har begge begynt tidlig 9mnd og 13 mnd. De var trygge og utadvendte barn i tidlig alder og søkte kontakt med andre. Tilvenningen gikk som en drøm - de trivdes i barnehagen fra første sekund. Datteren til søsteren min er en helt annen type -veldig forsiktig og rolig.. Hun begynte da hun var rundt et år men det resulterte i hyl og skrik og mange tårer. Etter en måned sluttet hun i bhg og startet hos en dagmamma som hadde en unge selv. Dette gikk mye mye bedre. Da hun startet i bhg som 3åring hadde hun også en lang tilvenning før ting gikk seg til. Hun er nå 4 og trives kjempe godt i bhg Jeg synes man får prøve å finne ut av hva som passer best for sitt barn. Hvis man ikke er i barnehage og er hjemme med mor/dagmamma uten andre barn synes jeg det er viktig at barnet får omgås andre barn på "fritiden". Selv om de ikke leker sammen på samme måte som store barn - har også de minste stort utbytte og glede av hverandres selskap.
missluna Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Gutten min begynte da han nettopp var fyllt 2 år og jeg syntes det var en fin alder å begynne i barnehagen.
Gjest ts Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg har en sønn som vil være 10-11 måneder gammel , når vi så smått har tenkt til å begynne i barnehage med ham . Det er ikke en vanlig barnehage , men en familiebarnehage med bare 4 andre barn . Sønnen vår er en veldig trygg og grei baby som er mer enn gjennomsnittlig interessert i andre barn (tar kontakt selv mer enn andre babyer på hans alder ) , men fremdeles ikke noe spesielt langt fremme motorisk . Har også oppdaget at forskningen er delt mht hva som er best for barnet , så det er jo egentlig veldig vanskelig å bestemme seg for hva som er riktig avgjørelse her , siden vi HAR et valg . Tenkte å bruke lang tid på tilvenning og også bare ha ham der 2-3 timer av gangen i begynnelsen , sånn at jeg kan hente ham til barna skal sove og han får sove hjemme slik han er vant til .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå