Gå til innhold

hvor mye oppmerksomhet/stimuli gir du hunden din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har mange ganger lurt på om jeg gir hunden min for lite oppmerksomhet og stimuli. så jeg lurer rett og slett på hvor mye oppmerksomhet gir du din hund i løpet av en dag?

grunnen til at jeg spør er vell fordi jeg nå nettop har flyttet for meg selv, bodde sammen med en venninne og sønnen hennes i et halvt år ca. og da lekte hunden masse med sønnen hennes og fikk jo oppmerksomhet fra både meg og venninna mi, og siden vi begge gikk mye hjemme så ble han vell vant med og få en del oppmerksomhet.

før jeg bodde sammen med venninna mi så bodde jeg for meg selv, bare i en annen kant av landet og da var det også bare meg og hunden, som da var valp.

han er vell egentlig vant med og få masse oppmerksomhet, siden han kom inn i familien som valp og alle elsket og dulle og dikke med han. (jeg bodde rett atmed mine foreldre og bror som jeg var ofte hos, de også har en voksen hund).

og jeg tror at han kjeder seg mye nå som vi har flyttet for oss selv igjen.

også synes jeg han har begynt og sutre en del, får han ikke kosen han vil ha når han kommer bort til meg så legger han seg gjerne ned med en sutreregle, eller piper litt mens han enda står atmed meg.

han får jo selvfølgelig kos og oppmerksomhet men synes han blir litt for kravstor av og til. han skal helst ha oppmerksomhet og kos hele tiden, og da syter han om han ikke får det akkurat da.

jeg har ikke hatt råd enda til og kjøpe leker til han som han kan syssle med (pluss at han biter de sund med en gang han får de! så de varer ikke lenge!)

men jeg får penger i morgen og tror jeg skal kjøpe noe greier til han.

prøvde på og kjøpe sånn ball man skal pakke en godbit inni så han får prøve og ta en ut, men han skjønte ikke noe av det og heller begynte og bite den sund.

og alle andre leker han har hatt, biter han sund med en gang! jeg pleier og gi han bein som han kan bite på og de bruker han heldigvis lengre tid på.

jeg får ofte dårlig samvittighet og føler at jeg ikke gjør en god nok jobb som eier når jeg ser han kjeder seg og ligger mye om dagene for det er ikke stort og gjøre eller like my oppmerksomhet å få som før, eller sutrer fordi han ikke får oppmerksomhet.

men når jeg tenker over hunden til foreldrene mine, hvor mye hun får av det. så tror jeg hunden min får mere oppmerksomhet enn hun siden jeg ikke jobber mye for tiden og går mye hjemme.

jeg går også en kort tur med han om morgenen når jeg står opp, så tar jeg en kveldstur som er en del lengre, hender jeg tar han med utom huset for å leke bare litt også, alt etter som jeg har vært på jobb og hvor sliten jeg er. og når jeg får hengt opp løpebandet så skal han stå mere ute om dagene siden han elsker og være ute.

det er foresten blanding mellom golden retriever og labrador på 15 mnd gammel.

hva mener du er nok for en hund i løpet av en dag? og hva er for lite??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ingen fasit, for det kommer an på alder, rase og individ. Men en lab-goldenblanding på 15 mndr. trenger mye mental og fysisk stimuli for å trives! Det er lurt å variere fra uke til uke så hunden er vant til å takle rolige perioder og få perioder med mye aktivitet uten å bli stressa. Men en kort tur om morgenen og en kveldstur som er "en del lengre" vil jeg si er et minimum på en sånn rase.

Du sier ingen ting om hvor mye eller hvordan dere trener? For selv om tur, kjærlighet og nærhet er viktig så er det ikke kos hunden din trenger mest. Han trenger å bruke nesa si, hodet sitt og gjøre sånne ting som han er avlet for. Apportering er fint, lær han å hente ting for deg og bære de tilbake. Du kan også legge inn "søk" samtidig; vis han at du gjemmer noe i stua for eksempel og la han lete for så å bære det tilbake til deg. Eller godbitsøk; du gjemmer godbiter som han skal lete opp. Alt dette kan du gjøre både ute og inne.

Har du gått kurs med han? Ofte blir man litt mer inspirert til å trene når man går kurs. Øver du på hverdagslydighet eller små triks så får han brukt hodet sitt og vil bli mer fornøyd. Han er jo også i en alder der det er viktig å vedlikeholde ferdighetene, for de har lett for å forsvinne på sånne pubertetsbomber. :)

Også veldig kjekt om du kan slippe han løs så han får langet ut en gang i blant.

Skrevet

takk for svar :)

ja har perioder der jeg driver en del med sånn som du beskriver, jeg gjemmer godbiter rundt om i stua og han må "søke" seg fram.

også når jeg leker ute med han (da er han løs foresten, så han får være en del løs) og han ikke helt får med seg hvor leken havner så bruker jeg den "søk" og peker i retningen han skal lete.

"en del lengre" vil si sånn alt i fra 20 - 60 minutter. mens morgenturen er mest for at han skal få gjøre fra seg før jeg drar på jobb.

og som nevnt når jeg leker med han ute så får han springe løs, pleier også og ta han med til en sånn liten flyplass eller områder jeg vet det ikke er folk og sleppe han løs så han får springe. og da pleier jeg ha med godbit og øver på innkalling samtidig.

og når vi går tur så pleier jeg øve og gå "fot" med han, og han får gjerne en godbit da også. og lærer han også en del triks, som å "rulle rundt", "snurr", "give me five" o.l....

men det går som regel i perioder denne stimulien da.

jeg har ikke gått kurs med han nej, egentlig av personlige grunner som at jeg selv sliter litt med angst o.l. kanskje litt egoistisk men :/

Skrevet
takk for svar :)

ja har perioder der jeg driver en del med sånn som du beskriver, jeg gjemmer godbiter rundt om i stua og han må "søke" seg fram.

også når jeg leker ute med han (da er han løs foresten, så han får være en del løs) og han ikke helt får med seg hvor leken havner så bruker jeg den "søk" og peker i retningen han skal lete.

"en del lengre" vil si sånn alt i fra 20 - 60 minutter. mens morgenturen er mest for at han skal få gjøre fra seg før jeg drar på jobb.

og som nevnt når jeg leker med han ute så får han springe løs, pleier også og ta han med til en sånn liten flyplass eller områder jeg vet det ikke er folk og sleppe han løs så han får springe. og da pleier jeg ha med godbit og øver på innkalling samtidig.

og når vi går tur så pleier jeg øve og gå "fot" med han, og han får gjerne en godbit da også. og lærer han også en del triks, som å "rulle rundt", "snurr", "give me five" o.l....

men det går som regel i perioder denne stimulien da.

jeg har ikke gått kurs med han nej, egentlig av personlige grunner som at jeg selv sliter litt med angst o.l. kanskje litt egoistisk men :/

Syns ikke det du beskriver høres så verst ut jeg, men du må nok gå mer tur enn du gjør med den herremannen der. Greit nok at han får herje i hagen, men han blir mer sliten (i hodet) av å gå langs gata og lese avisa. Han må ha tur! ;) Supert at du kan slippe han på flyplass da!

Og hva om du bare bestemmer deg for at dere skal lære dere en del lydighetsøvelser for eksempel? Freestyle? Selv om du ikke har tenkt å gå kurs eller konkurrere er det kjempegøy å få til noe sammen med hunden sin. Han får følelsen av å mestre og du får bedre kontakt med han.

Jeg har hannhund på samme alder og holder på å lære inn de 19 momentene i lydighet, selv om vi ikke har tenkt å drive med det. Til våren skal vi sette opp litt hinder og slalom i hagen og se om vi syns agility er gøy. Jeg har litt sånn prestasjonsangst når det kommer til kurs og hundeklubb, men det skal ikke stoppe meg i å ha det gøy med hunden min! :)

Skrevet

ja du har kanskje rett, men når det gjelds tur så tenker jeg som så at hunden til foreldrene mine får en tur om dagen, og da er det i oppi marka og mamma pleier bruke 45-60 min på det (de har en blanding av collie og bordercollie).

men det blir jo sånn når man jobber så hvordan skal det bli når jeg begynner og jobbe mere, da orker jeg sikkert ikke mer enn en tur om dagen, kan jo selvfølgelig gå lengre turer da men. pluss at jeg til sammen går 40 minutter ca til sammen når jeg går til og fra jobb, så det blir mye gåing i løpet av en dag! og jeg må gå tur med hunden også....kanskje man blir sprek og :fnise:

ingenting er så godt som å se en fornøyd hund, at han blir sliten av gåturen og koser seg når han gjør triks og lærer ting og får godis :)

jeg kan ikke så mye om agility og freestyle, men jeg vet sånn høvvelig hva det går ut på og tanken har streifet meg faktisk. finnes det noen nettsider der det går an og lese litt om sånt?

han er veldig lett og lære ting og veldig flink og han elsker og få utfordringer så tror det kunne vært noe og holde på med faktisk.

Skrevet
ja du har kanskje rett, men når det gjelds tur så tenker jeg som så at hunden til foreldrene mine får en tur om dagen, og da er det i oppi marka og mamma pleier bruke 45-60 min på det (de har en blanding av collie og bordercollie).

men det blir jo sånn når man jobber så hvordan skal det bli når jeg begynner og jobbe mere, da orker jeg sikkert ikke mer enn en tur om dagen, kan jo selvfølgelig gå lengre turer da men. pluss at jeg til sammen går 40 minutter ca til sammen når jeg går til og fra jobb, så det blir mye gåing i løpet av en dag! og jeg må gå tur med hunden også....kanskje man blir sprek og :fnise:

ingenting er så godt som å se en fornøyd hund, at han blir sliten av gåturen og koser seg når han gjør triks og lærer ting og får godis :)

jeg kan ikke så mye om agility og freestyle, men jeg vet sånn høvvelig hva det går ut på og tanken har streifet meg faktisk. finnes det noen nettsider der det går an og lese litt om sånt?

han er veldig lett og lære ting og veldig flink og han elsker og få utfordringer så tror det kunne vært noe og holde på med faktisk.

Jeg er veldig med på den tanken om å ikke overdrive aktiviseringen. Men man må jobbe med det man har, og når man har en ung lab-goldengutt så må man rekne med litt innsats. De rasene er kjent for å være krevende i oppveksten. ;) Men hunden din høres kjempefin og rolig ut, noen små justeringer og jeg tror dere vil få det kjempefint sammen.

Agility er hinderløype for hund. Du kan jo gå inn på youtube, så finner du masse snutter som gir deg et inntrykk av hva det går ut på. En del av tingene er vanskelig å få til selv, men hindere, pinner til slalom og et stort dekk for eksempel er fullt mulig å snekre sammen i hagen. Freestyle er dans med hund. Egentlig en rekke små triks som er satt sammen i koreografi til musikk. Veldig gøy å lære inn sånne ubrukelige ting, som rulle rundt, rygge, løpe mellom beina dine...bare fantasien setter grenser :) Google det så finner du drøssevis med linker.

Gjest Gjest
Skrevet

Husk at sutringen også må vendes av med - den kan komme av så mangt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...