Sisilie Skrevet 10. juli 2003 #1 Skrevet 10. juli 2003 - Igår var jeg på Polet (selvbetjening)- for å hente tomme esker - fine til å pakke i. Da jeg var på vei inn - skulle kjøpe litt også- spurte jeg en dame i kassen om jeg kunne få lov å få noen esker, på en høflig og grei måte. Eskene står forøvrig stablet og lett synlig ved inngangen, men dama lot som om hun ikke skjønte hva jeg mente- målte meg opp og ned og sa:- "Ikke mange,vel"?.....Neida...... Da jeg gikk ut passerte jeg en annen kassadisk med en mann- jeg spurte ham det samme spørsmålet, han smilte bredt og sa:- "Du må bare forsyne deg og ta så mange esker du vil - stapp hele bilen full"....... Takk,takk Syntes dette var litt påfallende - og det er ikke eneste eksempelet jeg har- kan det stemme at vi jevnt over er mer høflige med vårt motsatte kjønn?
Rapitap Skrevet 10. juli 2003 #3 Skrevet 10. juli 2003 Det kommer nok ann på personen du spør. Hun var muligens pre-menstruell...senil? Dårlig dag? Og ja, det er vanlig at jeg får bedre service fra menn enn damer..... *hehe - i alle former for "betydning"....*
Gjest care Skrevet 10. juli 2003 #4 Skrevet 10. juli 2003 Tror vel egentlig ikke dette er kjønnsavhening, men personavhening, men du kan jo prøve ut hypotesen din i flere forretninger
Sisilie Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2003 -Et langt liv har jo lært meg at det finnes mange nyanser og gråtoner- og jeg sier overhode ikke at "alle kvinner gir dårligere service til sine medsøstre" - (ikke misforstå med vilje nå,da!) -har møtt mange uhøflige menn også,men likevel.......vil påstå at det er mer kjønnsavhengig enn personavhengig. Når jeg er ute og reiser håper jeg alltid at det er en mannlig toller etc.- og ikke ei ung, nyutdanna som skal "gjøre jobben sin", slik at jeg ikke rekker neste fly.........
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #6 Skrevet 10. juli 2003 Jeg har ikke merket slike tendenser, men det kan jo hende at det var en grunn til at damen i kassa ikke ville at du skulle ta alle eskene. Kanskje skulle hun flytte selv? Kanskje hun hadde snakket med noen som skule hente esker senere på dagen og sagt at det sto masse esker der? Kanskje hadde en overordnet gitt henne en instruks om å beholde noen esker? kanskje hadde mannen i kassa fått en beskjed om å kvitte seg med eskene?
birgitte242 Skrevet 10. juli 2003 #7 Skrevet 10. juli 2003 Jeg tror dette først og fremst er personavhengig. Men kanskje vi jenter får bedre service av menn noen ganger fordi vi (mer eller mindre ubevisst) flørter litt? Hvis jeg skal legge igjen en god del penger og vil ha god service benytter jeg meg av flørting (og da mener jeg ikke-seksuell betonet flørting), og det virker alltid. På både menn og kvinner!
Marianne Skrevet 10. juli 2003 #8 Skrevet 10. juli 2003 Dette er nok personavhenig tror jeg. Men når det gjelder klagesaker så tror jeg dette stemmer bedre. Da har kvinne mot kvinne vanskeligere for å komme til en løsning enn mann, kvinne har og omvendt.
Gjest care Skrevet 10. juli 2003 #9 Skrevet 10. juli 2003 Samtidig som jeg antar det er personavhenig, så har det også mye med hvordan du selv stiller spørsmålet og hvordan kroppsspråk du bruker. Hvis jeg ser en "bitch" bak en disk eller lignende, så setter jeg opp et søtt ansikt og spør på en fin måte, og da kan de ikke avvise meg :blunke:
Gjest gjesta Skrevet 10. juli 2003 #10 Skrevet 10. juli 2003 Jeg vil tro at dette er mer avhengig av person enn kjønn. Når jeg treffer kunder i forbindelse med jobben, yter jeg lik service uansett om kunden er mann eller kvinne. Det som alltid får meg til å yte litt ekstra er hvis kunden er blid og imøtekommende. Smil til verden og verden smiler til deg, med andre ord. Men at man kan oppleve å få sure svar om man er aldri så blid, jepp det skriver jeg under på.
Frk Doodad Skrevet 10. juli 2003 #11 Skrevet 10. juli 2003 Tror som mange andre her at dette først og fremst er personavhengig. Men treffer man en person i en service situasjon som ikke er spesiellt god på det med service tror jeg nok denne kan forskjellsbehandle nokso kraftig basert på ulike faktorer, og da tror jeg gjerne at kjønn kan være en av dem. Andre faktorer kan være alder og utseende (pene, kule mennesker blir av enkelte sett veldig opp til). Frk D
Gjest Coolaid Skrevet 11. juli 2003 #12 Skrevet 11. juli 2003 Det er vel ingen hemmelighet. Tror at man generelt får bedre sørvis av det motsatte kjønn enn seg selv. Uproffesjonelt ja, men sant tror jeg nok det er. Har selv gjort det og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Skrur man på sjarmen litt og smiler er det utrolig mye man kan få utrettet. De fleste av oss tiltrekkes jo av det motsatte kjønn og vet derfor hvilke strenger en skal spille på. Uetisk og umoralsk er det sikkert litt, men noen ting er ikke til å forandre. Klart når en jente smiler søtt til meg og spør pent om noe, får hun kanskje litt ekstra sørvis. Ikke rart det.
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2003 #13 Skrevet 11. juli 2003 Jeg jobber i butikk selv, og føler at jeg oftere får en god tone med menn enn kvinner. Litt uskyldig flørt og kanskje litt humor på kanten. Uprofft ja, men det er på en liten plass der jeg kjenner de fleste kundene fra før.
Gjest ~Hanne~ Skrevet 12. juli 2003 #14 Skrevet 12. juli 2003 Personavhengig, helt klart, men det er lettere å ta en koselig flørtetone med en mann - og dermed få god service - enn det er med en dame. Det er nok også avhengig av personen meg, ikke bare den som skal yte service.
myagi Skrevet 12. juli 2003 #15 Skrevet 12. juli 2003 Jeg jobbet i en bar der policyen var at så langt det var mulig så skulle jentene servere gutta og omvendt. Slikt ble det nemlig bedre tips av. Så uprofft vil jeg ikke kalle det. Ellers er jeg enig i at det varierer veldig fra peerson til person. Hvis du kommer til meg og er trøblete så blir det kanskje ikke du som får det bredeste smilet den dagen... :blunke:
Gjest Zalomine Skrevet 12. juli 2003 #16 Skrevet 12. juli 2003 Personavhengig, uten tvil, men jeg trur det er noe i dette med kjønn også. Man smiler ett til en av motsatt kjønn, uten at man mener noe særlig annet enn rett og slett, det er en av motsatt kjønn... Min samboer jobber som selger, og oppdaget fort at han selger til en større andel av de kvinnene han kontakter enn de mennene han kontakter (altså, han kontakter flere menn, og sleger til flere menn, men andelen som svarer ja er større hos kvinnene) Om dette er fordi kvinner er mer fristet til å spare penger (han tilbyr dem tross alt et produkt som i de fleste tilfeller er rimeligere enn det alternativet de i dag benytter) eller om de faller for hans sjarm, det kan vi vel ikke bevise....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå