Gå til innhold

Vil granske eller forby au pair-ordningen

Anbefalte innlegg

Gjest Emera
Skrevet

http://nrk.no/nyheter/1.6537174

LO vil altså se på au pair-ordningen. Dette synes jeg er mer enn på tide. Selv synes jeg ikke hele ordningen bør legges ned, men at man går den etter i sømmene mener jeg er på høy tid. Også en del holdninger jeg har sett i tråder om au pair her på KG, får meg til å bli bekymret for dette.

En ting er norske ungdommer som av eventyrlyst reiser til utlandet som au pair, men lutfattige jenter som kommer hit og blir brukt som slaver og billige hushjelper, når håpet var å kunne forsørge familie i hjemlandet... Hvis det virkelig fungerer sånn mange ganger, da blir jeg faktisk kvalm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du mener at en lønn på 5000,- i måneden, fri kost, og som regel en ganske stor hybel med 6 timers arbeidsdag er verre enn å jobbe fra 0600-0000 hver dag inkludert søndager for en luselønn. Disse au pairene mener faktisk de er blitt velsignet som får lov til å jobbe her, og ha det så godt. Og så mener du man skal sende dem tilbake der de kom fra? Husk at en hybel gjerne koster en 5000-6000 i måneden, og plusser du på kosten og lønnen på dette har de det ikke så veldig gærent økonomisk...

Gjest Emera
Skrevet (endret)
Så du mener at en lønn på 5000,- i måneden, fri kost, og som regel en ganske stor hybel med 6 timers arbeidsdag er verre enn å jobbe fra 0600-0000 hver dag inkludert søndager for en luselønn. Disse au pairene mener faktisk de er blitt velsignet som får lov til å jobbe her, og ha det så godt. Og så mener du man skal sende dem tilbake der de kom fra? Husk at en hybel gjerne koster en 5000-6000 i måneden, og plusser du på kosten og lønnen på dette har de det ikke så veldig gærent økonomisk...

Jeg sa vel ikke hva JEG mener om au pair-ordningen i startinnlegget mitt? Men det at LO faktisk ønsker å legge ned hele ordningen på grunn av slave-forhold er vel noe å merke seg? Og hvis forholdene ofte er slik LO beskriver, da er det virkelig grunn til å reagere! Synes du ikke det..?

Voldsomt som du går i forsvar...

Endret av Emera
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ofte stor lønnsforskjell og levestandard mellom Norge og landene disse jentene kommer fra. Hvis de kan forsørge deler av eller hele sin familie på den lønna de får her, så synes jeg faktisk det er flott. Hvorfor skal politikerne absolutt blande seg i noe de ikke har noe med.

Skrevet

Vi vurderer au pair, og jeg tenker vel litt i samme bane som Jens...

Leiligheten som au pairen skal bo i kunne vi glatt leid ut for 7-8000 i mnd. Vedkommende får alt av husholdningsartikler og mat. I tillegg skaffer vi tv (med kabeltv), dvdspiller, bærbar pc med internett osv... Vi må også dekke inntil 6000 i språkopplæring. Lønnen, som derfor kun skal dekke lommepenger, er på 4-5000. Vedkommende jobber ikke 100%, bare 30 timer i uken. Regner man litt på dette, kommer man opp i en ganske grei årslønn faktisk.

Men det finnes selvfølgelig noen som utnytter ordningen, sånn vil det alltid være.

Gjest Gjest
Skrevet
Men det finnes selvfølgelig noen som utnytter ordningen, sånn vil det alltid være.

Naturligvis, men sånn er det med alt. Jeg synes det blir feil at hele au-pair ordningen skal gå til spille bare fordi at noen få ødelegger. Da burde man heller ha et bedre støtteapparat for de au pairene som møter på problemer, men jeg vet ikke hvordan noe sånt eventuelt skulle ordnes.

Skrevet

Kunne ikke være mer enig mer Emera.

Jada, disse jentene får godt betalt. De har et luksusliv sammenlignet med hjemlandet. De kan sende penger hjem. Hybelen kunne dere tjent 8-10000 i måneden på, men dere lar fortjeneste være og gir henne den gratis (det må jo være toppen av gavmildhet, tatt i betraktning av at hun henter de grinete, snørrete ungene deres i barnehagen ;) ).

Bare for å mildne inntrykket litt: jeg har selv snørrete og grinete unger, og jeg har selv blitt forespurt om å få meg en au pair. Altså forespurt, i betydningen av at det var en ung dame (bekjent av en bekjent) som desperat ville komme seg til Norge for å tjene penger, kunne jeg ikke i det minste ha henne noen timer daglig?

Mitt prinsipielle standpunkt er betinget av følgende: en venninne av meg i Singapore har en au pair. Eller som de kaller det der nede, hushjelp. Denne hushjelpen tjener over ti ganger så mye som hun ville gjort i sitt hjemland, Filipinene. Og hun har latt tre barn være igjen hjemme. Hun ser dem en gang i året.

Det er klart at det er hennes valg, og det er klart at au pairer velger selv når de kommer til Norge. Det er klart at den globale økonomien gjør at det finnes forskjellige standarder for rike og for fattige. Men jeg kan ikke si annet enn at det hadde gitt meg en flau smak i munnen å benytte meg av au pair-ordningen. Dette blir jo mye synsing fra min side, og nettopp derfor synes jeg det er bra at LO ser nærmere på saken. I mellomtiden henter jeg ungene mine sjøl, og vasker gulvet mitt sjøl, og registrerer at det faktisk også går helt fint.

Gjest Gjest
Skrevet
Leiligheten som au pairen skal bo i kunne vi glatt leid ut for 7-8000 i mnd. Vedkommende får alt av husholdningsartikler og mat. I tillegg skaffer vi tv (med kabeltv), dvdspiller, bærbar pc med internett osv... Vi må også dekke inntil 6000 i språkopplæring. Lønnen, som derfor kun skal dekke lommepenger, er på 4-5000. Vedkommende jobber ikke 100%, bare 30 timer i uken. Regner man litt på dette, kommer man opp i en ganske grei årslønn faktisk.

Au pair'er i Norge må få lønn etter norsk tariff, uavhengig av lønnsnivået i landet de kommer fra. Fri bolig og mat kan ikke regnes som lønn, da arbeidet krever at de bor hos arbeidsgiverfamilien, slik at de ikke får bosette seg fritt. Det er videre viktig at arbeidstiden ikke utvides ut over fastsatt ramme (35 eller 37,5 timer/uke?). 5000 kroner pr mnd er luselønn og må oppfattes som utnyttelse av personer fra fattige land. 20000 kroner pr mnd burde være minstekravet.

Det er på tide at ordningen gås gjennom i sømmene, og at de som har utnyttet au pairene med underbetaling eller overarbeid, får sin rettmessige straff.

Gjest Emera
Skrevet
Det er ofte stor lønnsforskjell og levestandard mellom Norge og landene disse jentene kommer fra. Hvis de kan forsørge deler av eller hele sin familie på den lønna de får her, så synes jeg faktisk det er flott. Hvorfor skal politikerne absolutt blande seg i noe de ikke har noe med.

Ikke har noe med..? Har ikke norske myndigheter noe med det hvis fattige jenter blir utnyttet her i Norge? Noe er det jo tydeligvis, ellers hadde vel ikke LO ønsket å legge ned ordningen.

Gjest Naria
Skrevet

At jentene tjener mer her, enn de ville ha gjort i sitt eget hjemland er et fryktelig dårlig argument, for å ikke betale skikkelig. Jeg ser det som en selvfølge at alle som jobber i Norge, skal ha lønn etter norske forhold.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har selv jobbet som au-pair (USA).

Å si at au-pairer er påkrevd til å bo i huset er helt feil!

Som au-pair kan du helt fint skaffe deg en leilighet hvor du vil..

Man får arbeidstider i den jobben som i alle andre.

Si du jobber fast i huset fra 08.00 til 15.00 eller om du jobber 2 timer om morgenen(tar seg av barna om morgenen og skyss til skole/barnehage og så 3-4 timer om ettermiddagen-hente di og passe de til foreldrene kommer hjem)

Men det er stort sett satt opp faste tider når du jobber. Så det er helt uproblematisk å bo ett annet sted!

Au-pair ordningen er kjempe flott for de som vil oppleve

ett annet land og andre kulturer.

Så att man får fri losji,kost og 5000 i lommepenger er absolutt ingen dårlig ordning!

Jeg hadde 1 kjempe flott år med denne ordningen og anbefaler andre å gjøre dette.

Jeg er derimot helt enig at man bør gå i sømmene på vertsfamiliene og sørge for at reglene blir fulgt. Man skal ikke jobbe mer enn de 30 timene og ha minst 1 dag fri i uken..

Så til de som følger dette er dette et supert opplegg for mange :)

Gjest Gjest
Skrevet

Så att man får fri losji,kost og 5000 i lommepenger er absolutt ingen dårlig ordning!

Jeg hadde 1 kjempe flott år med denne ordningen og anbefaler andre å gjøre dette.

Jeg er derimot helt enig at man bør gå i sømmene på vertsfamiliene og sørge for at reglene blir fulgt. Man skal ikke jobbe mer enn de 30 timene og ha minst 1 dag fri i uken..

Det er bra at du opplevde året i USA som flott, men etter norske forhold er denne avlønningen under en hver kritikk og må betraktes som en ren slavekontrakt.

Jeg synes likevel at kravet om 1 dag fri i uken i tillegg til fri hver lørdag og søndag høres litt merkelig ut dersom det skal regnes som 100% jobb. 30 timers arbeidsuke er også mindre enn hva som er vanlig i Norge, 35 timer synes ikke urimelig. Men da må lønna være til å leve med!! 20000 (-25000) kroner pr måned må være det absolutte minimum!!

Skrevet
Naturligvis, men sånn er det med alt. Jeg synes det blir feil at hele au-pair ordningen skal gå til spille bare fordi at noen få ødelegger. Da burde man heller ha et bedre støtteapparat for de au pairene som møter på problemer, men jeg vet ikke hvordan noe sånt eventuelt skulle ordnes.

Det mener jeg også.

Skrevet
Au pair'er i Norge må få lønn etter norsk tariff, uavhengig av lønnsnivået i landet de kommer fra. Fri bolig og mat kan ikke regnes som lønn, da arbeidet krever at de bor hos arbeidsgiverfamilien, slik at de ikke får bosette seg fritt. Det er videre viktig at arbeidstiden ikke utvides ut over fastsatt ramme (35 eller 37,5 timer/uke?). 5000 kroner pr mnd er luselønn og må oppfattes som utnyttelse av personer fra fattige land. 20000 kroner pr mnd burde være minstekravet.

Det er på tide at ordningen gås gjennom i sømmene, og at de som har utnyttet au pairene med underbetaling eller overarbeid, får sin rettmessige straff.

Det stemmer ikke at de må bo i huset til vertsfamilien. Flere av mine venninner leier leiligheter til sine au pairer.

Skrevet
Jeg har selv jobbet som au-pair (USA).

Å si at au-pairer er påkrevd til å bo i huset er helt feil!

Som au-pair kan du helt fint skaffe deg en leilighet hvor du vil..

Man får arbeidstider i den jobben som i alle andre.

Si du jobber fast i huset fra 08.00 til 15.00 eller om du jobber 2 timer om morgenen(tar seg av barna om morgenen og skyss til skole/barnehage og så 3-4 timer om ettermiddagen-hente di og passe de til foreldrene kommer hjem)

Men det er stort sett satt opp faste tider når du jobber. Så det er helt uproblematisk å bo ett annet sted!

Så til de som følger dette er dette et supert opplegg for mange :)

En kollega av meg har også vært au-pair i USA og hun opplevde mye forskjellig, en familie ønsket å ha henne som fulltidsmor for far jobbet så mye og mor jobbet i en annen by og var hjemme i helgene. Så det er dessverre forskjellige opplevelser ute og går og det vil også gjelde au-pairer her hjemme. Fordi om man selv har hatt gode opplevelser så trenger ikke det bety at alle har hatt det.

Om ordningen skal kuttes ut helt vet jeg ikke, men det kan uansett være nyttig å se på ordningen.

Sosial dumping bør ikke aksepteres mer når det gjelder fillipinske barnepassere enn når det gjelder polske bygningsarbeidere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...