Texas Skrevet 10. juli 2003 #1 Del Skrevet 10. juli 2003 Vi bygger hus om dagen - mye jobb! Kan vi male stua uten å tapetsere først? Har nå to strøk hvit grunning på sponplater. Det er godt sparklet og pusset i forkant. Må vi tapetsere med miljøstrie e.l. før vi maler to strøk sluttfarge, eller kan vi rett og slett la de glatte veggene som er der nå gjøre like god jobb? Har noen råd/erfaringer å komme med her? Det vi kunne ønske er en så glatt vegg som mulig, og heller sette opp malbar tapet senere hvis vi ønsker å endre noe... Ha en god dag, og takk for evnt. svar!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #2 Del Skrevet 10. juli 2003 Du KAN male sponplatene, men det anbefales ikke. Det blir fort litt bevegelse i et nytt hus og da vil sprekker synes veldig godt. Du får kjøpt helt glatt "filt" som du kan legge på veggene for å få et glatt resultat. Dessuten er "finsparkling" en tidkrevenede jobb. Men det går an altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #3 Del Skrevet 10. juli 2003 Når dere bygger nytt, er det faktisk lurt å gjøre slik som du beskriver og så lenge veggen er sparklet og grunnet er det ingen problemer forbundet med dette. Årsaken til at det er lurt, er at nye hus ofte bruker litt tid på "å sette seg". Dette fører gjerne til sprekker i skjøter og hjørner, noe som er mye lettere å rette på når det ikke sitter tapet på utsiden. Som regel går det bra uansett, men hvis man ser nøye etter kan man i nye hus ofte se at tapeten har "vridd seg" i hjørnene fordi det har sprukket under. Lykke til med husbyggingen! Jeg misunner dere ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #4 Del Skrevet 10. juli 2003 Lea har helt rett i at dere siden kan bruke "filt" utenpå sponplatene for å få helt glatte vegger, men jeg anbefaler altså at dere venter i hvert fall ett år med å gjøre det ref. både det Lea og jeg skriver om sprekker. Konklusjon: Sannsynligheten er stor for at dere uansett får noen sprekker dere må utbedre i løpet av det første året eller så, så dere kan godt gjøre det så enkelt som mulig nå. Hilsen fru ex. maler :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #5 Del Skrevet 10. juli 2003 Leo har selvsagt rett i dette, men jeg har sett en stygge vegger i nye hus, der det er malt rett på platene. Vi har ikke et eneste vridd hjørne, selv om vi la på strie med EN gang. Vi brukte riktignok glassfiberstrie, som er litt armerende. Vet ikke om det er forskjell på denne og andre typer strie/tapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #6 Del Skrevet 10. juli 2003 Lea og jeg er helt enige, men jeg forsøker å gi dere en mulighet til å utsette litt arbeid :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #7 Del Skrevet 10. juli 2003 Mens jeg vet at det aldri blir noe av utsatte ting her i huset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Texas Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 10. juli 2003 Hei dere to!! Takk for svar! Litt delte meninger, men jeg har jo hørt som du sier, Leo, at det kan bevege seg en tid etter oppsetting... Hmm....Vi får se ann hvordan tiden strekker til - planlegger innflytting i september! Og nå er det snart ferie og tid for maling...sukk..!! Ha en fortsatt strålende dag! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hbnj Skrevet 10. juli 2003 #9 Del Skrevet 10. juli 2003 Vi bygger også hus, og maler rett på sparklede gipsplater. Trodde ikke det skulle sprekke når det er lagt på papirremser og acryl i hjørnene. Må du forresten grunne først, går det ikke an å bare male 2-3 strøk med den vanlige malingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #10 Del Skrevet 10. juli 2003 Vi bygger også hus, og maler rett på sparklede gipsplater. Trodde ikke det skulle sprekke når det er lagt på papirremser og acryl i hjørnene. Må du forresten grunne først, går det ikke an å bare male 2-3 strøk med den vanlige malingen? Gios og spon er to forskjellige ting. Gips er et dødt materiale og vil derfor ikke bevege seg på samme måte som spon. Sponplater er som regel limt sammen i skjøtene (not og fjær) og det brukes ikke papirremser. Jeg anbefaler å grunne uansett hvilke plater man bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Texas Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 10. juli 2003 Det er mulig du strengt tatt kan male et ekstra strøk med hovedfargen istedenfor å grunne, men jeg tviler egentlig... For disse skjøtene mellom sponplatene må sparkles veldig godt, og de synes ege3ntlig ganske godt siden sponet er brunt... Med et par strøk grunning er vi i allefall garantert pent og dekkende resultat! Blir sikkertt anderledes på gips!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #12 Del Skrevet 10. juli 2003 Vi bygger også hus, og maler rett på sparklede gipsplater. Trodde ikke det skulle sprekke når det er lagt på papirremser og acryl i hjørnene. Lea har helt rett i at gips og spon er to forskjellige ting, men jeg kan nesten love deg at gipsplatene også sprekker, i hvert fall i hjørnene, uansett akryl og remser. Sannsynligheten er imidlertid liten for at dere må gjøre alt om igjen. Det vil som regel holde med å sparkle evt. bruke akryl i sprekkene og male over disse igjen. (Er imidlertid vanskelig å unngå fargeforskjeller så sanns. må hele rommet males). Beklager, men sånn er det bare... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #13 Del Skrevet 10. juli 2003 Ja, selve "reisverket" er jo laget i tre som regel og dette beveger seg. MEN så kom jeg på det.. bruk for all del akryl i hjørnene på både gips og spon. Da slipper dere at det blir sprekker i hjørnene. Vi "glemte" akryl i et rom (dvs det var søndag og og vi hadde gått tom, men SKULLE gjøre ting ferdig). Vi angrer litt kan man si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 10. juli 2003 #14 Del Skrevet 10. juli 2003 Jepp, kan bekrefte at akryl er tingen! Det er mer elastisk enn sparkel og "krymper" ikke på samme måten! (Kanskje vi skulle starte malerfirma, Lea :blunke: . Bare ta sånne små kosejobber som ingen andre vil ha?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #15 Del Skrevet 10. juli 2003 Jaaa... men vi kan vel ansette Leo-mannen som maler. Vi kan bare ta befaringene vi.. og drikke kaffe resten av tiden . Og vi trenger vel en elektriker også? Har en på lager som gjerne vil jobbe for oss.. tror jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Texas Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 10. juli 2003 Akryl i hjørnene på spon også? Ops!!! :-? Hvordan gjør man, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #17 Del Skrevet 10. juli 2003 Bare sprut en stripe med akryl i alle hjørner og dra en zalo-finger nedover. Akkurat som med silikon. Så kan du male over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Texas Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #18 Del Skrevet 10. juli 2003 Takk, Lea!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. juli 2003 #19 Del Skrevet 10. juli 2003 Bare spør Leo og Leas malerfirma Man lærer jo av sine feil og feilene er allerede gjort (ikke så rent få heller), trøsten er jo at man ikke gjør dem en gang til og kan øse ut når folk lurer på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Texas Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #20 Del Skrevet 10. juli 2003 Leo & Leas malerfirma !? Bra idè!! Jeg er i allefall veldig glad for tips - skal kalle på dere neste gang jeg lurer på noe vedr. maling!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå