Gjest hei der Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Hei dere! Noen som kjenner til rammelån? Har i dag vanlig boliglån på eneboligen vår. Har ca 1,6 mill i lån innenfor 60 %. Driver og bygger ut og pusser opp og trenger stadig nye mindre lån, feks til innkjøp av rørarbeid, material, kjøkkeninredning etc. Har også nettopp kjøpt ny bruktbil til 60 000,-. Vi har nå også lyst å kjøpe oss en større båt og vi må da låne omlag 350 000,-. Tror dere det vil være lurt av oss å pakke alt i et rammelån? Er det noen feller man kan gå i? Banken sier selvfølgelig det er kjempelurt, men jeg har egentlig ikke så stor tillitt til disse såkalte "rådgiverne".
Gjest Ingeniøren Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Fella er at du ikke betaler nok ned på lånet. Om du tar opp f.eks ett rent billån vil du få en ganske kort nedbetalingsplan. Når du baker det inn i rammelån så kan du plutselig ende opp med å betale på denne bilen i 20 år etter at den er solgt. Noen ender jo også opp med å kjøpe flat-tver, sydenferier osv på rammelånet. Har du den økonomiske disiplinen som trengs så vil jeg absolutt anbefale det. Det gir en økt frihet og god rente.
Gjest Gjest_tussi_* Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Vi har rammelån og er superfornøyd. Det er utrolig deilig å være litt mer fristilt fra banken. Vi skal i gang med oppussing ila sommeren og da syns jeg det er greit å ta de største bolkene ut av rammelånet istedenfor å låne midlertidig av familie. (Ville jo aldri gått i banken for å spørre om å låne så små summer som f.eks 20 000 alene). Det er selvsagt en fordel at man er strukturert og forsøker å betale mer ned enn man forbruker, men igjen.. det kommer litt ann på utgangspunktet. Vi har kjøpt oss en enebolig med livsløpstandard på og regner med å bo er i 30 år til ihvertfall. Det neste året skal vi pusse opp og da kommer vi til å sette nedbetalingene på pause (har satt opp automatisk trekk) for et halvt års tid. Rett og slett for å gi oss litt bedre økonomi i denne tiden. Det er ikke noe problem (og vi ville fått dette om vi hadde bedt banken om avdragspause også..) men veldig deilig å slippe å gå til banken for å spørre om lov
flickan Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Hei dere! Noen som kjenner til rammelån? Har i dag vanlig boliglån på eneboligen vår. Har ca 1,6 mill i lån innenfor 60 %. Driver og bygger ut og pusser opp og trenger stadig nye mindre lån, feks til innkjøp av rørarbeid, material, kjøkkeninredning etc. Har også nettopp kjøpt ny bruktbil til 60 000,-. Vi har nå også lyst å kjøpe oss en større båt og vi må da låne omlag 350 000,-. Tror dere det vil være lurt av oss å pakke alt i et rammelån? Er det noen feller man kan gå i? Banken sier selvfølgelig det er kjempelurt, men jeg har egentlig ikke så stor tillitt til disse såkalte "rådgiverne". Det lønner seg hvis dere bruker det riktig som noen over påpeker. Dvs at dere betaler ned avdrag innen rimelig tid. Hvis dere f eks baken inn billånet må dere være klar over at nedbetalingsplanen legger opp til at lånet skal betaler over 20/25/30 år, mot 5-7 år som er normalt. Dvs at renteutgitene på bilen blir enorme sammenliknet med et separat billån hvor alt er betalt ned etter relativt kort tid. Det blir ofte spurt om liknende ting her på forumet og her er et regnestykke jeg laget til en annen for å illustrere poenget mitt. Altså er rammelån fint dersom man faktisk betaler avdrag av rimelig str i forhold til tingen lånet er brukt til å finansiere. Om man ikke har selvdisiplin til dette, og stadig betale minst mulig, vil et slikt lån bli svært dyrt over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå