cogito Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Les her: Ammehjelpen oppfordrer til boikott av Nestlé Barnematprodusenter tjener fett på usikre foreldre Nestlé står for 28 % av verdens omsetning av morsmelkerstatning og har en lang historie bak seg som pådriver for kunstig ernæring. Henry Nestlé fant opp pulvermelken i 1867, og de har i årenes løp solgt store mengder melkepulver med katastrofale følger for liv og helse for spedbarn og barn i mange land. Nesten 1,4 millioner barn dør hvert eneste år fordi de ikke får nok morsmelk. Aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning er en av årsakene til at mødre ikke ammer barna sine. I folkerike Kina er reklame for morsmelkerstatning enorme og påkostede. Veiledning om amming er fraværende. Barnematprodusentene forsøker å ”verve” medlemmer så snart de er kommet til verden. Etter melkepulverskandalen i Kina, er det et stort sug etter informasjon om amming og morsmelk. Nestlé boikottes i 20 land på grunn av sin aggressive markedsføring av melkepulver og barnemat og brudd på World Health Assembly markedsføringsregler. Til tross for massive boikotter, bruker de multinasjonale selskapene, i følge Redd Barna søsterorganisasjon i Storbritannia, fremdeles uetisk reklame for å selge morsmelkerstatning og babymat. Og dette får de gjøre ustraffet. Nestlé godtar fremdeles ikke at den internasjonale kode for markedsføring gjelder alle land, og bryter koden systematisk. Ammehjelpen i Norge oppfordrer å boikotte Nestlé. Baby Milk Action, en IBFAN (International Baby Food Action Network) i Storbritanina lanserte sin egen Nasty Nestlé i forbindelse med boikotten som var denne måneden (4-11 oktober). Er det nokon som aktivt og konsekvent boikotter Nestlé? Dei har jo så å seie monopol på barnemat i butikkane, så det er ikkje så lett å vere prinsippfast! Eg kjøper Småfolk viss eg finn, men utvalet er dårleg i butikkane her. Eg lager middagen sjølv, men synst det er veldig greitt å bruke grautpulver. Me bruker også sviskemos, og gjerne middagsglas når me skal bort.
Blåbæret Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Ikke jeg heller. Vi bruker deres mme og grøter. Prøver å svinge unna middagsglassene, men det er veldig vanskelig da det nesten kun er nestle middagsglass i butikkene her.
Murf Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Jeg kjøpte konsekvent Hipp og Småfolk den lille tiden han spiste middagsglass (hjemmelaget ville han ikke ha) for å få nærbutikken til å få opp salget av de andre sortene enn Nestle. Flere i området gjorde det samme, så da endret butikken hva de hadde inne.
Gjest Gjest_Gamlemor_* Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Jeg stiller litt spøsmålstegn ved hvor oppdatert og nøytral sitatet i startinnlegget er... For en stund siden var det en "Boikott Nestle"-aksjon der begrunnelsen var Nestles mislykkede framstøt i Afrika på 70- og 80-tallet. Jeg har inntrykk av at mange liker å mislike Nestle, på bakgrunn av inntrykk og hearsay fra langt tilbake. Så med mindre jeg vet hvor påstandene faktisk kommer fra, så kjøper jeg Nestle med god samvittighet. Men kjøper også Hipp og Småfolk innimellom. For variasjon, og for å støtte småprodusenter. Men jeg klarer ikke helt dele det store Nestle-, Pampers- og Natusan- hatet som mange moderne småbarnsmødre virker å være så oppslukt av. Bare fordi noe er stort, så trenger det ikke bety at det er stygt, liksom, og gamle synder trenger ikke straffes i evig tid så lenge de har lagt om kursen.
cogito Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2009 Jeg stiller litt spøsmålstegn ved hvor oppdatert og nøytral sitatet i startinnlegget er... For en stund siden var det en "Boikott Nestle"-aksjon der begrunnelsen var Nestles mislykkede framstøt i Afrika på 70- og 80-tallet. Jeg har inntrykk av at mange liker å mislike Nestle, på bakgrunn av inntrykk og hearsay fra langt tilbake. Så med mindre jeg vet hvor påstandene faktisk kommer fra, så kjøper jeg Nestle med god samvittighet. Men kjøper også Hipp og Småfolk innimellom. For variasjon, og for å støtte småprodusenter. Men jeg klarer ikke helt dele det store Nestle-, Pampers- og Natusan- hatet som mange moderne småbarnsmødre virker å være så oppslukt av. Bare fordi noe er stort, så trenger det ikke bety at det er stygt, liksom, og gamle synder trenger ikke straffes i evig tid så lenge de har lagt om kursen. Du kan jo starte med å klikke på lenkene i innlegget, og kikke litt vidare på kjeldene der! Kort oppsummert: Nestlé bryter WHO/UNICEFs internasjonale kode for markedsføring av morsmelkserstatning . Dette gjer dei per dags dato. Og ja, barn i u-land døyr på grunn av morsmelkerstatning.
Gjest Gjest_Gamlemor_* Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Du kan jo starte med å klikke på lenkene i innlegget, og kikke litt vidare på kjeldene der! Jeg har kikket på lenkene, og stiller meg fremdeles litt tvilende til det. Ammehjelpen og barnemat.com kommer sikkert med masse fornuftig, men de fleste interesseorganisasjoner har også en politisk agenda. Når det gjelder alternativer til Nestle, så er ikke akkurat Kina det eksempelet jeg ville trukket fram, som det gjøres på Ammehjelpens sider. Lokalprodusenter er kanskje fint og flott i Norge, men det er ikke lenge siden den store skandalen i Kina der mange tusen småbarn ble syke. Men for all del, kverk Nestle, så forsvinner hele markedet for mme og alt blir så mye bedre... (det er virkelig ikke for å være vrang, men jeg synes virkelig at en del av kritikken mot multinasjonale selskaper er i beste fall dårlig fundert. Og jeg sier ikke at det gjelder deg, TS, men det er veldig lett å sitte på sin høye norske hest og glemme at i veldig mange land er Nestle det tryggeste alternativet du tross alt har, og at Ammehjelpen er veldig, veldig langt unna...)
cogito Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2009 Når det gjelder alternativer til Nestle, så er ikke akkurat Kina det eksempelet jeg ville trukket fram, som det gjøres på Ammehjelpens sider. Lokalprodusenter er kanskje fint og flott i Norge, men det er ikke lenge siden (det er virkelig ikke for å være vrang, men jeg synes virkelig at en del av kritikken mot multinasjonale selskaper er i beste fall dårlig fundert. Og jeg sier ikke at det gjelder deg, TS, men det er veldig lett å sitte på sin høye norske hest og glemme at i veldig mange land er Nestle det tryggeste alternativet du tross alt har, og at Ammehjelpen er veldig, veldig langt unna...) Nestlé var ikkje uskyldige i Kina! Les dette. I veldig mange land er MME eit særs utrygt alternativ - forureina vatn, for lite pulver i forhold til vatn osv. Det tryggaste er morsmelk! Og sidan Nestlé er ein så stor aktør på denne marknaden, som i tillegg driv aggresiv marknadsføring for MME (som altså bryter med WHO/UNICEF sin internasjonale kode), støtter eg gjerne ein boikott mot Nestlé.
Malama Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Jeg boikotter ikke helt, mye grunnet dårlig utvalg i alternativene, men kjøper annet så godt jeg klarer å oppdrive. Han foretrekker hipp sine middagsglass (jeg får ham dessverre ikke til å like hjemmelaget, enda i alle fall) men jeg studerte hyllene på lokalbutikken i dag. 3 ulike middager fra 6 mnd. EN fra 8 mnd, og ingen for de eldre, hadde de fra hipp. Jeg VET det finnes flere, og om jeg tar turen til en større butikk tror jeg nok at jeg skal klare finne litt flere i alle fall, jeg vet om en butikk med litt utvalg. Men, det er nestle som har den aller største delen av babyhyllene i alle butikkene, så det gjør det litt vanskelig. Av grøt har jeg vel funnet EN fra hipp (den har vi) og EN fra småfolk på vår butikk (totalt over alle aldersgrupper), så jeg må nok på andre butikker om vi skal unngå nestlegrøtene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå