Gå til innhold

Macchiato

The Kitten

Anbefalte innlegg

Hvordan uttaler man macchiato? Jeg har alltid trodd det var makiato, men da jeg sa det i går så damen i kaffebaren dumt på meg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Nå er jeg litt spent på hvordan damen i kaffebaren uttalte det.

C er ofte K i italiensk, siden de ikke har bokstaven K. Men ikke foran i og e, da må det en H inn for å vise at det skal være K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen i kaffebaren var nok bare litt treig. Hun er sikkert en av de som sier ekspresso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:helen: for svar alle sammen.

Damen i kaffebaren uttalte det ikke selv, hun så bare på meg som om jeg ba om en pakke heroin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen i kaffebaren uttalte det ikke selv, hun så bare på meg som om jeg ba om en pakke heroin.

Du er sikker på at de hadde det, da? Det er jo helt pussig hvis en dame som jobber på en kaffebar skal reagere på at du uttaler noe på måten det skrives/rett. :eeeh:

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er sikker på at de hadde det, da? Det er jo helt pussig hvis en dame som jobber på en kaffebar skal reagere på at du uttaler noe på måten det skrives/rett. :eeeh:

Det sto på et svært skilt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I en Rema 1000-reklame sier man det: "En kaffe makkiato to go!" og så kommer han andre kunden og sier: "En kaffe." Det blir helt stille, og så sier baristaen: "En kaffe, tack!" (på svensk). - Det enkle er ofte det beste.

Altså sier man makkiato. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sa hun ingenting? Fikk du ikke kaffen din? Hva skjedde, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa hun ingenting? Fikk du ikke kaffen din? Hva skjedde, egentlig?

Jo, jeg fikk den. Jeg lurte på om jeg uttalte det helt galt ettersom hun så veldig dumt på meg. Det var nesten som om jeg spurte etter en flaske med olivenolje til å drikke. En macchiato er da ikke så uvanlig å bestille på kaffebar er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dioxide

Jeg sier makkiato, med trykk på k og a.

Rare versjoner jeg har hørt:

Makiato, makkiato og makiato.

Endret av dioxide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Ellen_*
Rare versjoner jeg har hørt:

Makiato, makkiato og makiato.

For ikke å glemme "matchiato". :) Det tror jeg er dén jeg hører mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Nasse Tøff

Ikke rart at hun så spørrende på deg, siden du ikke spesifiserte hva du skulle bestille.

Skulle du ha espresso macchiato eller latte macchiato? Disse to variantene er jo to helt forskjellige drikker :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at hun så spørrende på deg, siden du ikke spesifiserte hva du skulle bestille.

Skulle du ha espresso macchiato eller latte macchiato? Disse to variantene er jo to helt forskjellige drikker :-D

Da må de skrive det også da. Ikke bare macchiato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...