Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Hvor lang tid tar det fra man blir anmeldt for nasking for ca 1500kr til man får straffen? Noen som har en anelse på hvilken straff en kan forvente seg?
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Er det ingen som kan svare meg?? :/
alicia2 Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Er det ingen som kan svare meg?? :/ Jeg kan ingenting om dette,men det er ingen ting i veien for at du rett og slett tar en telefon til politiet og snakker med dem! Det er ikke "farlig" i det hele tatt Skjønner at du er fortvilet og urolig over denne uvissheten,ja jeg vet jo ikke om dette gjelder deg selv eller andre,men ta den telefonen du.
Weleda Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Vet ikke hvor lang tid det kan ta, men du må gjerne regne med en liten stund siden slike saker ikke er øverst på politiets prioriteringsliste. Straff kan variere, som regel vil det bli spørsmål om saken skal opp i konfliktråd, og løses der, hvis ikke er det vanlig med bøtelegging.
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Takk for svar!! Visst de evt. skal opp i konfliktsråd, hvor blir det holdt? I kommunen til tyven eller til "offeret" ? Skjønner at det kan ta litt tid ja, er det snakk om opp til et år? Ønsker å ta straffen snarest, angrer sånn og har lyst å prøve å komme meg videre..
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Saken blir behandlet i kommunen naskingen fant sted. Og du bør skamme deg! Jeg er glad sånne folk som deg blir tatt.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Hvor lang tid tar det fra man blir anmeldt for nasking for ca 1500kr til man får straffen? Noen som har en anelse på hvilken straff en kan forvente seg? Tyveri dømmes etter straffelovens § 257/258. Om det ikke er forhold som gjør at tyveriet regnes som grovt, vil § 257 bli den aktuelle, og da risikerer du ikke mer enn 3 års fengsel. Dersom det foreligger uforbeholden tilståelse og det ikke er skjerpende omstendigheter, vil du trolig kunne slippe unna med enda kortere straff, kanskje helt ned mot ett års fengsel (?). § 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden. Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år. § 258. Grovt tyveri straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte. Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om tyveriet er forøvd ved innbrudd (§ 147, første ledd) eller fra person på offentlig sted, om gjerningsmannen har vært forsynt med våpen, sprengstoff eller lignende, om tyveriet gjelder en betydelig verdi eller om gjerningen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Hei, TS. Jeg begynte å naske som 27 åring. Jeg kom fram til at jeg ikke syns det var verdt det å ty til vold, derfor kuttet jeg ut. Du må ty til vold, skal du unngå slike problemer du har fått nå. Det er slik det fungerer. Det er kun store gutter som kan naske i butikken.
Gjest Siton Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Du skal ikke høre på de siste svarene, det er bare tull. Og slapp av, du slipper unna med en bot tror jeg ganske sikkert. Hvor lang tid veit jeg ikke, men det kan nok gå noen mnd..
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Du skal ikke høre på de siste svarene, det er bare tull. Og slapp av, du slipper unna med en bot tror jeg ganske sikkert. Hvor lang tid veit jeg ikke, men det kan nok gå noen mnd.. Tror du en bot vil være en mildere straff enn ett års tid i fengsel? Dersom boten skal ha mening, må den gjøres tilstrekkelig stor, kanskje tilsvarende 3 årslønner eller mer, minimum ca 1 million kroner. Da vil det bli lettere å komme på fote igjen etter en beskjeden fengselsstraff.
Gjest Miley Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Hvor kommer alle disse idiotene i fra? Du får nok bot, og det tar nok noen mnd.
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 Saken blir behandlet i kommunen naskingen fant sted. Og du bør skamme deg! Jeg er glad sånne folk som deg blir tatt. Takk for svar! Ja, jeg er helt enig med deg! Har gjort noe utilgivelig og angrer noe sinnsykt! Dessverre er dette noe jeg ikke kan gjøre om på, men har lært av min feil og er nok den dårlige samvittigheten som blir den verste straffen uansett- den må jeg leve med resten av livet... Og ja jeg vet at det har jeg bare godt av..
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 24. mars 2009 #13 Skrevet 24. mars 2009 Du skal ikke høre på de siste svarene, det er bare tull. Og slapp av, du slipper unna med en bot tror jeg ganske sikkert. Hvor lang tid veit jeg ikke, men det kan nok gå noen mnd.. Takk for svar!! Håper virkelig ikke de har rett... Vet jeg fortjener straff, men håper virkelig ikke det ender med fengsel..?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 Takk for svar!! Håper virkelig ikke de har rett... Vet jeg fortjener straff, men håper virkelig ikke det ender med fengsel..? Neida, du ender ikke i fengsel. Skal jeg fortelle deg en skamfull hemmelighet, ble jeg tatt for tyveri for noen år siden, et langt større beløp enn 1500 kr. Jeg ble idømt en bot på 5000 kroner, og 14 dager betinget fengsel (dvs at jeg satt aldri i fengsel, men ville fått de 14 dagene i tillegg dersom jeg skulle bli tatt for noe lignende i løpet av to år). Samt tilbakebetaling av det jeg hadde tatt da, men det gikk greit da jeg ikke hadde brukt noe av det.. det ble bare liggende hjemme hos meg. Og du har helt rett; skammen og den dårlige samvittigheten er noe du må leve med resten av livet, tanken på at det blir stående på vandelsattesten til evig tid, og det er den verste straffen. Samt ventetiden mens saken ble behandlet hos politiet, for meg tok det tre måneder fra jeg ble tatt til jeg satt i rettslokalet med dommer og et vitne. Og jeg er også glad for at "sånne som oss" blir tatt. Vet ikke hvordan det er med deg, men hadde ikke jeg blitt tatt da jeg ble det, ville jeg trolig fortsatt å stjele, og jeg ville fått langt mer trøbbel. Nå har jeg gjort opp for meg, og det kunne ikke falle meg inn å gjøre noe så dumt igjen. Men du, jeg vet det er vanskelig, spesielt før du får vite hva dommen blir og får gjort for deg (blir på et vis enklere etterpå), men tillat deg å legge det bak deg, rett ryggen, trekk pusten dypt og nyt livet foran deg. Gjort er gjort, og det eneste du kan gjøre med det er å sørge for at du ikke gjør det igjen. (Vi skulle nesten vært registrerte brukere, så kunne jeg sendt deg en pm, men spørs jo om noen av oss hadde skrevet her med registrert brukernavn da ) Lykke til i alle fall! Dette går bra til slutt.
Gjest tr Skrevet 25. mars 2009 #15 Skrevet 25. mars 2009 Neida, du ender ikke i fengsel. Skal jeg fortelle deg en skamfull hemmelighet, ble jeg tatt for tyveri for noen år siden, et langt større beløp enn 1500 kr. Jeg ble idømt en bot på 5000 kroner, og 14 dager betinget fengsel (dvs at jeg satt aldri i fengsel, men ville fått de 14 dagene i tillegg dersom jeg skulle bli tatt for noe lignende i løpet av to år). Samt tilbakebetaling av det jeg hadde tatt da, men det gikk greit da jeg ikke hadde brukt noe av det.. det ble bare liggende hjemme hos meg. Og du har helt rett; skammen og den dårlige samvittigheten er noe du må leve med resten av livet, tanken på at det blir stående på vandelsattesten til evig tid, og det er den verste straffen. Samt ventetiden mens saken ble behandlet hos politiet, for meg tok det tre måneder fra jeg ble tatt til jeg satt i rettslokalet med dommer og et vitne. Og jeg er også glad for at "sånne som oss" blir tatt. Vet ikke hvordan det er med deg, men hadde ikke jeg blitt tatt da jeg ble det, ville jeg trolig fortsatt å stjele, og jeg ville fått langt mer trøbbel. Nå har jeg gjort opp for meg, og det kunne ikke falle meg inn å gjøre noe så dumt igjen. Men du, jeg vet det er vanskelig, spesielt før du får vite hva dommen blir og får gjort for deg (blir på et vis enklere etterpå), men tillat deg å legge det bak deg, rett ryggen, trekk pusten dypt og nyt livet foran deg. Gjort er gjort, og det eneste du kan gjøre med det er å sørge for at du ikke gjør det igjen. (Vi skulle nesten vært registrerte brukere, så kunne jeg sendt deg en pm, men spørs jo om noen av oss hadde skrevet her med registrert brukernavn da ) Lykke til i alle fall! Dette går bra til slutt. God morgen!! Må si at jeg setter utrolig stor pris på svaret ditt!! Er helt enig med deg i det du skriver, selvom jeg aldri har gjort noe lignende før og at det var et engangstilfelle. Det ble det jo for deg også skriver du og det er bra! Vi gjør alle feil i større eller mindre grad i løpet av livet, mitt tilfelle burde vært ungått.. Som du skriver bør jeg prøve å legge det bak meg- noe jeg virkelig prøver, men den dårlige samvittigheten kommer snikende hver dag.. Vet du om jeg også må i retten? Er dette noe jeg må opplyse arbeidsgiveren min om? Ja, jeg burde vært innlogget slik at jeg kunne mottat PM fra deg, men har ikke opprettet meg en konto ennå.. Tror jeg snart får gjøre det.. Ha en god dag! Og igjen tusen takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #16 Skrevet 25. mars 2009 God morgen!! Må si at jeg setter utrolig stor pris på svaret ditt!! Er helt enig med deg i det du skriver, selvom jeg aldri har gjort noe lignende før og at det var et engangstilfelle. Det ble det jo for deg også skriver du og det er bra! Vi gjør alle feil i større eller mindre grad i løpet av livet, mitt tilfelle burde vært ungått.. Som du skriver bør jeg prøve å legge det bak meg- noe jeg virkelig prøver, men den dårlige samvittigheten kommer snikende hver dag.. Vet du om jeg også må i retten? Er dette noe jeg må opplyse arbeidsgiveren min om? Ja, jeg burde vært innlogget slik at jeg kunne mottat PM fra deg, men har ikke opprettet meg en konto ennå.. Tror jeg snart får gjøre det.. Ha en god dag! Og igjen tusen takk for svar! Er ikke sikker på om du må i retten, men om så er tror jeg ikke det er noe verre enn noe annet sted. Det var bare meg, dommeren og et vitne til stede. Nå ble jeg tatt for tyveri hos arbeidsgiveren så jeg mistet jo jobben. Men jeg hadde begynt i opplæring hos en annen arbeidsgiveren, men de vet ikke noe om det. Jeg søkte om feriedag den dagen jeg skulle i retten. Men vær obs på om stillingen din krever plettfri vandel.
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 25. mars 2009 #17 Skrevet 25. mars 2009 Okei.. Har du fortalt det til noen eller holdt det hemmelig?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #18 Skrevet 25. mars 2009 Nå ble jeg tatt for tyveri hos arbeidsgiveren så jeg mistet jo jobben. Men jeg hadde begynt i opplæring hos en annen arbeidsgiveren, men de vet ikke noe om det. Jeg søkte om feriedag den dagen jeg skulle i retten. Men vær obs på om stillingen din krever plettfri vandel. Det var dårlig gjort at du ikke fortalte sannheten om "ferien" din til den nye potensielle arbeidsgiveren. Slikt bør en være åpen om. Jeg mener du har moralsk plikt til å fortelle slikt til en hver fremtidig arbeidsgiver, selv om det skulle medføre at du mister muligheten for å få jobben. Kravet om plettfri vandel vil etter alt å dømme bli stadig mer alminnelig, det er trolig kort tid før en slik handling for all fremtid umuliggjør all slags arbeid med barn og unge, i helsevesen og i offentlig forvaltning, ikke bare i politi og rettsvesen. Videre vil krav om plettfri vandel bli mer vanlig som krav når en skal krysse landegrenser, ikke bare til USA slik det er i dag.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #19 Skrevet 25. mars 2009 "Tyveri dømmes etter straffelovens § 257/258. Om det ikke er forhold som gjør at tyveriet regnes som grovt, vil § 257 bli den aktuelle, og da risikerer du ikke mer enn 3 års fengsel. Dersom det foreligger uforbeholden tilståelse og det ikke er skjerpende omstendigheter, vil du trolig kunne slippe unna med enda kortere straff, kanskje helt ned mot ett års fengsel (?)." Makan til vås!! For det første: NASKING (beløp under ca 2000) fra butikk vil ALDRI bli regnet som grovt tyveri. For det andre: man risikerer IKKE 3 års fengel, ikke for vanlig tyveri engang. Maksstraffen blir ALDRI brukt. Nettopp av denne grunn er maksstraffen satt ned til 2 år i den nye straffeloven. Ikke uttal deg om noe du ikke har greie på! TS: du vil kun få bot.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #20 Skrevet 25. mars 2009 For det første: NASKING (beløp under ca 2000) fra butikk vil ALDRI bli regnet som grovt tyveri. For det andre: man risikerer IKKE 3 års fengel, ikke for vanlig tyveri engang. Maksstraffen blir ALDRI brukt. Nettopp av denne grunn er maksstraffen satt ned til 2 år i den nye straffeloven. Tyveri av 1500 kroner vil måtte regnes som grovt tyveri dersom det ble brukt vold for å få pengene. Strafferammen for grovt tyveri er 6 år. TS ga dog ingen informasjon som tydet på at det forelå grovt tyveri. Det at maksimumsstraffen sjelden brukes i straffesaker, er en uting, og det uthuler loven. Maksimumsstraffen burde være utgangspunktet, så kunne en få redusert straff ved formildende omstendigheter. Ved skjerpende omstendigheter må det være mulig å gå ut over strafferammen uten spesifisert grense. Ved gjentatte forbrytelser (forutsatt at forbrytelsene ikke skyldtes sykdom som for eksempel narkomani) bør strafferammen økes (om enn ikke nødvendigvis til livsvarig fengsel).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå