Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Har foreslått for samboer at vi skal dele utgifter prosentvis etter inntekt, dvs at vi betaler inn til felleskassa en prosentandel av det vi tjener, og at han i tillegg betaler noe ekstra for sine særkullsbarn. Samboer synes at da må ekstrautgifter han har til særkullsbarna (skolepenger? utstyr? aktiviteter?) trekkes fra hans inntekt, før vi beregner hva han skal betale til felleskassa. Litt uklart for meg hvordan dette kan gjøres, men synes prinsipielt det høres rart ut. Jeg har jo også utgifter som han ikke har, men jeg kan da ikke trekke de fra inntekten min før vi beregner hva jeg skal betale? Hva er vanlig/riktig?
Gjest btbt Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Det riktige for dere er jo det dere blir enige om... Men dere kan jo selvsagt avtale en ordning der dere alle får trekke fra deres separate utgifter før dere regner prosenter til felleskassa.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Det riktige for dere er jo det dere blir enige om... Men dere kan jo selvsagt avtale en ordning der dere alle får trekke fra deres separate utgifter før dere regner prosenter til felleskassa. At jeg trekker fra boliglån, studielån, buss, og han trekker fra bil og særkulls? Da kommer jo jeg godt ut som har mye gjeld.... Synes det virker underlig å gjøre det slik...? TS
Gjest lissi Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 At jeg trekker fra boliglån, studielån, buss, og han trekker fra bil og særkulls? Da kommer jo jeg godt ut som har mye gjeld.... Synes det virker underlig å gjøre det slik...? TS Tja, skal man først trekke fra særutgifter, så må man jo inkluderer alle utgifter. Om det er underlig eller ikke, kommer an på øyet som ser.
Noli Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 At jeg trekker fra boliglån, studielån, buss, og han trekker fra bil og særkulls? Da kommer jo jeg godt ut som har mye gjeld.... Synes det virker underlig å gjøre det slik...? TS Det er jo hans problem i så fall, dette var jo hans forslag..
Rosalie Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 At jeg trekker fra boliglån, studielån, buss, og han trekker fra bil og særkulls? Da kommer jo jeg godt ut som har mye gjeld.... Synes det virker underlig å gjøre det slik...? TS Naturligvis må alle særutgifter trekkes ut, ikke bare de som gavner deg...
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Naturligvis må alle særutgifter trekkes ut, ikke bare de som gavner deg... Jeg synes vel at ingen særutgifter skal trekkes ut...? Hvorfor skal de det egentlig? Hva kvalifiserer som særutgift? Abonnement på helsestudio? Frisør? Lån? Eller er det bare særkullsbarn som representerer særutgift? Jeg vil jo komme bedre ut enn han med en slik løsning, så skjønner ikke din kommentar - wadjet - over? Jeg betaler nemlig mer i avdrag på lån enn han gjør. Han har nedbetalt bolig. Han kan da trekke fra skolepenger, bidragspenger og andre særutgifter knyttet til særkulls, men beløpet blir jo mindre enn det jeg kan trekke fra knyttet til mine lån. Er det ikke enklere - og riktigere - å ta utg.pkt i inntekt før utgifter? Ellers kan vi begynne å blande oss i hverandres utgifter, jeg synes f.eks at han ikke trenger ny bil. Han synes f.eks at jeg ikke trenger så mye klær... TS
Gjest Cupcakes Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 vi har også delt økonomi. jeg tjener mye mindre enn han; så det vi har gjort er å dele lånet på midten siden vi begge eier, og resten av regningene som er felles betaler han mer enn meg på. alt av annet som f.eks. bilen min ordner jeg med selv og det samme gjør han med sitt. for oss funker det veldig fint og. så vi setter av penger til felles før alt annet som er "eget" skal betales. så for meg synes jeg det du foreslo høres mer fornuftig ut enn det samboeren din mente...
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Vi har regnet ut hvor mye som må legges i felleskassa hver måned, så betaler vi inn prosentvis ut i fra inntekt. Ingenting trekkes fra først. Vi synes at for oss så er dette den mest rettferdige løsningen.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Er det egentlig noen gode grunner til at kun utgifter til særkullsbarn skal trekkes fra inntekt? Samboer mener at utgifter han har til særkulls, er en del av "det totale økonomiske bildet". Men mine utgifter er jo også en del av "det økonomiske bildet" - nemlig mitt økonomiske bilde... Han mener at siden jeg valgte en mann med barn fra før, burde dette være noe jeg tok høyde for, og være villig til å være med å betale for. Greit det, men grunnen til at jeg vil ha en annen utgiftsfordeling, er at han tjener mye bedre enn meg, og da synes jeg det er mer rettferdig at han også betaler relativt mer enn meg..., og det er da han kommer med sin innvending om at det er urettferdig at han skal betale mer fordi han har flere barn osv. Det blir litt sirkelargumentasjon, og jeg forstår egentlig ikke hvofor han mener det er urettferdig, men jeg når jo ikke fram med mine argumenter. Så lenge han har særkullsbarn, mener han at spillereglene er annerledes for han enn for meg. Jeg må ta hensyn til hans utgifter. Han skal ikke behøve å ta hensyn til mine utgifter, for jeg har ikke samme rett som han har til å ha utgifter...(på tross av at vi har felles barn..) TS
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Særkullsbarn er hans økonomiske ansvar, og han kan verken forvente eller forlange at du skal "sponse" dem. Jeg ville insistert på en løsning hvor dere betaler %vis etter evne, men at han spytter i noe mer på grunn av barna. Dette er HANS ansvar, og da må han bidra ekstra. Noe annet er igrunn ganske hårreisende å forvente, dvs. at du skal forsørge hans barn.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 Særkullsbarn er hans økonomiske ansvar, og han kan verken forvente eller forlange at du skal "sponse" dem. Jeg ville insistert på en løsning hvor dere betaler %vis etter evne, men at han spytter i noe mer på grunn av barna. Dette er HANS ansvar, og da må han bidra ekstra. Noe annet er igrunn ganske hårreisende å forvente, dvs. at du skal forsørge hans barn. Ja, jeg synes også egentlig at det er hårreisende siden vi har så ulik økonomi. Hadde vi hatt jevnere økonomi, eller hadde han vært fattigere enn meg, hadde det jo vært annerledes. Da ville jeg jo hjulpet han økonomisk. Slik det er nå, blir det urettferdig, og derfor tenker jeg at det er helt riktig og klokt at vi betaler %vis etter inntekt + at han betaler ekstra for særkulls (f.eks etter en brøk, selvsagt med høyde for at særkulls bor her kun annenhver uke). Det blir noen tusenlapper mer for han å betale i måneden, og jeg får litt mer å gå på. For han utgjør det uansett ikke noen stor forskjell. Men min hverdag blir mye bedre, jeg kan unne meg ting jeg ellers aldri har råd til, og som han tar som selvfølge til seg selv (f.eks restaurantmiddag med venner, ryggmassasje når kontorryggen verker, en lørdagsformiddag i bassenget med påfølgende tur på kafe... )
Rosalie Skrevet 24. mars 2009 #13 Skrevet 24. mars 2009 Dersom dere skal ha felles økonomi, så ser ikke jeg hvorfor særkullsutgifter skal trekkes fra som eneste særutgift.
flickan Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 Jeg ville argumentert med samme mynt tilbake. Han visste at du hadde lavere inntekt enn ham da dere ble sammen, og må derfor regne med å spytte i litt ekstra for at dere skal kunne fungere som en enhetlig familie.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #15 Skrevet 24. mars 2009 Jeg ville argumentert med samme mynt tilbake. Han visste at du hadde lavere inntekt enn ham da dere ble sammen, og må derfor regne med å spytte i litt ekstra for at dere skal kunne fungere som en enhetlig familie. Godt argument!
Gjest Ingeniøren Skrevet 24. mars 2009 #16 Skrevet 24. mars 2009 Jeg synes ikke det er noe galt i mannens forslag jeg. Boliglån osv er sparing og noe helt annet enn barn. Han viser jo forståelse og villighet til å bidra ekstra, selv om det er fair at han bidrar mest så er kompromisset hans opplagt en god deal for deg.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #17 Skrevet 24. mars 2009 Hvis han skal betale ekstra inn i potten for særkullsbarn, skal det selvfølgelig trekkes fra hans totalinntekt før den sammenlignes med din. Du skal da ikke melke ham to ganger?
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 24. mars 2009 #18 Skrevet 24. mars 2009 Hos oss er vi i omvendt situasjon. Jeg har to barn som bor hos oss 50%. Vi har felles gjeld på huset. Sambo har egen gjeld (studiegjeld) Han tjener ca. 100.000,- mer enn meg (jeg tjener 340.000,-) Vi deler likt på matutgifter. Også betaler vi %-vis ut fra inntekt når det gjelder huslån, forsikring, strøm og telefon. Han betaler alene for sin studiegjeld Jeg betaler alene for fritidsaktiviteter og klær til barna. Disse tingene trekker vi ikke fra før vi gjør prosentvis deling av felles utgifter. At jeg har barn må jeg bare må ta ansvar og betale for. At han har studielån er noe han må ta ansvar for.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #19 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har jo også utgifter som han ikke har, men jeg kan da ikke trekke de fra inntekten min før vi beregner hva jeg skal betale? Ja, men du betaler ikke ekstra inn i potten for disse utgiftene. Når jeg leser innleggene over, slår det meg hvor inkompetente kvinner er på økonomifronten. Men grafse til seg fra menn kan de.
flickan Skrevet 24. mars 2009 #20 Skrevet 24. mars 2009 Når jeg leser innleggene over, slår det meg hvor inkompetente kvinner er på økonomifronten. Men grafse til seg fra menn kan de. Når jeg leser innleggene slår det meg hvor utrolig egoistiske en del menn er. Insistere på delt økonomi for å ikke tape penger på partneren som tjener mindre. At det blir store forskjeller på hvordan familiemedlemmene kan leve betyr ingenting. Har folk virkelig vokst opp sånn, eller er dette et nytt fenomen? Far lever som en konge fordi han tjener mest, mens mor må snu på krona for å få ting til å gå rundt. Jeg må si at jeg hadde stusset på hvordan mine foreldre kunne hatt et godt samliv om det var sånn. Jeg er glad jeg har lært at i en familie så deler man på godene i hverdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå