Pjukset Skrevet 24. mars 2009 #21 Skrevet 24. mars 2009 Det virker som alle bruker denne testen først, fra det jeg har lest om HIV-tester er det først en reaktiv test, og deretter en bekreftende. Jeg vil tro at grunnen er at denne testen går mye raskere og er mye billigere enn test nummer to, og får man negativt på den er det uansett ikke noe vits i å teste mer. Så hvis man skulle få positivt utslag på den første testen, så kan likevel den bekreftende testen være negativ? Er dette uavhengig om man tar en random test, eller tar det i forbindelse med graviditet?
Norbertine Skrevet 24. mars 2009 #22 Skrevet 24. mars 2009 Nå har jeg lest litt mer på linkene til Gåsemor. Det kan virke som at jeg har fått svakt positiv reaktiv test og negativ "bekreftende" test. Iallfall om de tester likt i Norge som forklart i den nederste linken. Da skal det være ny prøve om 2 til 4 uker. Håper de gir samme resultat (eller selvsagt at den reaktive testen er negativ, men det er vel for mye å forvente?). Om den reaktive fremdeles er positiv, regner jeg med at jeg fint kan be om nye prøver med jevne mellomrom, bare for å være på den sikre siden? Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg forsto det slik at du nå kun har fått en reaktiv test, med svakt positivt utslag. Den som er om 2 til 4 uker er den bekreftende, og den skal være riktig. Altså om du får negativ på den har du ikke HIV uansett hva den reaktive sier.
Norbertine Skrevet 24. mars 2009 #23 Skrevet 24. mars 2009 Så hvis man skulle få positivt utslag på den første testen, så kan likevel den bekreftende testen være negativ? Er dette uavhengig om man tar en random test, eller tar det i forbindelse med graviditet? Jeg har forstått det slik ja, men skal du ha et sikkert svar må du spørre noen som har mye mer greie på dette enn meg. Og det vil være uavhengig om man tar en random test eller i forbindelse med graviditet, men sjansen for at den er falsk positiv er mye større om det skjer i forbindelse med graviditet.
dreia Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #25 Skrevet 25. mars 2009 Hvordan går det TS? Jeg har slått meg til ro med at det bare er "rusk" på prøven. Har vært til legen i dag, og det viser seg at de har testet både reaktiv (som kan gi antydninger) og Western Blot (som påviser virus i kroppen), og det er bare førstnevnte test som er svakt positiv. Slik var det også i september. Hadde jeg hatt HIV, skulle Western Blot-testen vært positiv etter 6 måneder, og det var den altså ikke. (Den antas antagelig å skulle være positiv ca. 3 uker etter første test.) Så akkurat nå bekymrer jeg meg veldig lite for det. (Jeg har imidlertid fått annet å bekymre meg for, for jeg småblør og har magesmerter. Nå sitter jeg bare og venter på UL i morgen som kan bekrefte at jeg har mistet - igjen. )
Gjest Tanita Skrevet 25. mars 2009 #26 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har slått meg til ro med at det bare er "rusk" på prøven. Har vært til legen i dag, og det viser seg at de har testet både reaktiv (som kan gi antydninger) og Western Blot (som påviser virus i kroppen), og det er bare førstnevnte test som er svakt positiv. Slik var det også i september. Hadde jeg hatt HIV, skulle Western Blot-testen vært positiv etter 6 måneder, og det var den altså ikke. (Den antas antagelig å skulle være positiv ca. 3 uker etter første test.) Så akkurat nå bekymrer jeg meg veldig lite for det. (Jeg har imidlertid fått annet å bekymre meg for, for jeg småblør og har magesmerter. Nå sitter jeg bare og venter på UL i morgen som kan bekrefte at jeg har mistet - igjen. )
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #27 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har slått meg til ro med at det bare er "rusk" på prøven. Har vært til legen i dag, og det viser seg at de har testet både reaktiv (som kan gi antydninger) og Western Blot (som påviser virus i kroppen), og det er bare førstnevnte test som er svakt positiv. Slik var det også i september. Hadde jeg hatt HIV, skulle Western Blot-testen vært positiv etter 6 måneder, og det var den altså ikke. (Den antas antagelig å skulle være positiv ca. 3 uker etter første test.) Så akkurat nå bekymrer jeg meg veldig lite for det. (Jeg har imidlertid fått annet å bekymre meg for, for jeg småblør og har magesmerter. Nå sitter jeg bare og venter på UL i morgen som kan bekrefte at jeg har mistet - igjen. ) Godt å høre med prøven. Håper UL går bra i morgen. Er jo ikke uvanlig å blø litt.
Bomull Skrevet 25. mars 2009 #28 Skrevet 25. mars 2009 Gode nyheter med testen, og jeg håper virkelig at du ikke mister igjen
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #29 Skrevet 25. mars 2009 Hei! Jeg har bare veldig lyst til å legge igjen et svar her Jeg har jobbet på legekontor i mange år, og det skjer dessverre fra tid til annen at noen får slike prøvesvar uten at de er hivpositive. Det har med at det er noen proteiner som kan reagere mot reagenset i testen. I løpet av den tiden jeg har jobbet på legekontor, har ingen av de prøvene som har kommet ut med testresultater lignende dine, faktisk vist seg å være en positiv HIV test. Så slapp helt av du Hadde den vært positiv ville det syntes til nå, men legekontoret må følge retningslijene til slike utslag og følge det opp, selvom det aldri foreligger faktiske positive prøver. Du er nok straks "friskmeldt" skal du se
dreia Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #31 Skrevet 26. mars 2009 Det går etter forholdene greit med meg. Jeg har mista igjen (for tredje gang på under sju måneder ), så nå venter vi på utredning for habituell (gjentakende) abort. "Heldigvis" tilsvarte embryoet bare 8+litt uker, så det hadde allerede vært dødt i omtrent en uke da jeg fikk HIV-resultatene. Det var altså ikke det stresset etter HIV-prøven som drepte den lille. Selv om det hørtes ut på legen som at han kun hadde tenkt å ta ny HIV-prøve hvis graviditeten fortsatte, vil jeg presse frem en ny test likevel. Jeg ønsker ikke å gå rundt og være usikker på dette, selv om jeg bortimot har slått meg til ro med at jeg absolutt ikke har HIV.
Aftensol Skrevet 26. mars 2009 #32 Skrevet 26. mars 2009 Utrolig trist å høre! Jeg ville også ha presset gjennom den testen.. Så vet du uansett at den er falsk hvis den blir "positiv" neste gang....
dreia Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #33 Skrevet 26. mars 2009 Utrolig trist å høre! Jeg ville også ha presset gjennom den testen.. Så vet du uansett at den er falsk hvis den blir "positiv" neste gang.... Jeg vet jo ikke at den blir falsk positiv neste gang, om den er positiv. Men kanskje jeg kan be om å bare få den "bekreftende" prøven? Så slipper jeg i det hele tatt positive HIV-tester.
Mamma1 Skrevet 27. mars 2009 #34 Skrevet 27. mars 2009 Hei, vil anbefale deg å spørre legen din om du kan få pregnyl-behandling neste gang du blir gravid. Her på sykehuset bruker det det ved habituell abort. Jeg fikk det denne gangen, da får du to sprøyter i uken til og med uke 12. Det er en hormonbehandling som forebygger spontanabort.
dreia Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #35 Skrevet 27. mars 2009 Hei, vil anbefale deg å spørre legen din om du kan få pregnyl-behandling neste gang du blir gravid. Her på sykehuset bruker det det ved habituell abort. Jeg fikk det denne gangen, da får du to sprøyter i uken til og med uke 12. Det er en hormonbehandling som forebygger spontanabort. Vi har fått streng beskjed av en overlege på gyn at vi ikke får bli gravide igjen før vi har fått utredning for hab. abort. Jeg regner med at de som skal utrede oss, finner ut hva som er best for oss. Men jeg skal notere meg det, og høre om vi kanskje er kandidater til dette. Takk for tips!
Mamma1 Skrevet 27. mars 2009 #36 Skrevet 27. mars 2009 Ok, ja, jeg fikk positiv test dagen før jeg hadde time til utredning, og begynte med pregnyl så fort de så et bankende hjerte. Håper dere lykkes neste gang.
Soon Skrevet 27. mars 2009 #37 Skrevet 27. mars 2009 Trist å høre, Dreia. Men, får håpe utredningen gir noen svar som kan hjelpe dere til å lykkes neste gang
Minnimusepus Skrevet 29. mars 2009 #38 Skrevet 29. mars 2009 Huff, dette var trist å høre Dreia Har selv hatt 2 sa (uke 7 og 9) og en ma i uke 12, og jeg kan skrive under på at det ikke er noe gøy i det hele tatt! Man sitter nesten å venter på at man skal begynne å blø når man er gravid igjen. MEN, hvorfor fikk dere beskjed om å vente med å bli gravide? Synes det hørtes så rart ut, min private gynekolog ba oss om å bare fortsette å prøve, så skulle vi ta det som det kom. Jeg vil legge til at jeg fikk Abyl-e i dette svangerskapet, og nå har det gått bra. Kan jo aldri vite om det var det som gjorde utslaget, men jeg har litt tro på det, og vil også fortsette med dette når vi skal prøve på flere
dreia Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #39 Skrevet 30. mars 2009 Jeg vet ikke helt hvorfor noen får beskjed om å vente med prøvingen, mens andre ikke får den beskjeden. Men vi har selvsagt tenkt å høre på ekspertene hos oss av flere grunner. Jeg har vært gravid 3 ganger på 7 mnd, så livmora mi har nok bare godt av en pause. Og vi har ikke lyst å måtte vente enda lenger på utredning, bare fordi jeg skulle bli gravid i mellomtiden. (Det er antagelig ganske stor sjanse for at jeg hadde blitt det, om vi prøvde.) Nå gjenstår bare å finne noen andre ting å tenke på i ventetida. Babylaging har blitt bortimot en besettelse disse månedene. *** I dag har jeg vært hos legen. I og med at sannsynligheten for HIV-smitte ikke er veldig høy, bestemte vi at jeg skal vente med ny HIV-prøve til jeg har fått graviditeten ut av kroppen og har kommet meg etter aborten. Heldigvis er jeg ikke lenger nevneverdig bekymret, og siden det har blitt en del blodprøver i det siste, syntes jeg det var en grei løsning.
Minnimusepus Skrevet 30. mars 2009 #40 Skrevet 30. mars 2009 Jeg vet ikke helt hvorfor noen får beskjed om å vente med prøvingen, mens andre ikke får den beskjeden. Men vi har selvsagt tenkt å høre på ekspertene hos oss av flere grunner. Jeg har vært gravid 3 ganger på 7 mnd, så livmora mi har nok bare godt av en pause. Og vi har ikke lyst å måtte vente enda lenger på utredning, bare fordi jeg skulle bli gravid i mellomtiden. (Det er antagelig ganske stor sjanse for at jeg hadde blitt det, om vi prøvde.) Nå gjenstår bare å finne noen andre ting å tenke på i ventetida. Babylaging har blitt bortimot en besettelse disse månedene. *** I dag har jeg vært hos legen. I og med at sannsynligheten for HIV-smitte ikke er veldig høy, bestemte vi at jeg skal vente med ny HIV-prøve til jeg har fått graviditeten ut av kroppen og har kommet meg etter aborten. Heldigvis er jeg ikke lenger nevneverdig bekymret, og siden det har blitt en del blodprøver i det siste, syntes jeg det var en grei løsning. Okei, da synes jeg dere skal gjøre det Men forbered dere på at utredning kan ta lang tid, så jo fortere dere kommer igang desto bedre! For vår del så ble jeg gravid før timen vi skulle ha for å få papirene! Så det gikk ganske kjapt, men legen sa at det gjerne tok oppimot ett år før prøvesvarene kom, så da tenkte vi på at vi heller bare kunne prøve, og det gikk Lykke til iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå