dreia Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Legen min ringte meg nettopp og fortalte at jeg hadde fått utslag på HIV-prøven fra første kontroll, så jeg må inn og ta ny blodprøve. Det kunne høres ut som at det hendte at prøvene ga feilaktig utslag. Samtidig kan jeg ikke innbille meg at jeg kan ha HIV (aldri vært borti blødende folk, alltid blitt satt sprøyte på av lege/sykepleier, fast forhold, ingen krumspring i seksuallivet :gjeiper: osv.), så jeg er ikke nevneverdig bekymret. Men jeg lurer på om andre har fått utslag på HIV-prøven - eventuelt andre prøver - som senere viste seg å være negative? For litt skremt og bekymret blir man selvsagt når man får en slik beskjed...
Gjest Gjest_Jensine_* Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Oi, d høres ikke bra ut! Selv om du ikke har hatt "krumspring" i seksuallivet betyr ikke det at man ikke kan få hiv. Alt som skal til er sex uten kondom. F.eks kan eksen til eksen til typen din kan ha blitt smittet og spredt det videre. Du trenger bare ha sex med ETT menneske EN gang for å få hiv!
dreia Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2009 Oi, d høres ikke bra ut! Selv om du ikke har hatt "krumspring" i seksuallivet betyr ikke det at man ikke kan få hiv. Alt som skal til er sex uten kondom. F.eks kan eksen til eksen til typen din kan ha blitt smittet og spredt det videre. Du trenger bare ha sex med ETT menneske EN gang for å få hiv! Mannen påsto at han hadde testet seg grundig før han ble sammen med meg, uten å ha partnere imellom. Dessuten mener jeg at jeg ble testet for det meste for noen år tilbake (etter noen år sammen med mannen min). Antagelig HIV også. Hva han finner på av krumspring, vet jeg selvsagt ikke, men såpass må man stole på en person. *** Fant heldigvis litt info på pasienthåndboka.no: "En sjelden gang kan denne blodprøven gi et usikkert resultat. Som regel er vedkommende da ikke smittet. For å avklare dette tas en ny blodprøve." Håper det stemmer for mitt vedkommende. Jeg merker jeg blir litt mer bekymra enn jeg hadde trodd jeg skulle bli.
Mamma1 Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Huff, jeg hadde blitt skrekkslagen.. Det er vel også slik at man kan være smittet og så teste seg, men at det ikke gir utslag. Men krysser figrene for deg og satser på at det er feil. Hva sier mannen din om det da? Om du er usikker på om du har blitt hiv-testet før, så ring legekontoret og spør, de har det på, oc, og kan enkelt slå opp.
dreia Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. mars 2009 Huff, jeg hadde blitt skrekkslagen.. Det er vel også slik at man kan være smittet og så teste seg, men at det ikke gir utslag. Men krysser figrene for deg og satser på at det er feil. Hva sier mannen din om det da? Om du er usikker på om du har blitt hiv-testet før, så ring legekontoret og spør, de har det på, oc, og kan enkelt slå opp. Første reaksjon var at jeg nærmest lo inni meg, for dette kan da ikke stemme? Men når det har gått noen timer, begynner jeg å bli litt mer bekymra. Det er nok antagelig noe tull med den prøven, men hva om det ikke er det, liksom? Ringte mannen, og han hørtes bekymret ut. Men jeg sa at legen nevnte at det hendte innimellom, og at det sikkert ikke var noe å bekymre seg for. Når jeg tenker meg om, ble jeg vel HIV-testet på første svangerskapskontroll i første svangerskap også, i september 08. Da hørte jeg ingenting. Eller lar de være å analysere prøven når svangerskapet ender i abort? (De fikk beskjed om SA-en min under en uke etter kontrollen, men da hadde iallfall allerede rhesus-prøven blitt analysert.)
Norbertine Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Når jeg tenker meg om, ble jeg vel HIV-testet på første svangerskapskontroll i første svangerskap også, i september 08. Da hørte jeg ingenting. Eller lar de være å analysere prøven når svangerskapet ender i abort? (De fikk beskjed om SA-en min under en uke etter kontrollen, men da hadde iallfall allerede rhesus-prøven blitt analysert.) Jeg fikk svar på HIV-testen samtidig som de andre testene, og dette var vel bare 3-4 dager etter kontrollen. Så sannsynligvis fikk de testet. Hvis du har helsekortet ditt fra da burde det vel stå der, ellers så har vel legekontoret resultatet også.
dreia Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2009 Jeg fikk svar på HIV-testen samtidig som de andre testene, og dette var vel bare 3-4 dager etter kontrollen. Så sannsynligvis fikk de testet. Hvis du har helsekortet ditt fra da burde det vel stå der, ellers så har vel legekontoret resultatet også. Tar testen så kort tid å analysere? Nå hadde jeg forestilt meg 2-3 ukers ventetid på neste prøve jeg tar. Håper det tar kort tid før jeg får resultatene. Nei, det står ikke på helsekortet mitt. Siden jeg mistet like etter første kontroll, er det kun det som ble skrevet inn på den kontrollen, som står på det gamle helsekortet. (Rhesus fikk jeg vite da jeg ringte legekontoret, for om jeg hadde hatt rhesus minus, hadde jeg måttet få sprøyte etter SA-en. )
Norbertine Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Da ville jeg ringt legekontoret og hørt om de hadde resultatet på HIV-testen fra forrige gang, i så fall er det jo ganske sannsynlig at denne bare er en glipp.
dreia Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Da ville jeg ringt legekontoret og hørt om de hadde resultatet på HIV-testen fra forrige gang, i så fall er det jo ganske sannsynlig at denne bare er en glipp. Nå har jeg ringt legekontoret. Det var visst en anmerkning ved prøven i september også, men jeg har ikke fått beskjed, og jeg vet ikke om det har blitt fulgt opp, så jeg vet ikke om det er alvorlig eller ikke? I journalen min sto sånn ca "Svakt reaktiv i primærprøve. Ingen holdepunkter for aktuell HIV. Ny prøve ønskelig om 3 uker." Er det betryggende? Jeg tror de skulle ta en utvidet prøve da. Og om det ikke er HIV, hva kan det være? Jeg finner lite med googling også. Sitter på jobb, men klarer ikke å konsentrere meg i dag... Endret 24. mars 2009 av dreia
Tiit Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Krysser fingrene for at dette bare er noe ufarlig!!!! Klem til deg. Ps. Tror jeg skulle gitt legen en skikkelig preken om at han ikke gav beskjed om det forrige prøveresultatet.
Arielle Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Huff, føler virkelig med deg. Utrolig kjipt å få den beskjeden, og så gå å VENTE på å få ny prøve, og resultater... Lykke til da! La oss få vite hvordan det gikk.
Norbertine Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 Fant dette på denne siden "It is important when receiving an HIV test to ask what kind of test is being used. Whenever someone is screened for HIV, two types of tests are used. They are, 1) a reactive test, and 2) a confirmatory test. A reactive HIV test indicates if HIV antibodies are in the blood (such as the Elisa Test). A reactive test may give a false positive reading to anyone with kidney or renal failure, to a woman that has had multiple pregnancies, anyone receiving the influenza vaccine, or to anyone that has received gamma globulin. When a reactive test has a negative result, that means no HIV antibodies were detected. But in order to receive an accurate reading, the CDC recommends you wait a specific window period: six weeks to six months and either abstain from all sexual activity, or practice safe sex in every sexual situation, and then get a confirmatory test, such as the Western Blot Test. A confirmatory test (such as the Western Blot) provides the HIV status of a person. A positive test result on a confirmatory test means that the person has been infected with HIV, has HIV antibodies in his or her blood, and can infect others. " Vet ikke om dette hjelper noe jeg, men det er jo tydlig at det finnes situasjoner hvor man kan få falsk positiv på første HIV-test. Fant også dette ""Falsely" reactive ELISA tests are more common than "truly" reactive Elisas in most populations. A "weak positive" is even more suspect. Pregnancy, along with a variety of infections and autoimmune conditions can cause this result. A positive HIV test consists of a positive Elisa followed by a positive Western blot (or similar). A negative Elisa alone, though, is equivalent to a negative HIV test result." Siden det er lite som tyder på at du skulle ha HIV ville jeg prøvd å ta det med ro, sannsynligvis er det pga av graviditetene. Kanskje du skulle sende mannen for testing også, hvis han får første test tidligere tilbake enn du får andre test. Hvis han er negativ er det vel omtrent umulig at du skal være positiv.
dreia Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Takk for omtanke. Og tuuuuuusen takk, Gåsemor, for informative tekster. Det var tydeligvis en reaktiv test de hadde tatt på meg, og den var i tillegg svakt positiv. Og 3 svangerskap på et halvt år kan kanskje forklare iallfall denne positive prøven. Jeg var nettopp på kanten til hysterisk. (Og i tillegg kommer dette kom på toppen av at jeg frykter at jeg har en MA denne gang. ) Men nå ble jeg ganske beroliget. Samtidig sier mannen at jeg ikke må bekymre meg så mye. Håper han har rett, og at det bare er uflaks med prøvene. (Jeg begynner riktignok å lure på hvorfor man bruker reaktive tester hvis de kan være så usikre. Er ikke "confirmatory tests" bedre å bruke da? Eller fanger de kanskje ikke opp like mye? Kanskje de er dyrere? Det kunne spart meg for en del - forhåpentlig unødig - bekymring... ) Endret 24. mars 2009 av dreia
Pjukset Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 (Jeg begynner riktignok å lure på hvorfor man bruker reaktive tester hvis de kan være så usikre. Er ikke "confirmatory tests" bedre å bruke da? Eller fanger de kanskje ikke opp like mye? Kanskje de er dyrere? Det kunne spart meg for en del - forhåpentlig unødig - bekymring... ) Heisann. Først og fremst håper jeg det går bra med deg Ei venninne av meg tok nettopp en test, jeg forstod det slik at hun tok en "rapid" test, altså hun fikk svar i løpet av 30 minutter. Var det en slik test du tok?
dreia Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 24. mars 2009 Heisann. Først og fremst håper jeg det går bra med deg Ei venninne av meg tok nettopp en test, jeg forstod det slik at hun tok en "rapid" test, altså hun fikk svar i løpet av 30 minutter. Var det en slik test du tok? Antagelig ikke. Jeg tok blodprøvene 6. mars, og legen ringte meg i dag, 24. (Ringte i går ettermiddag også, men den telefonen rakk jeg ikke å ta, og ringer man opp igjen, får man bare telefonsvareren.) Jeg antar han ringte med en gang han fikk resultatene?
dreia Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. mars 2009 Nå har jeg lest litt mer på linkene til Gåsemor. Det kan virke som at jeg har fått svakt positiv reaktiv test og negativ "bekreftende" test. Iallfall om de tester likt i Norge som forklart i den nederste linken. Da skal det være ny prøve om 2 til 4 uker. Håper de gir samme resultat (eller selvsagt at den reaktive testen er negativ, men det er vel for mye å forvente?). Om den reaktive fremdeles er positiv, regner jeg med at jeg fint kan be om nye prøver med jevne mellomrom, bare for å være på den sikre siden? Nå er iallfall pusten min tilnærmet stabil, selv om pulsen og blodtrykket antagelig med fordel kunne vært noe lavere. Jeg skal komme meg gjennom disse dagene. Takk for mange gode svar.
Gjest kona Skrevet 24. mars 2009 #17 Skrevet 24. mars 2009 mannen min fikk positivt utslag på HIV for noen år tilbake. helt fra seg av skrekk kunne han ikke tro på dette da han ikke hadde gjort noen krumspring og lignende som TS skriver. Så han tok ny prøve. Positiv igjen. Fortsatt ville han ikke tro på det, tok en ny test. Positiv. NEI dette skulle IKKE være sant, så han tok enda en. Negativ!! Legene hadde trodd hele veien at det kunne være litt feilaktig så de godtok å ta nye. Men nå får han ikke gi blod til blodbanken lenger, for han har litt skummelt blod:P
Pjukset Skrevet 24. mars 2009 #18 Skrevet 24. mars 2009 mannen min fikk positivt utslag på HIV for noen år tilbake. helt fra seg av skrekk kunne han ikke tro på dette da han ikke hadde gjort noen krumspring og lignende som TS skriver. Så han tok ny prøve. Positiv igjen. Fortsatt ville han ikke tro på det, tok en ny test. Positiv. NEI dette skulle IKKE være sant, så han tok enda en. Negativ!! Legene hadde trodd hele veien at det kunne være litt feilaktig så de godtok å ta nye. Men nå får han ikke gi blod til blodbanken lenger, for han har litt skummelt blod:P Seriøst, er det mulig? Så hvis man altså får positivt utslag så kan det være feil?
Mamma1 Skrevet 24. mars 2009 #19 Skrevet 24. mars 2009 Hadde gått inn i en dyp depresjon etter to positive tester.. Rart de bruker den testen som kan vise positiv etter svangerskap, på gravide kvinner??
Norbertine Skrevet 24. mars 2009 #20 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Hadde gått inn i en dyp depresjon etter to positive tester.. Rart de bruker den testen som kan vise positiv etter svangerskap, på gravide kvinner?? Det virker som alle bruker denne testen først, fra det jeg har lest om HIV-tester er det først en reaktiv test, og deretter en bekreftende. Jeg vil tro at grunnen er at denne testen går mye raskere og er mye billigere enn test nummer to, og får man negativt på den er det uansett ikke noe vits i å teste mer. Endret 24. mars 2009 av Gåsemor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå