Gå til innhold

Hva gjør jeg for å få 3,5 åringen mer selvstendig?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn på 3,5 år som absolutt ikke klarer å leke selv. For 1 år siden fikk han også en bror. 3,5 åringen har aldri klart å sette seg ned med bilene, fargene,klossene e.l. selv. En voksen må helst sitte ved siden av å leke sammen med han.

Vi prøver å gjøre han selvstendig, med å faktisk nekte han å leke med han litt (av og til har man rett og slett ikke tid, eller lyst!!!!). Men da sitter han bare der...gjør ingenting!!! Eller så går han i beina mine...

1åringen er flinkere til å leke selv enn denne 3,5 åringen!!!

Hva gjør man??????

Han går i barnehage, og der går det greit, for der er det jo andre barn å leke med...

Og når jeg prøver å få begge barna våre til å leke sammen, så forstår kanskje ikke en 1 åring leken like godt...og kranglen er igang...

Jeg trenger hjelp!!!!! Jeg MÅ få han til å kunne sitte litt å leke på egen hånd!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er også helt greit at barn gjør ingenting noen ganger, faktisk burde flere barn klare det. Hverdagen deres er full av aktiviteter og action hele tiden, derfor blir også mange rådville når ingen aktiviserer dem.

Men nå er også barn små mennesker, og mennesker er forskjellige, det må vi få lov til å være. Men det betyr ikke at de må lære seg ting som kanskje egentlig strider mot deres natur. Det er helt greit å nekte et barn å fly i beina på mor og kommandere dem et annet sted. Det er ikke avvisning, men "nå skal jeg dette og da må du gjøre noe annet".

Trening trening trening og snakke med snakke med snakke med forklare forklare forklare.

Han er så gammel at det forstår han. Kanskje han kan premieres "når du har vært og lekt alene i et kvarter, kan du få komme og lese avis sammen med mamma eller lage middag sammen med mamma". Premiere med en leke han selv velger og vil leke med alene? Som er bare hans og ingen andre får leke med, heller ikke mamma og pappa?

Skrevet
Det er også helt greit at barn gjør ingenting noen ganger, faktisk burde flere barn klare det. Hverdagen deres er full av aktiviteter og action hele tiden, derfor blir også mange rådville når ingen aktiviserer dem.

Men nå er også barn små mennesker, og mennesker er forskjellige, det må vi få lov til å være. Men det betyr ikke at de må lære seg ting som kanskje egentlig strider mot deres natur. Det er helt greit å nekte et barn å fly i beina på mor og kommandere dem et annet sted. Det er ikke avvisning, men "nå skal jeg dette og da må du gjøre noe annet".

Trening trening trening og snakke med snakke med snakke med forklare forklare forklare.

Han er så gammel at det forstår han. Kanskje han kan premieres "når du har vært og lekt alene i et kvarter, kan du få komme og lese avis sammen med mamma eller lage middag sammen med mamma". Premiere med en leke han selv velger og vil leke med alene? Som er bare hans og ingen andre får leke med, heller ikke mamma og pappa?

Takk for svar!

Jeg skjønner at barn må få lov å ikke gjøre noe...men mesteparten av den tiden han ikke gjør noe, så maser han eller går i beina.

Men dette med premie for å leke alene litt er jo genialt. Det skal jeg prøve.

Kan man lage en slags klistremerke-ordning???? Kanskje om han leker 15-30 min alene, så får han merke. Når han har fått feks 10 merker kan han få en ny leke??

Også dette med at han kan hjelpe til med middag o.l. For det liker han godt.

/ts

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Takk for svar!

Jeg skjønner at barn må få lov å ikke gjøre noe...men mesteparten av den tiden han ikke gjør noe, så maser han eller går i beina.

Men dette med premie for å leke alene litt er jo genialt. Det skal jeg prøve.

Kan man lage en slags klistremerke-ordning???? Kanskje om han leker 15-30 min alene, så får han merke. Når han har fått feks 10 merker kan han få en ny leke??

Også dette med at han kan hjelpe til med middag o.l. For det liker han godt.

/ts

Jeg lurer på om det kan ha noe med (tenker ikke nødvendigvis på ditt tilfelle) at barn er vant til å gå i bhg, og der skjer det noe hele tiden, de leker med andre barn, de har organiserte aktiviteter osv, når de da plutselig er hjemme , i et (forholdsvis) stille hus der lite skjer(sett med barns øyne) så blir det en kjempestor kontrast, barnet må omstille seg fra full fart og organisert dag i bhg til stille og rolig hjemmetilværelse der det forventes at de plutselig skal underholde seg selv og de får god tid til å tenke og ingenting skjer. Barnet kjeder seg eller stresser for de er ikke vant til å plutselig være alene eller være sammen med så få mennesker som ikke orker å engasjere seg i barnet.

Det er en treningssak å fungere fint og takle det å leke/være alene.

Tror bare han må lære seg til at det kan være kjekt å være alene litt, dere får øve litt. Kanskje la han få kortere dager i bhg av og til, og en og annen fridag om mulig. Han maser antagelig for at han ikke takler dette med å underholde seg selv. Barnehagedagen er jo som oftest helt forskjellig fra hjemmedagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Her kommer et tips:

Lek med han litt først, bygg en histore, en by, et hus, få fantasien i gang og få han til å begynne å leke med noe, vis han hvordan han leker med det dere setter opp, så sier du at du må gjøre noe, men kommer tilbake for å leke med han igjen litt senere, så gjør du også det siste da :-)

har du forsøkt dette?

Skrevet
Jeg lurer på om det kan ha noe med (tenker ikke nødvendigvis på ditt tilfelle) at barn er vant til å gå i bhg, og der skjer det noe hele tiden, de leker med andre barn, de har organiserte aktiviteter osv, når de da plutselig er hjemme , i et (forholdsvis) stille hus der lite skjer(sett med barns øyne) så blir det en kjempestor kontrast, barnet må omstille seg fra full fart og organisert dag i bhg til stille og rolig hjemmetilværelse der det forventes at de plutselig skal underholde seg selv og de får god tid til å tenke og ingenting skjer. Barnet kjeder seg eller stresser for de er ikke vant til å plutselig være alene eller være sammen med så få mennesker som ikke orker å engasjere seg i barnet.

Det er en treningssak å fungere fint og takle det å leke/være alene.

Tror bare han må lære seg til at det kan være kjekt å være alene litt, dere får øve litt. Kanskje la han få kortere dager i bhg av og til, og en og annen fridag om mulig. Han maser antagelig for at han ikke takler dette med å underholde seg selv. Barnehagedagen er jo som oftest helt forskjellig fra hjemmedagen.

For det første har han fri 2 dager i uken, jeg leverer rundt 9 og henter rundt 15...så at dagene blir for lange i barnehagen har jeg ikke tro på.

Og der du skrev at foreldre ikke ORKER å engasjere seg i barnet!!!!!??? Hallo! I over 3 år nå har jeg sitter på gulvet i timesvis å lekt med han.. Jeg organsierer alt for at han skal ha det best mulig. Jeg tenker på barnet i denne saken. HAN trenger å kunne bli selvstendig... Han skal bli stor en dag..

Ja, jeg kunne trengt litt avlastning jeg å...man blir tustete i hue av mas, og av å leke hele dagen. En voksen må få gjøre andre ting å, uten å få høre at jeg faktisk ikke ORKER! (mulig du ikke mente det noe stygt...men det føltes litt sånn i setningen..)

Men ja, man må vel bare øve på det, kanskje han finner ut at det er ok å sitte litt alene på rommet feks.

Skrevet
Her kommer et tips:

Lek med han litt først, bygg en histore, en by, et hus, få fantasien i gang og få han til å begynne å leke med noe, vis han hvordan han leker med det dere setter opp, så sier du at du må gjøre noe, men kommer tilbake for å leke med han igjen litt senere, så gjør du også det siste da :-)

har du forsøkt dette?

Dette er en kjempe plan....og er forsøkt opp til flere ganger. Han leker 5 minutter, så roper han. Jeg kommer å hjelper han videre i leken, og så går igjen...Men da kommer han gjerne etter, ødelegger det vi har bygget e.l.... ja, det ender ihvertfall aldri med at han sitter der.

Prøvd å få han til å leke politi og "tyv/e.l." med bilene, leke med togbanen og alle tingene med, eller med lego....ja,alt. Og det er kjempe gøy så lenge en av oss voksene er der, men aldri alene.. Tror han har lekt max 15 min alene!!

/ts

Skrevet

Jeg støtter deg fullt ut i at han skal leke aleine litt. Er som du skriver at de skal bli store oxo! :)

Med min yngste sønn har jeg vært litt mild... Han har alltid vært en kosegutt og desverre flink til å sno meg litt rundt lillefingeren. ;)

Vet ikke om det er samme tilfelle som mitt, men jeg slutta å behandle han som "babyen" min og heller som en stor gutt. Det vokste han mye på og blei mer selvstendig. :)

Gjest Gjest
Skrevet

forsøk å gjør en avtale med han når han skal leke der og du går i fra, at om han leker så og så lenge, begynn i det små, så vil det og det skje, enten at du leker med han så og så lenge da eller en liten belønning

jeg forstår veldig godt din frustrasjon! men med tiden kan den tiden du faktisk har lekt med han gjøre han selvstendig til selvlek senere, ta tiden til hjelp :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...