Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 I sommer er det denne ruten som vurderes. Det er ikke planlagt ned til hver lille detalj enda, men mer en grov skisse. Bergen - Krakow - Wien - Bratislava - Budapest - Bergen. Fly fra Bergen til Krakow. Bli der i 4 netter. Videre til Wien. Jeg vet ikke helt hvilken reisemåte som er best, men kanskje tog. Hvis jeg ikke tar feil, så er det fem timer i reisetid fra Krakow til Wien. Deretter er Bratislava bare en time unna Wien, etter det jeg har fått med meg, så det blir muligens bare en dagstur. Jeg tenker 3 netter i Wien. Deretter videre til Budapest. Kanskje tog her også. Det er jo ikke lang vei, ca. to timer mellom disse byene. 3 netter i Budapest. Det blir ti dager tilsammen. Og så fly hjem igjen til Bergen. Jeg har vært i Krakow tidligere, men det er lenge siden. Denne gang skal jeg reise med min bedre halvdel. Han har ikke vært noen av stedene. Høres det greit ut? Er det andre byer som burde vurderes istedet? Bruke mer tid på en by og utelate en annen by? Kom gjerne med innspill.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Sambo og jeg var på interrail for noen år siden og hadde en lignende rute. Vi reiste Praha - Krakow - Budapest - Wien, og så hjem igjen til Bergen. Personlig ville jeg kanskje kuttet ned med en natt i Krakow og heller brukt den i f.eks. Budapest, men det blir jo litt smak og behag. De andre byene er en god del større enn Krakow, og vi brukte hvertfall lengre tid der. Men, i og med at du har vært i Krakow før så vet du jo hva du går til. Bratislava synes jeg ikke var så fryktelig spennende, jeg liker alle de andre byene du nevner vesntlig bedre. Men, nå begynner deg å bli ganske lenge siden jeg var i Bratislava (vi var ikke der på interrail´en), så det kan jo ha skjedd endel etter sist jeg var der. Men såklart, som du nevner er Bratislava kun en times togtur unna Wien så det går jo ann å ta det som en dagstur. Evt. ta et tidlig tog fra Wien og stoppe i Bratislava noen timer på veien til Budapest. Om dere har tid så ville jeg også på det varmeste anbefale Praha. Togturen fra Krakow til Wien tar nok litt mer enn 5 timer, du bør nok heller regne 7-8. Denne siden her er grei for rutetider med tog i Europa. Vi tok nattog både på strekningen Praha-Krakow og Krakow-Wien, og det fungerte veldig greit. Toget gikk i 22-tiden om kvelden og kom inn i 6-7 tiden om morgenen. Velger dere dette alternativet så spander på dere sovekupet. Da kommer dere uthvilt frem og taper ikke noe tid. Når dere bare har 10 dager til disposisjon er det dumt å bruke hele dager på transport. Høres ut som en fin ferie forresten. Vi koste oss veldig på turen vår
Gjest ts Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Hei, gjest. Vi har allerede vært i Praha. Det var den første turen vår sammen. Sånn sett betyr det litt ekstra for oss, uansett hvor vi reiser i fremtiden. Jeg har også tenkt på å eliminere Wien. Ville det vært veldig dumt? Hvordan er den byen? Fortell gjerne litt, hvis du vil. Det hadde vært fint. Hvis Wien ikke er med i reiseruten lenger, så blir det kanskje Bergen - Krakow - Levoca - Budapest - Bergen. Levoca pga. Spiš Castle som er en halvtimes tid unna. Hvilken by likte du best av Budapest og Wien? Det er sikkert et vanskelig spørsmål, men jeg spør likevel. Tusen takk for svar, forresten. Det er alltid kjekt med input.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Jeg var på interrail for et par år siden, mest i italia og på balkan, men avsluttet med budapest-bratislava-wien. Som andre har nevnt er det korte og greie togturer mellom de tre byene. Jeg ville ikke droppet bratislava, det er en utrolig spennende og kontrastfylt by, Donau skiller en trivlig gamleby fra en bydel sterkt preget av tidligere kommunisme. Du kan skue ut over hele byen fra en "ufo", et utkikstårn på midten av en bro. Verdt å få med seg om en er interessert i europeisk historie! Jeg vet ikke om det var noe spesielt når vi var der, men en park i gamlebyen kunne skilte med samtidskunst, mye artige skulpturer. Området rundt jernbanen er preget av fattigdom (folk, ikke arkitekturen), romfolk på en helt annen måte en de som tigger i Norge, det kan være sjokkerende om en blir vitne til barn som ruser seg eller en fimiliekrangel på åpen gate. Men uansett, jeg vil anbefale byen, selv var jeg der i 5-6 timer før vi reiste videre og kunne godt hatt en hel dag, flere dager er byen litt liten for, etter min mening vel og merke.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 (endret) Jeg skal snart til USA, NYC. GJETT OM JEG GLEDER MEG. Innlegget endret. Trampe -mod- Endret 28. mars 2009 av Trampe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå