Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kavring
Skrevet

I nettbanken står det "disponibelt" og "saldo". Hva er forskjellen på de to? Har egentlig alltid lurt på dette...

For den summen som står under disponibelt skiller jo en del i fra den summen som står under saldo.

Regner med det er den summen under disponibelt jeg skal se på, når jeg skal se hvor mye jeg har på kontoen? Har i hvert fall alltid gjort det...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Saldo er bokført beløp som du har på konto.

Disponibelt beløp er det du har tilgjengelig. Stort sett utgjør forskjellen mellom saldo og disponibelt beløp reservasjoner. Når du benytter bankkortet ditt så legges det inn en reservasjon på kontoen din. Pengene blir reservert, men ikke trukket med en gang. Når det legges inn en reservasjon trekkes beløpet fra det disponible beløpet, men ikke saldoen.

Reservasjonen kan ligge i noen dager, og når den blir bokført så trekkes summen også fra saldoen - og saldo og disponibelt beløp blir igjen likt (så sant det ikke er kommet til flere reservasjoner i mellomtiden)

Skrevet

Eksempel på forskjell med motsatt fortegn: Hvis man har kontokreditt vil disponibelt beløp typisk være større enn saldoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...