Gå til innhold

Farge hvite møbeltrekk fra Ikea - noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har lyst på disse lenestolene fra Ikea:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S39840100

Men jeg finner ikke noe trekk jeg har lyst på.

Tenkte derfor å kjøpe hvite trekk og farge dem. Røde eller brune kanskje.

Er det noen som har erfaring med å farge møbeltrekk fra Ikea?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jente38
Skrevet
Har lyst på disse lenestolene fra Ikea:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S39840100

Men jeg finner ikke noe trekk jeg har lyst på.

Tenkte derfor å kjøpe hvite trekk og farge dem. Røde eller brune kanskje.

Er det noen som har erfaring med å farge møbeltrekk fra Ikea?

Hei. På lørdag kjøpte jeg fargestoff, da jeg tenkte å farge tøy.

I listen på bruksanvisningen over ting de IKKE anbefalte å farge er: møbeltrekk (pga størrelsen kan man ikke garantere jevn innfarging) og bl.a nylon/akryl plagg. Tenkte jeg skulle bare opplyse om dette!

Det er mange smarte folk på KG, så jeg håper du får et godt råd om hvordan du kan farge møbeltrekk :)

Gjest svanungen
Skrevet

Jeg har ikke farget møbeltrekk, men andre hvite/lyse plagg. Min erfaring er at sømmer sjelden blir farget, og du kan dermed risikere et rødt eller brunt møbeltrekk med veldig fremtredende hvite sømmer... Bare til info... Lykke til!

Skrevet

Det var ett par gode poeng dere hadde.

Må sikkert ha rikelig farge for at det skal dekke ja.

Hm, trenger kanskje ikke være så ille med hvite sømmer.

Må tenke litt mere på dette...

Gjest Grafica
Skrevet

Du kan jo alltids kjøpe et løst trekk til f.eks. en puff (koster sikkert ikke så mye) og prøve å farge det, før du bestemmer deg? Nå har ikke ektorp-serien puffer, men trekket til en klippan-puff koster 50kr. Det er 100% bomull, og det står det at ektorp-trekkene er også, så de kan jo ikke være såå ulike?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har prøvd....

Har en tommelilla lenestol fra ikea med hvitt trekk. Etter noen år bestemte jeg meg for å farge trekket brunt. Trekket ble jevnt farget og sømmene ble også farget......... MEN,,,,

Trekket var sånn passe fint et par uker. Det som så skjedde var at det bleknet og ble falmet.

Stolen har gått ut av produksjon hos IKEA... Men, bestilte nytt trekk hos bemz.so.

Hvis du ikke har kjennskap til de så er det et firma som har spesialisert seg på å lage trekk til utgåtte og eksisterene IKEA møbler. Masse å velge i.De sender også stoffprøver. Anbefales :)

Lykke til....

Skrevet

Hei!

Jeg har farget rødt trekk fra ikea,- til mørkebrunt.

Dette trekket var også 100 % bomull, noe jeg tror er et fint

utgangspunkt da bomull tar til seg farge, i motsetning til div. kunstige stoffer.

Jeg kjøpte farge på Clas Ohlson, ikke så veldig dyrt..

Det du må huske på, om du ikke får hele trekket inn i maskinen,

er at vekten på det du farger, (om det blir i 2 omganger), må være lik om du bruker samme mengde fargestoff..

Jeg tok "ryggen" i en vask, og putetrekkene i omgang nr. 2.

Vekta på rygg-trekket var mindre enn på putetrekkene,

og jeg brukte samme mengde farge på begge, så dermed ble ryggen en anelse mørkere enn sitte/rygg-putene.

Jeg tror uansett at om du skal ha trekket mørke-mørke brunt, er det bare å ta ekstra mye farge i, for til et punkt, kan det ikke bli mørkere enn det blir, p.g.a av at stoffet mettes, og da blir det lik farge uansett om du må ta det i 2 omganger. Sorry for rotete forklaring?!

Men: Før du hører på meg og evt. blir misfornøyd med fargen,

spør på en fargehandel om det stemmer.. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

den svenske siden www.bemz.se selger trekk til mange av ikeas sofaer og stoler.

Mye fint å velge mellom!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Har du spurt på Ikea om det er mulig å få stolen i samme farger som de lager sofaene? 2, 3 seter og hjørnesofaen har de f.eks. i Leaby rødt.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg vurderer å farge trekket på denne senga(Ikea Mørkedal), noen har prøvd det? Eventuelt, er det mulig å kjøpe trekket i annen farge,jeg ser at www.bemz.com selger bare trekk til stoler/sofaer..

Skrevet
Du kan jo alltids kjøpe et løst trekk til f.eks. en puff (koster sikkert ikke så mye) og prøve å farge det, før du bestemmer deg? Nå har ikke ektorp-serien puffer, men trekket til en klippan-puff koster 50kr. Det er 100% bomull, og det står det at ektorp-trekkene er også, så de kan jo ikke være såå ulike?

Joda, Ektorp har puffer.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10034090

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...