Gjest Gjest_milla_* Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Jeg begynt i min nåværende stilling 1.nov. Jeg fikk ikke utbetalt noe som helst penger fra min nåværende jobb før i januar. Før jeg begynte i min næværende jobb hadde jeg vikartimer og litt butikkjobbing. Jeg får bare feriepenger fra disse jobbene. Ikke noe fra min nåværende arbeidplass. Jeg jobber i kommunen og har fast årslønn. Jeg skal ikke ha noe ferie på sommern dette året, fordi jeg går ut i fødselspermisjon. Hvordan kan det da ha seg at jeg får lavere lønn i juni? Jeg kommer jo ikke til å motta noe som helst feriepenger fra min nåværende arbeidsplass. Vikartimene var jo forsåvidt også for kommunen, men det har jo aldri vært fast lønn og feriepengene er lite. Hvordan skal jeg klare det i juni når jeg hverken får feriepenger eller lønn`????=S
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Jeg begynt i min nåværende stilling 1.nov. Jeg fikk ikke utbetalt noe som helst penger fra min nåværende jobb før i januar. Før jeg begynte i min næværende jobb hadde jeg vikartimer og litt butikkjobbing. Jeg får bare feriepenger fra disse jobbene. Ikke noe fra min nåværende arbeidplass. Jeg jobber i kommunen og har fast årslønn. Jeg skal ikke ha noe ferie på sommern dette året, fordi jeg går ut i fødselspermisjon. Hvordan kan det da ha seg at jeg får lavere lønn i juni? Jeg kommer jo ikke til å motta noe som helst feriepenger fra min nåværende arbeidsplass. Vikartimene var jo forsåvidt også for kommunen, men det har jo aldri vært fast lønn og feriepengene er lite. Hvordan skal jeg klare det i juni når jeg hverken får feriepenger eller lønn`????=S sånn er jo bare reglene da.det man tjener iår får man utbetalt neste år. i din situasjon er det da ganske normalt og ikke ta ferie,men jobbe jgennom sommeren fordi man ikke har råd til ferie rett og slett.dette kan man søke om,og man får det som regel innvilget. nå skal du ha fødselpermisjon,så da blir jo det vanskelig. de feriepengene du jobbet deg til ifjor får du jo nå i juni,hvis du da ikke tok ut dem ved sluttoppgjør eller tok dem ut i januar.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Jeg begynt i min nåværende stilling 1.nov. Jeg fikk ikke utbetalt noe som helst penger fra min nåværende jobb før i januar. Før jeg begynte i min næværende jobb hadde jeg vikartimer og litt butikkjobbing.Jeg får bare feriepenger fra disse jobbene. Ikke noe fra min nåværende arbeidplass. Jeg jobber i kommunen og har fast årslønn. Jeg skal ikke ha noe ferie på sommern dette året, fordi jeg går ut i fødselspermisjon. Hvordan kan det da ha seg at jeg får lavere lønn i juni? Jeg kommer jo ikke til å motta noe som helst feriepenger fra min nåværende arbeidsplass. Vikartimene var jo forsåvidt også for kommunen, men det har jo aldri vært fast lønn og feriepengene er lite. Hvordan skal jeg klare det i juni når jeg hverken får feriepenger eller lønn`????=S For det første så skal du ha feriepenger for perioden 1.11-31.12 fra nåværende arbeidsgiver. Så har du krav på feriepenger fra gammel arbeidsgiver for det du jobbet i 2008. For det siste så har du fast lønn. Hvis du skal jobbe som vanlig i juni så har du jo krav på vanlig lønn for den perioden du jobber i tillegg til feriepengene. Nå vet ikke jeg når du skal ut i perimisjon, men om dette er i løpet av sommeren, så vil du jo få "lønn" da uansett.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 For det første så skal du ha feriepenger for perioden 1.11-31.12 fra nåværende arbeidsgiver. Så har du krav på feriepenger fra gammel arbeidsgiver for det du jobbet i 2008. For det siste så har du fast lønn. Hvis du skal jobbe som vanlig i juni så har du jo krav på vanlig lønn for den perioden du jobber i tillegg til feriepengene. Nå vet ikke jeg når du skal ut i perimisjon, men om dette er i løpet av sommeren, så vil du jo få "lønn" da uansett. dette stemmer ikke helt. fastlønnen blir trekt i juni mnd.man får tilsvarende fastlønn i den mnd man tar ferie.som regel faller i juli eller august. i juni får man kun feriepenger og det man evn har jobbet xtra i april.man har alltid en innestående mnd når det gjelder lønn. dette gjelder iallefall for alle kommuneansatte i min kommune.
Krista83 Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 dette stemmer ikke helt. fastlønnen blir trekt i juni mnd.man får tilsvarende fastlønn i den mnd man tar ferie.som regel faller i juli eller august. i juni får man kun feriepenger og det man evn har jobbet xtra i april.man har alltid en innestående mnd når det gjelder lønn. dette gjelder iallefall for alle kommuneansatte i min kommune. Det samme gjelder også i "min" kommune. Feriepenger i juni og lønn i juli... Vet det var flere på min jobb i fjor som fikk lite penger i juni, egentlig inkl meg, men jeg hadde feriepenger tilgode fra annen arbeidsplass så jeg klarte meg fint. virker litt rart at du ikke fikk utbetalt noe lønn før i januar i år. Trolig vil jo kommunen hatt to lønnsutbetalinger etter at du begynte...
Gjest Gjest_milla_* Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 virker litt rart at du ikke fikk utbetalt noe lønn før i januar i år. Trolig vil jo kommunen hatt to lønnsutbetalinger etter at du begynte...
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 virker litt rart at du ikke fikk utbetalt noe lønn før i januar i år. Trolig vil jo kommunen hatt to lønnsutbetalinger etter at du begynte... Trådstarter her=) Det var pga tull med timelister og bytte fra timelister til fastlønn. Jeg fikk altså lønn for 3 mnd i januar, men siden de kom etter nyåret skal jeg vel ikke ha noe feriepenger av de??? Jeg kommer jo til og jobb hele juni, også begynner permisjonen min 7 juli. Kan jeg da søke om å få utbetalt lønn eller går ikke det? Jeg skal ikke ha noe ferie på sommeren, men tenkt kanskje å forlenge permisjonen min med 4 uker ferie i oktober-november. Men da får vi jo kanskje ikke råd til det da? Hvis vi må leve av feriepengene mine i juni mener jeg.... Du har kravpå feriepenger for november og desember uansett når disse ble utbetalt. Du tjente dem opp på fjoråret. Og hvis du jobber hele juni vil du få utbetalt den lønnen i juli da (eller august for timelønn) samt lønn for juli frem til 7. på min jobb ville jeg fått normal lønn i juni også om jeg hadde sagt fra at ferien ikke skal benyttes. (Hvis du velger å ta ferie i oktober (forlenge perimisjonen) kan du be om å få utbetalt vanlig lønn da, hvis du kun får feriepenger i juni. )
Gjest Gjest_milla_* Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Du har kravpå feriepenger for november og desember uansett når disse ble utbetalt. Du tjente dem opp på fjoråret. Og hvis du jobber hele juni vil du få utbetalt den lønnen i juli da (eller august for timelønn) samt lønn for juli frem til 7. på min jobb ville jeg fått normal lønn i juni også om jeg hadde sagt fra at ferien ikke skal benyttes. (Hvis du velger å ta ferie i oktober (forlenge perimisjonen) kan du be om å få utbetalt vanlig lønn da, hvis du kun får feriepenger i juni. ) Okej skjønner. Så da kan jeg jo ta lav utbetaling i juni(altså kun feriepengene) og så ta ut vanlig lønn i oktober? Når jeg stopper permisjonen? takk for mange og utfyllende svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå