Gå til innhold

Kunden krever penger igjen på "åpent kjøp",

Anbefalte innlegg

Gjest Butikkjenta
Skrevet

Jeg begynnte i ny jobb som ekstrahjelp i en liten butikk for noen uker siden. I dag er første ettermiddagen jeg står alene på jobb. Butikken er (dessverre) del av en stor kjede, men dette er en liten lokalbutikk med lav omsetning, men kundene forventer jo at vi yter alle "tjenestene" kjeden reklamerer med fra sentralt hold. Blant annet åpent kjøp i 30 dager. Dette blir ofte et problem, når vi har 5-7000 kr i omsetning og det meste går på kort blir det ikke mye kontanter i kassa.

I dag har jeg hatt tre returer, to store, og etter den andre returen var kassa bunnskrapt. Jeg satt igjen med ca 500 kr i veksel (skal være 2000 kr) og da kom det selvsagt en kunde som skulle ha igjen 799 kr for noe hun hadde kjøpt i forrige uke. Jeg sa høflig fra til damen at jeg dessverre ikke hadde mulighet til å gi henne penger, da jeg rett og slett ikke hadde penger nok i kassen etter to andre returer. Da eksploderte hun og skjelte meg ut, da det slettes ikke var hennes problem at jeg ikke hadde penger i kassa. Hun var skikkelig ufin og jeg forsøkte å ringe sjefen min for å sjekke hva jeg skulle gjøre, men fikk ikke svar. Kunden fortsatte å skjelle på meg, og det kom etterhvert flere andre kunder som var heeeeelt enig med hun i at det var overhodet ikke hennes problem at jeg ikke hadde penger i kassa. Enden på visa ble at jeg gikk i min egen lommebok og tok en 500-lapp derfra og ga henne den og 299 kr fra den allerede bunnskrapte kassa.

Nå har jeg hatt et par kunder til, så jeg har tatt igjen mine penger, men jeg angrer allikevel på at jeg ga meg... Jeg hadde jo faktisk ikke penger i kassa, og det var bare tilfeldig at jeg hadde penger i lommeboka, ellers hadde jeg ikke hatt noe å gi henne og hva skulle jeg gjort da? Jeg kan jo liksom ikke trykke opp penger heller....

I klesbutikken jeg jobbet i før la vi alltid deponeringspenger i en konvolutt i kassa frem til deponeringstiden gikk ut, på den måten hadde vi alltid penger å gi kundene tilbake. Det blir jo litt annerledes i en kjedebutikk, men jeg synes bare denne episoden var så ekkel og ubehagelig at jeg lurer på hva man pleier å gjøre i sånne tilfeller i andre butikker...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dette har vel butikken en policy, har de ikke? Det burde de hvertfall ha. Hør med butikksjefen din og spør konkret hva du skal gjøre i lignende tilfeller. Det kan umulig forventes at du skal legge ut selv.

En gang opplevde jeg å bli bedt om kontonummer når jeg returnerte et åpent kjøp, og fikk pengene inn på konto to dager senere. Det synes jeg var en helt grei løsning, jeg har full forståelse for at butikker ikke kan ha ubegrenset med cash i kassen til enhver tid.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Jeg syns faktisk kunden har rett. Har man lov å levere tilbake, så har man lov å levere tilbake, og da er det butikkens ansvar at man kan oppfylle garantien til kunden. Det er også helt normal praksis å kunne hente ut mer penger dersom det går tomt i kassa, f.eks om man skulle trenger flere kronestykker eller om mange leverer tilbake varer.

Skrevet
Det er også helt normal praksis å kunne hente ut mer penger dersom det går tomt i kassa, f.eks om man skulle trenger flere kronestykker eller om mange leverer tilbake varer.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men jeg lurer på hvordan du rent praktisk mener at TS skulle ha løst dette når hun er alene i butikken?

Skrevet
Jeg syns faktisk kunden har rett. Har man lov å levere tilbake, så har man lov å levere tilbake, og da er det butikkens ansvar at man kan oppfylle garantien til kunden. Det er også helt normal praksis å kunne hente ut mer penger dersom det går tomt i kassa, f.eks om man skulle trenger flere kronestykker eller om mange leverer tilbake varer.

Jeg er uenig med deg. Siden dette er kjeden som har pengene-tilbake-garanti, kan man ikke nødvendigvis forvente å få tilbake pengene der og da i hvilken som helst butikk, men i en eller annen butikk.

Skrevet

Kunden er urimelig. Du som ansatt skulle bare sagt at "desverre, jeg har nettopp utbetalt til to andre kunder, og har ikke nok penger i kassen. Enten kan du komme tilbake i morgen, så skal jeg sørge for at det er nok penger her da, eller du kan besøke en av våre andre avdelinger." Man må regne med at slikt kan skje på små avdelinger.

Det er også helt på sin plass om en kunde begynner å skjelle deg ut å gi vedkommende beskjed om "kan du være så snill å snakke til meg på en ordentlig måte? Jeg prøver å hjelpe deg, men jeg får desverre ikke tak i sjefen. Er det ikke penger i kassa så er det ikke penger i kassa, akkurat nå er det ikke noe jeg kan gjøre med det."

Gjest Gjest
Skrevet

I begge butikkene jeg har jobbet i har det ikke vært mulig å bare "hente ut" flere kronestykker ved behov, da har jeg tatt 50 kr fra kassa og vekslet med en rull med kronestykker i safen. Dersom vi har hatt mye returer og ikke nok penger i kassa har vi fått kontonummer og overført til kunden. Det har sjelden bydd på problemer, de fleste har forståelse for at butikkene ikke har store kontantbeløp liggende. Det har jo med de ansattes sikkerhet å gjøre...

Skrevet

Jeg jobber selv som butikksjef i en liten butikk som er tilknyttet kjede. For å få det sagt, så synes jeg at du løste problemet på en bra måte sånn situasjonen var. Hos oss er det ingen skreven policy på hvordan man skal løse dette, og det har aldri skjedd i min tid i butikken, da vi ikke alltid har returer, og har vi, så har vi alltid hatt penger i kassen til å betale kunden tilbake. Hadde jeg likevel havnet i denne situasjonen, ville jeg nok bedt om kontonummer fra kunden, og beklagt på det sterkeste. Ville fått ordnet penger inn på kundens konto så fort som mulig. Folk flest ville nok hatt forståelse for dette, fordi det går mye på kortbetaling idag, og det er derfor ikke alltid at det finnes så mye kontanter i kassen. Hør med butikksjefen din hvordan dere skal løse dette, h*n har nok en løsning på det :)

Og til deg som mener at det er helt normal praksis å hente ut mer penger; det er det ikke hos alle butikker. Vi har ikke et ekstralager med veksel på bakrom feks, men må løpe å veksle hos andre butikker hvis det er behov. Og hvordan mener du TS skulle fått gjort dette hvis hun var alene i butikken?? Jeg hadde hvertfall aldri gått ifra kassen når jeg var alene på jobb mens kunden sto og ventet!

Gjest Naria
Skrevet
En gang opplevde jeg å bli bedt om kontonummer når jeg returnerte et åpent kjøp, og fikk pengene inn på konto to dager senere. Det synes jeg var en helt grei løsning, jeg har full forståelse for at butikker ikke kan ha ubegrenset med cash i kassen til enhver tid.

Har opplevd dette selv hos Elkjøp, og synes det var helt uproblematisk.

Skrevet
Det er også helt normal praksis å kunne hente ut mer penger dersom det går tomt i kassa, f.eks om man skulle trenger flere kronestykker eller om mange leverer tilbake varer.

Og det kan jeg helt fint nå bekrefte at det er det ikke. Jeg har jobbet på et stort senter, samtlige av alle butikkene hadde ikke muligheten til så få mer penger enn det de hadde i kassen. Vi måtte veksle med hverandre, eller så måtte vekterne komme og vi måtte dra ned på posten (i samme bygget da) og veksle om vi bare hadde store lapper og måtte ha mynt. Var vi tomme så var vi tomme, uheldig for oss og veldig kjedelig.

Jeg vet de har det på f.eks store matbutikker og store butikker i store kjeder, men småbutikker som f.eks skobutikker, små klesbutikker, o.l. pleier ikke å ha det.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, kunden har jo rett når hun sier at det ikke er hennes problem at det ikke finnes penger i kassa, men det går an å uttrykke seg på en høflig måte alikevel.

Du bør ta dette opp med sjefen din for å høre om det finnes en policy på hvordan slike situasjoner skal løses. Når kjeden dere er med i tilbyr åpent kjøp, så må man være forberedt på at kunder kommer med returer.

Gjest Butikkjenta
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger!

Vel, kunden har jo rett når hun sier at det ikke er hennes problem at det ikke finnes penger i kassa, men det går an å uttrykke seg på en høflig måte alikevel.

Du bør ta dette opp med sjefen din for å høre om det finnes en policy på hvordan slike situasjoner skal løses. Når kjeden dere er med i tilbyr åpent kjøp, så må man være forberedt på at kunder kommer med returer.

Joda, jeg ser poenget i at det ikke er hennes problem, men samtidig er det jo faktisk ikke så mye jeg får gjort med det når kassa er tom. Som jeg skrev i hovedinnlegget kan jeg jo ikke akkurat trykke opp penger heller...

Jeg snakket med sjefen min og policyen i sånne tilfeller er visst at vi får kundens kontonr og gir regnskapsavdelingen beskjed om at de skal overføre til kunden. Da har visst kunden pengene på konto i løpet av et par dager. Det synes jeg i grunn er en helt grei ordning, men jeg tviler på at kunden jeg hadde i dag ville vært enig. Hun skulle ha kontanter der og da. Basta!

Kjeden tilbyr åpent kjøp, og i de store butikkene er sikkert ikke dette noe problem, men i en liten butikk hender det at det blir problematisk. I dag hadde jeg som sagt hatt to returer før denne kunden, og det er visst ikke så ofte vi har så mye returer på en dag. Det er jo ikke det at vi ikke er forberedt på returer, men i dag ble det en særs dårlig kombinasjon av at folk betalte selv de miste filletingene til 20 kr med kort og at folk skulle ha igjen hundrevis av kroner i kontanter.

Skrevet

Det er ikke din feil at du ikke hadde nok penger i kassa, men det er faktisk ikke hennes problem heller. Nå det blir reklamert med at det er 30 dagers åpent kjøp, så vil jeg som kunde forvente at det gjelder uansett om jeg er første eller siste kunde den dagen.

Hvis jeg kom for å levere tilbake en vare, og få pengene igjen, og dette ikke var mulig så ville jeg blitt sint. Jeg ville ikke skjelt ut personen i kassa, siden det med stor sannsynlighet ikke var denne personen sin feil, men ja, jeg ville blitt sint.

Skrevet

Kunder har i utgangspunktet ikke krav på penger tilbake, så når butikker praktiserer åpent kjøp, så oppfatter jeg det som en veldig god service! Om det er en liten butikk som har ikke så mye kontanter, så synes jeg at man som kunde bør vise forståelse for det, du får uansett pengene tilbake og hvis du ikke vil vente på at pengene blir overført på konto, så får du heller finne et annet filial eller komme tilbake senere på dagen eller neste dag. Personlig synes jeg kunden til HI oppførte seg helt dustete, jeg selv ville blitt flau dersom de ansatte i en kjede ville hentet penger til meg i sin egen lommebok!

Skrevet

Klart det ikke er kundens problem. Men hun var uhorvelig frekk og ubehagelig uansett! TS kan da ikke trylle! Det er da ikke hennes feil at det ikke var penger i kassen! Hun fikk jo med seg at TS prøvde å få tak i sjefen uten nytte. Da burde heller damen lagt igjen et kontonummer, og spurt når sjefen var på jobb neste gang, hvis hun absolutt måtte la sinnet sitt gå ut over noen. Hun kan ikke stå og kjefte på ei som står der og gjør alt hun kan for å yte kunden service. At hun til og med gir kunden penger ut av sin egen lomme er langt utover det en kan forvente av service. Håper virkelig sjefen hennes setter pris på det hun gjorde + sørger for at hun ikke kommer i en slik situasjon igjen!

Skrevet

Kunden kan ikke alltid forvente aa faa tilbake pengene i kontanter, er det ikke nok penger, saa er det ikke nok penger.

Mange (ogsaa store) butikker har en policy om hvor mye kontanter de har lov til aa ha i kassa pga sikkerhet (begrense tap ved ran for eksempel), og maa legge penger i safe naar summen overstiger et visst beloep. Det er heller ikke mulig aa hente mer penger noe sted, i alle fall ikke der jeg har jobbet, for der ble alt lagt i en safe som ikke kunne aapnes.

Jeg ville heller ikke brukt egne penger som mellomledd og spesielt ikke om jeg var alene i butikken siden det da fort kan bli mistenksomt aa ta penger fra kassa (selv om det var for aa betale tilbake til seg selv), og hva om man ikke faar tjent inn igjen de pengene? Er ikke sikkert alle ledere gaar med paa aa betale tilbake senere.

Saa, jeg ville bare beklaget og bedt kunden komme tilbake senere, og eventuelt sende inn skriftlig klage om h*n foelte dette ikke var bra nok slik at lederen kunne ta seg av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Så synd at du fikk en sånn kunde den første dagen du står alene i butikken. Det er dessverre sånn at noen kunder er noen ordentlige drama queens, og det er ikke din skyld. De er ikke viktigere enn noen andre mennesker i verden, selv om de oppfører seg sånn.

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
Klart det ikke er kundens problem. Men hun var uhorvelig frekk og ubehagelig uansett! TS kan da ikke trylle! Det er da ikke hennes feil at det ikke var penger i kassen! Hun fikk jo med seg at TS prøvde å få tak i sjefen uten nytte. Da burde heller damen lagt igjen et kontonummer, og spurt når sjefen var på jobb neste gang, hvis hun absolutt måtte la sinnet sitt gå ut over noen. Hun kan ikke stå og kjefte på ei som står der og gjør alt hun kan for å yte kunden service. At hun til og med gir kunden penger ut av sin egen lomme er langt utover det en kan forvente av service. Håper virkelig sjefen hennes setter pris på det hun gjorde + sørger for at hun ikke kommer i en slik situasjon igjen!

Helt enig!

Synes du fortjener en blomst for innsatsen din. Har selv jobbet i en liten butikk, og det overrasket meg stadig hvordan folk kunne oppføre seg. Enkelte ser bare: meg, meg og megselv igjen. Du kunne vært like ufyselig tilbake, men du valgte å heve deg over det. Flott! Vi trenger flere som deg :)

:smilyblomst:

Skrevet

Jeg må si at jeg blir skikkelig irritert over oppførselen til kunden du hadde TS!

Som du skriver, har man ikke penger i kassen, ja så har man faktisk ikke det!

Der jeg jobber setter vi inn pengene på kontoen til kunden hvis vi ikke har mer penger i kassen, men det er jo de som blir sint for det også... Men det er virkelig fåtallet!

Og ang det å ta penger ut av egen lomme: skjønner godt at du gjorde det i denne situasjonen, men som en annen også skriver her, så kan du faktisk bli tatt for "tyveri" når du tar pengene tilbake igjen... Selv om det er dine egne..

Man kan også fint be kunden komme innom dagen etter, og hvis h*n vil det også ta kontakt med daglig leder...

Skrevet (endret)

Kunder kan da vel ikke forvente at butikker har flere tusen liggende i kassa nå til dags! For det første skjer de fleste betalinger via kortterminal, for det andre er det ofte retningslinjer for hvor mye man max har lov til å ha i kassen.

Å be kunden om kontonummer syns jeg er helt akseptabelt, hør med sjefen din om du ikke kan gjøre det hvis denne situasjonen oppstår igjen. Ikke bry deg om sure kunder, de fins det dessverre alt for mange av uansett hva man gjør. ;)

Jeg ville faktisk foretrukket og fått pengene inn på konto istedet for kontant, men det er nå bare meg.

Endret av Gaby

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...