Gå til innhold

Må man bruke hele fødselspermisjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest tenker...
Skrevet

Jeg vet at 1 mnd er forbeholdt mor i allefall, men må man bruke hele permisjonen, er dette et krav?

Jeg/min mann har overhodet ikke mulighet til å gå uten full lønn i mer enn 1 mnd, og det blir vanskelig nok.

Spørsmålet er da egentlig enkelt: Må hele fødselspermisjonen brukes, er det lovpålagt, eller kan vi velge hvor lenge vi vil ha "fri"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg/min mann har overhodet ikke mulighet til å gå uten full lønn i mer enn 1 mnd, og det blir vanskelig nok.

Så velg alternativet med 100% lønn, da. (man velger mellom 44 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn)

Eller er det noe jeg går glipp av her?

Skrevet
Så velg alternativet med 100% lønn, da. (man velger mellom 44 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn)

Eller er det noe jeg går glipp av her?

Oi, den muligheten visste jeg ikke noe om ,den var ny! Og gledelig om det går an! :D

Gjest Gjest
Skrevet
Oi, den muligheten visste jeg ikke noe om ,den var ny! Og gledelig om det går an! :D

Ny er den nok ikke, nei... Du bør alvorlig sette deg inn i regler og rettigheter før du vurderer å få barn. Spesielt om dere har så dårlig økonomi som det høres ut som dere har.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke akkurat nytt nei..Den alternativet hadde jeg for 15 år siden...

Jeg har en følelse av at dette bare er en tulletråd, for om man planlegger unger (og i tillegg har kommet seg inn hit) så bør man være mer informert enn denne TS..

Skrevet
Ny er den nok ikke, nei... Du bør alvorlig sette deg inn i regler og rettigheter før du vurderer å få barn. Spesielt om dere har så dårlig økonomi som det høres ut som dere har.

Har man virkelig dårlig økonomi, om man ikke kan gå hjemme uten lønn? Hvor mange i Norges land kan være hjemme uten lønn?

Gjest Gjest
Skrevet
Har man virkelig dårlig økonomi, om man ikke kan gå hjemme uten lønn? Hvor mange i Norges land kan være hjemme uten lønn?

Det var vel ikke det det var snakk om her? Men 80% vs 100% av full lønn.

Svært mange i norges land kan være hjemme på 80% lønn.

Uansett så bør TS lese om dette på navs hjemmesider.

Skrevet

Dette er ikke noen tulletråd. Jeg har heller ikke satt meg inn i rettighetene da vi ikke har planlagt å få barn. Når man lurer på noe, så spør man.

Jeg var rett og slett ikke klar over at man kunne få 100% lønn. Den eneste muligheten jeg har hørt snakk om er 80% lønn.

Dårlig økonomi har vi vel heller ikke, jeg har årslønn på over 500k, men vi har som så mange andre hus og bil og alt det der, og med 80% lønn ville det forsatt gått rundt, men det vil ikke være noen hyggelig tilværelse.

Dere er nok veldig flinke til å dømme på dette forumet, det er greit, døm i vei så mye dere vil. Jeg spurte et helt enkelt spørsmål, og ble veldig gla da jeg fikk vite svaret da det høres veldig ideelt ut, litt for ideelt ut til at jeg kunne tro det, men det stemmer.

Fint skattepengene kommer tilgode på de som får barn iom at det er NAV som betaler ut disse pengene.........

Gjest Gjest
Skrevet
Dårlig økonomi har vi vel heller ikke, jeg har årslønn på over 500k

Da vil du ikke få 100 % av lønnen din.

Men dette kan du som sagt lese om på navs sider.

Skrevet
Da vil du ikke få 100 % av lønnen din.

Men dette kan du som sagt lese om på navs sider.

Det kommer helt an på bedriften TS jobber i.

Gjest Gjest
Skrevet

Det det var snakk om her, var at man ikke råd til å gå uten 100% lønn i mer enn en måned. Det er altså ikke snakk om å gå hjemme i lang tid helt uten lønn.

Og ja, jeg mener man har tatt seg vann over hodet om man planlegger barn og ikke klarer at den ene parten går hjemme med 80% lønn i noen måneder.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Fint skattepengene kommer tilgode på de som får barn iom at det er NAV som betaler ut disse pengene.........

Ofte betaler arbeidsgiver foreldrepenger, og får etterbetalt av nav.

Og man får kun opp til 6G av nav (ved 100% lønn), men noen arbeidsgivere betaler mellomlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...