Gå til innhold

Fotballdommer Hauge: stopp kjeftingen!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I dag tar bt opp et viktig tema, nemlig kjefting og barneidrett.

Vi har vel alle opplevd trenere og foreldre som glemmer at det er barn og lek det er snakk om. Det er brøling, kjefting og stygge navn, til både egne barn, egne barns lagkamerater, barn på det andre laget, dommeren, osv.

Jeg har selv vært dommer i en kampsport. Senest for tre uker siden måtte jeg stoppe en kamp mellom to tiåringer, for å gå bort og be faren til en av dem om å holde kjeft, eller forlate salen. I kamp mellom så små barn, er det strengt forbudt å faktisk treffe hverandre, man slår/sparker bare i luften. Å treffe noen i hodet er slikt man blir disket for. Denne faren brølte og kjeftet på sønnen sin fordi han ikke slo motstanderen i hodet. "Slå han ned, slå han ned.. FAEN du treffer han jo ikke engang! Slå hardere, slå hardere! Ikke vær en jævla jente" var ting som ble brølt. Til en ulykkelig unge, som ikke visste om han skulle høre på faren og bli diskvalfisert og få blodkjeft av treneren, eller om han skulle følge reglene og bli verbalt misbrukt av sin egen far. Tragisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

All kjeftingen i barneidretten er en uting. Og ungene lærer jo av foreldrene, og begynner å kjefte og slenge drit selv.

Jeg oppfordrer alle foreldre til å passe munnen sin, og si ifra til andre foreldre som oppfører seg ufint. Barn skal ha det gøy med idrett. Kjefting og brøling er ikke gøy.

Gjest Gjest
Skrevet
I dag tar bt opp et viktig tema, nemlig kjefting og barneidrett.

Vi har vel alle opplevd trenere og foreldre som glemmer at det er barn og lek det er snakk om. Det er brøling, kjefting og stygge navn, til både egne barn, egne barns lagkamerater, barn på det andre laget, dommeren, osv.

Jeg har selv vært dommer i en kampsport. Senest for tre uker siden måtte jeg stoppe en kamp mellom to tiåringer, for å gå bort og be faren til en av dem om å holde kjeft, eller forlate salen. I kamp mellom så små barn, er det strengt forbudt å faktisk treffe hverandre, man slår/sparker bare i luften. Å treffe noen i hodet er slikt man blir disket for. Denne faren brølte og kjeftet på sønnen sin fordi han ikke slo motstanderen i hodet. "Slå han ned, slå han ned.. FAEN du treffer han jo ikke engang! Slå hardere, slå hardere! Ikke vær en jævla jente" var ting som ble brølt. Til en ulykkelig unge, som ikke visste om han skulle høre på faren og bli diskvalfisert og få blodkjeft av treneren, eller om han skulle følge reglene og bli verbalt misbrukt av sin egen far. Tragisk.

Et av mine "barn" driver også kampsport, og hadde noen foreldre oppført seg slik på trening eller konkuranse hadde treneren GARANTERT ! gitt beskjed om at disse foreldrene var uønsket som tilskuere, og vi snakker da om konkuranse på høyt nivå i forhold til alder. Jeg har imidlertid opplevd liknende episoder der mitt barn har vært med, og selvjustisen er forholdsvis høy, noe som har medført at foreldre har bortvist andre foreldre.

Dessverre gjelder det ikke bare foreldre. Vårt andre barn deltok i en annen idrett for noen uker siden. Et barn ble tatt HARDT (det var en ball idrett) og treneren til den som taklet stod bare og lo. Våre trener gikk da bort til han og fortalte han i klartekst hva han mente om hans oppførsel. En annen gang var det faktisk foreldrene til motstanderens lag som sparket egen trener pga den reaksjonen han viste etter en HARD takling.

Selv har jeg også vært trener (i en annen idrett) og det ble så ille at jeg måtte få med meg styret for å bortvise en av foreldrene fra en kamp. Dessverre medførte dette at barnet sluttet og gikk over til en annen klubb, men det var helt nødvendig for barnet og de andre deltagerenes skyld.

Engasjerte foreldre/familiemedlemer er som oftest bare positivt. Men når det går ut over idrettsgleden og vinner instinktet tar fullstendig overhånd blir det hele veldig feil. Foreldrene ødelegger barnas glede ved å drive idrett, og vi ser det spesielt der barna er forholdsvid små.

Selvjustisen som praktiseres er veldig viktig. Det er dessverre ikke alle dommere som velger å gå bort til foreldre eller trenere å påpeke at den typen oppførsel ikke kan aksepteres.

Jeg oppfordrer derfor alle foreldre til å ta tak i denne typen problemer, enten det er andre foreldre eller trenere som utgjør problemet.

Ftt

Gjest Gjest
Skrevet

Har opplevd min del av slike, ja...

Det verste er de foreldrene som tror at jo mer de kjefter på dommere, trenere og andre barn, jo bedre er det. De tror faktisk at de viser sunt engasjement. De ser ikke noen andre måter å vise interesse for sine barns fritidsinteresser enn å møte opp og brøle stygge ting fra sidelinjen. At det går an å rope heia, godt jobbet og slikt faller dem visst ikke inn. Tragisk.

Innen den kampsporten jeg drev med i mine yngre dager, var det et helt annet regime enn i lilleputtfotballen poden nå bedriver. Om en utøver så mye som tenkte på å kjefte på dommeren der i gården, var det rett ut. I lilleputtfotballen finner dommeren seg i alt for mye kjeft. Jeg ser ikke helt hvorfor de er så snille med kortene, de gjør seg bare en bjørnetjeneste. Stygg munnbruk bør straffes, særlig når barna er så små. Ta det onde ved roten, lær dem med en gang at slikt er uakseptabelt. Det gjelder både dem utenfor og dem på banen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...