Gå til innhold

Taper han mye

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Vi er samboerpar med ett barn som eier bolig isammen.

Han står som hovedeier, men vi betaler 50/50 på huslånet.

Nå har han fått oppført hele huslånet på selvangivelsen, og jeg mener at det er rett og rimelig at vi deler summen der 50/50 siden jeg trossalt betaler halve låne

Til nå får vi begge tilbakebetalt skatt, han 45.000 og jeg 17.000, men han mener vi vil tape mye penger på å overføre min halvdel...

Vi er begge i full jobb, jeg tjener 230.000 og han 540.000...

Hva er rett her??

Taper vi (han)virkelig penger på at jeg får "min" del av potten??

Trodde totalsummen forble den samme jeg, bare rettferdig fordelt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tt_*
Skrevet

Såfremt du betaler nok skatt til å dekke opp fradraget, så kommer dere samlet likt ut uavhengig av hvem som får fradraget. Men betaler dere også likt på dette lånet? Det er vel rettferdig å få fradrag etter låneandel. Dersom dere hadde hatt helt felles økonomi så hadde det ikke spilt noen rolle da.

Når det er sagt så stusser jeg stadig på at så mange samboere synes å ha fullstendig delt økonomi...

Skrevet

Han taper på å dele med deg, du tjener.

Hvor mye betalte dere i renter i fjor?

På hver 10.000,- er det 2.800,- mindre skatt å betale.

Så med f.eks. 40.000,- i renter, så skal du ha 5.600,- mere igjen, og han tilsvarende mindre.

Skrevet
Når det er sagt så stusser jeg stadig på at så mange samboere synes å ha fullstendig delt økonomi...

Og jeg fatter ikke at så mange har felles økonomi så lenge det ikke er barn med i bildet.

Gjest Gjest
Skrevet

Såklart han får mindre igjen dersom han har fått beregnet skatt til gode på bakgrunn av at han får hele rentefradraget.

Imidlertid taper dere ingenting på å overføre halvparten av rentefradraget til deg, siden dere begge har inntekt.

Mulig han blander med toppskattberegningsgrunnlaget? Rentefradraget reduserer ikke toppskattberegningsgrunnlaget, så det er ikke sånn at han kan unngå toppskatt ved å trekke fra mest mulig renter.

Gjest Trådtsarter
Skrevet
Han taper på å dele med deg, du tjener.

Hvor mye betalte dere i renter i fjor?

På hver 10.000,- er det 2.800,- mindre skatt å betale.

Så med f.eks. 40.000,- i renter, så skal du ha 5.600,- mere igjen, og han tilsvarende mindre.

Så totalsummen vår blir akurat den samme?

Dvs at får jeg 4000 me, så få han 4000 mindre??

hvis vi legge oss sammen, så taper vi ikke noe på å overføe min del??

Han vil ha separat økonomi fodi jeg tjener så lite - det er jo ikke "hans" feil at jeg har ett lavtlønnsyrke.....

Har ett barn og venter ett til sommeren.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Og jeg fatter ikke at så mange har felles økonomi så lenge det ikke er barn med i bildet.

Vel, i dette tilfellet er det jo et barn innvolvert da..

Jeg ville ha regnet på det. Vi er i en lignende situasjon hvor jeg tjener vesentlig mer enn min samboer, i tillegg til at jeg har formue. Totalt sett lønner det seg for oss at hele lånet står på meg. Men jeg overfører selvsagt hans del av fradraget til han i ettertid. Det er jo selvsagt ikke riktig at han skal tape på dette.

Det viktigste synes jeg at man finner den ordningen som lønner seg mest totalt, så får man gjøre oppgjør seg i mellom hvis man har adskildt økonomi.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Han har mer gjeld enn meg utenom huslånet i.o.m han har billån...

Ingen av oss har formue.

Jeg vil jo så gjerne ha min del av potten, men hvis vi taper på det, så får han eventuelt betale meg når vi får skattepengene utbetalt.

Med den lønnsforskjellen vi har, så sliter jeg mye mer med å betale min del av huslånet, så jeg vil jo ha det jeg har rett på ;)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg synes det er rimelig at dere deler fradraget, siden dere også deler likt på renteutgiftene.

Dessuten kan det hende mannen din blander inn beregningsgrunnlaget for toppskatt - som altså ikke blir påvirket av rentefradraget, slik gjest skriver her.

Såklart han får mindre igjen dersom han har fått beregnet skatt til gode på bakgrunn av at han får hele rentefradraget.

Imidlertid taper dere ingenting på å overføre halvparten av rentefradraget til deg, siden dere begge har inntekt.

Mulig han blander med toppskattberegningsgrunnlaget? Rentefradraget reduserer ikke toppskattberegningsgrunnlaget, så det er ikke sånn at han kan unngå toppskatt ved å trekke fra mest mulig renter.

Skrevet

Denne artikkelen tar opp problemstillingen, og den viser at det ikke er noen forskjell.

Sånn som du beskriver situasjonen synes jeg det virker rimelig å dele fradraget i 2, siden han insisterer på delt økonomi. Hvis han får hele fradraget får jo han pengene, og du taper masse på det. Han taper ikke noen ting, fordi pengene i utgangspunktet ikke er hans.

Men beløpsmessig spiller det ingen rolle. Hvis han taper x antall kroner, får du eksakt samme beløp istedet. Hadde dere hatt felles økonomi hadde det dermed ikke spilt noen rolle.

Skrevet
Denne artikkelen tar opp problemstillingen, og den viser at det ikke er noen forskjell.

Sånn som du beskriver situasjonen synes jeg det virker rimelig å dele fradraget i 2, siden han insisterer på delt økonomi. Hvis han får hele fradraget får jo han pengene, og du taper masse på det. Han taper ikke noen ting, fordi pengene i utgangspunktet ikke er hans.

Men beløpsmessig spiller det ingen rolle. Hvis han taper x antall kroner, får du eksakt samme beløp istedet. Hadde dere hatt felles økonomi hadde det dermed ikke spilt noen rolle.

Ops, så ikke før nå at dere var samboere og ikke gift. Men tror faktisk regnestykket blir det samme.

Gjest Gjest
Skrevet

Samboeren min tjener ca det dobbelte av det jeg gjør, men vi betale rlikt på lånet, og derfor ska vi også dele likt på rentene. Ikke noe diskusjon.

Og som sagt over her; summen på det dere får igjen er den samme.

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss er det også en liten skeivfordeling med hvem som eier hva, og huslånet står i hans navn pga at han ikke har eid før, og altså fikk førstehjemslån da vi etablerte oss sammen.

Vi setter inn alle pengene, både den lille slanten jeg fikk igjen og den litt større slanten han fikk igjen, på en felles konto som går til nedbetaling av lån og andre større regninger vi har felles.

Skrevet
Så totalsummen vår blir akurat den samme?

Dvs at får jeg 4000 me, så få han 4000 mindre??

hvis vi legge oss sammen, så taper vi ikke noe på å overføe min del??

Han vil ha separat økonomi fodi jeg tjener så lite - det er jo ikke "hans" feil at jeg har ett lavtlønnsyrke.....

Har ett barn og venter ett til sommeren.

Yes, det stemmer. Hvis han protesterer mere, så si at du kan ta hele fradraget, og han ikke noe. Tenker det stopper alle protestene....

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Hos oss har samboern alle avdragene, men vi har FELLES økomi da så for oss spiller det ingen roll hvilket navn som får tilbake mest. Det er jo våre penger uansett.

Hadde vi hatt DELT økonomi hadde det vært uaktuelt. Da hadde du fått tilbake en god del mer, og han mindre. Men det skulle da bare mangle.

Endret av ¤bella¤
Skrevet
Hos oss har samboern alle avdragene, rett og slett fordi han tjener en del mer og når han får alle avdragene slipper han unna med mindre toppskatt, (...)

Dette stemmer ikke. Han betaler samme toppskatt uansett. Fradragene reduserer den alminnelige skatten til stat og kommune. Trygdeavgift og toppskatt beregnes fra den reelle inntekten før fradragene. Hvis dere ser på selvangivelsen vil dere se at det stemmer.

Skrevet

Så lenge man ikke er gift så skal vel alle gjeld stå oppført på den som eier den? Er man ansvarlig for 50% hver, så skal man også dele det opp slik på selvangivelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...