Gjest lillekylling Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Fikk selvangivelsen i posten idag, og mannen min har blitt lignet som selvstendig næringsdrivende. Det er han jo ikke.... men hvordan forandrer man dette? Prøver å lese meg frem, men det er jo en jungel. Og det er nok ikke bare meg som vil ha tak i noen på ligningskontorene i disse tider, så da tenkte jeg noen smarte sjeler her visste svaret :-)
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Hvis han er deltaker i deltakerliknet selskap, (KS, ANS) blir man automatisk lignet som næringsdrivende. Dette selv om man bare har en liten andel. Er det dette som er årsaken? Bortsett fra at man får høstoppgjør istedet for våroppgjør har det ingen betydning. Og så vidt jeg vet kan det ikke forandres på nå.
miss daisy Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Hvis det er grunn for å endre, så skriver du i merknad feltet på selvangivelsen ( også på nett om du leverer der) at du søker om å bli lingnet som vanlig lønnsmottaker grunnet så og så..... så får du svar innen 3 mnd.
Gjest lillekylling Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Hvis han er deltaker i deltakerliknet selskap, (KS, ANS) blir man automatisk lignet som næringsdrivende. Dette selv om man bare har en liten andel. Er det dette som er årsaken? Bortsett fra at man får høstoppgjør istedet for våroppgjør har det ingen betydning. Og så vidt jeg vet kan det ikke forandres på nå. Han er ikke deltaker i noe som vi vet om nei... bortsett fra pensjonsparing gjennom kommunen, men det skulle da ikke ha noe med saken å gjøre.
*Ariel* Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Dette har skjedd med min mann og. Veldig irriterende når det er penger man har regnet med å få i juni, så må begge plutselig vente til oktober. Vi ringte til skatteetaten og de mente at vi tok feil, at de ikke hadde sent feil selvangivelse, samtidig som de ikke kunne se at han skulle ha noe inntekt som næringsdrivende. Forstå det den som kan. Ser ikke problemet med å sende ut ny. Er litt amper nå kjenner jeg
Wonders Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Ring skattekontoret ditt med en gang! Eller send de mail eller fax. I Oslo er det Skatt Øst på gratis tlf 800 800 00 eller epost [email protected] Eller gå inn på altinn.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå