Gå til innhold

Hvor lenge blir mail tilgjengelig etter sletting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skriver privat mail fra jobben, så sletter jeg mailen fra sendt-mappa og så sletter jeg deleted mails i outlook. Hvor enkelt er det for en nysgjerrig arbeidsgiver å finne tilbake til mailen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke vanskelig i det hele tatt, teknisk sett. Mailen du har sendt vil fortsatt være å finne på mailserveren en stund framover. 'En stund' kan være dager, uker, måneder, avhengig av hvordan den er satt opp.

Men med mindre arbeidsgiveren din er sin egen IT-avdeling er det lite trolig h*n kan klare å finne mailen, om h*n i det hele tatt har tilganger nok selv på nettverket til å gjøre det. H*n er i så fall avhengig av å overtale en IT-medarbeider til å bryte loven for ham.

Skrevet
Men med mindre arbeidsgiveren din er sin egen IT-avdeling er det lite trolig h*n kan klare å finne mailen, om h*n i det hele tatt har tilganger nok selv på nettverket til å gjøre det. H*n er i så fall avhengig av å overtale en IT-medarbeider til å bryte loven for ham.

Nå forutsetter du at dette innsynet er ulovlig. Begrunnet mistanke om brudd på arbeidsforholdets plikter lovliggjør innsyn i den ansattes epost. At man går så grundig til verks for å slette sendt epost havner hvertfall i kategorien "mistenkelig" i min bok, og slik grundig forsøk på sletting kan lett plukkes opp rimelig tilfeldig av en våken it-avdeling.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå forutsetter du at dette innsynet er ulovlig. Begrunnet mistanke om brudd på arbeidsforholdets plikter lovliggjør innsyn i den ansattes epost. At man går så grundig til verks for å slette sendt epost havner hvertfall i kategorien "mistenkelig" i min bok, og slik grundig forsøk på sletting kan lett plukkes opp rimelig tilfeldig av en våken it-avdeling.

Ja, jeg forutsetter at innsynet er ulovlig. Det skal atskillig mer til enn sletting av sendt mail før arbeidsgiver har rett til noe innsyn. Mange steder oppfordres det til iherdig sletting av mail som er unødvendig å beholde for å unngå sløsing med lagringsplass.

Skrevet

Vi har fått en uforståelig melding (på engelsk) om at arbeidsgiver "eier" all e-post etter så og så lang tid, og at det da er umulig å slette for medarbeideren selv. Innfløkte greier. Derfor sletter jeg daglig sendt mailer (og innkomne mailer) som er private. Og ja, IT-avdelingen er arbeidsgiver for så vidt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...