Gjest snart huseier Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Min egenkapital; 325 000(arv) Pris på boligen 1.8, Jeg legger da inn 325 000 i egenkapital Jeg legger da inn 18% egenkapital. Resten av lånet deler vi 50/50. Det vil si at jeg eier 68% og han eier 32%. Og det vil vel bli sånn eierprosent etterhver nedover lånet også? Siden mine 18% allerede er nedbetalt. Vi deler alle utgifter likt da vi har ca lik inntekt, han har også rett på å kjøpe seg inn i prosentandelen om han skulle få penger etterhvert. Vi har felles økonomi.
Susan Sto Helit Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Min egenkapital; 325 000(arv) Pris på boligen 1.8, Jeg legger da inn 325 000 i egenkapital Jeg legger da inn 18% egenkapital. Resten av lånet deler vi 50/50. Det vil si at jeg eier 68% og han eier 32%. Og det vil vel bli sånn eierprosent etterhver nedover lånet også? Siden mine 18% allerede er nedbetalt. Vi deler alle utgifter likt da vi har ca lik inntekt, han har også rett på å kjøpe seg inn i prosentandelen om han skulle få penger etterhvert. Vi har felles økonomi. Jeg og min ex skrev i vår avtale at jeg eide en større prosent enn han, men at vi hadde like mye lån. (Min andel = min egenkapital+ halvparten av lånet. Hans andel = halvparten av lånet. ) På den måten endret ikke eierprosenten seg ettersom vi nedbetalte, men var fast utifra hvor mye vi puttet inn i utgangspunktet. Når vi så endte opp med å flytte fra hverandre, så splittet vi leiligheten etter verdien der og da, og jeg betalte ut hans % andel i boligen.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Prosentregningen din er ikke helt riktig. Dere trenger et lån på 1 475 000,- som samboer skal betale halvparten av. Det er 737 500,- som igjen utgjør ca. 41 % av verdien på leiligheten. Men "eierprosenten" i lånet er jo 50 % på hver så lenge dere betaler inn like mye. Skal samboer betale inn noe synes jeg det skal være halvparten av dine 325 000,-.
Gjest snart huseier Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Hva blir rett prosentfordeling da?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Hva blir rett prosentfordeling da? Som jeg skriver - 41 % til din samboer og da 59 % til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå