Gjest lita studine Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Jeg ønsker å studere på egen hånd, mulig geografi eller engelsk (nettstudium). Må jeg ha ex phil først? Noen som har prøvd seg som privatist? Hvordan fungerer det? Er det foressten noen som har prøvd seg på geografi eller engelsk nettstudium?
Neje:-) Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 (endret) Om du må ta ex phil eller ikke kommer helt ann på hvor du vil studere og hva slags grad du velger å ta. Dersom du tar et årsstudium (60 studiepoeng) i geografi er det ikke nødvendig med ex phil, men dersom du ønsker å ta en bachelor (180 studiepoeng) er det derimot påkrevd. Ex phil inngår da i de 180 poengene. Et vanlig studieforløp (ved universitetet) er at man begynner med ex phil, ex fac og kanskje et geografi fag det første semesteret, de neste semestrene tar man kun geografi, evt. fag i tilknytning til geografi. Andre studier legger opp til å spre ex phil og ex fac over de to første semestrene. Men dette kan du sjekke på internettsidene til universitetene. Det er også ganske mange som begynner å ta et årsstudium i et fag før de finner ut at de vil utvide til en bachelorgrad. Disse må da ta ex phil og ex fac for at graden skal bli godkjent. Det er helt sikkert fullt mulig å ta disse studiene på egenhånd, enten nettbasert eller at man ikke har obligatorisk oppmøte og dermed bare trenger å melde seg opp og møte på eksamen, evt. også levere inn noen oppgaver underveis på nettet. Rene nettstudier har jeg ingen erfaring med, men sjekk på nettsidene. På høgskoler tror jeg ikke det er nødvendig med ex phil, men det er jeg litt usikker på. Forøvrig vil jeg bare si at jeg personlig var veldig negativ innstilt til ex phil og ex fac, men fant ut at disse fagene faktisk var ganske spennende, og ikke minst at de var en grei "inngangsport" til universitetesstudiene. Endret 23. mars 2009 av Neje:-)
feuerstein Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Det finnes fortsatt en rekke bachelorgrader uten krav om ex.phil.
Hinata Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Det finnes fortsatt en rekke bachelorgrader uten krav om ex.phil. Men det er vel på høyskole? På universitet er jeg ganske sikker på at man må ha ex.phil for en bachelor
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Men det er vel på høyskole? På universitet er jeg ganske sikker på at man må ha ex.phil for en bachelor Det tror jeg også, i den forstand at en må ha ex.phil for å få bachelor på de tre opprinnelige universitetene,dvs. Universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø. Nå om dagen skal jo enhver "utdanningsinstitusjon" kalles seg for universitet. Hvis en skal studere på universitetsnivå er uansett ikke ex.phil/ex.fac bortkastet.
feuerstein Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Ser at f.eks. sykepleie på UiT er uten ex.phil., uten at jeg helt ser hvordan UiT kan omtales som et av de opprinnelige universitetene. Ellers har man en rekke studieprogram på de nye universitetene i Agder og Stavanger uten ex.phil.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Ser at f.eks. sykepleie på UiT er uten ex.phil., uten at jeg helt ser hvordan UiT kan omtales som et av de opprinnelige universitetene. Ellers har man en rekke studieprogram på de nye universitetene i Agder og Stavanger uten ex.phil. Tidligere hadde vi bare tre universiteter i Norge. Disse fyller de "kravene" til hva et universitet er en europeisk tradisjon. Sykepleie er jo et praktisk høyskolefag. at det har blitt lagt under UiT endrer jo ikke på det. Akkurat som jeg sier over,Stavanger og Agder er ikke universiteter i tradisjonell forstand.
Gjest Charming Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Men det er vel på høyskole? På universitet er jeg ganske sikker på at man må ha ex.phil for en bachelor Flere bachelorstudier du kan studere på Universitert uten ex.phil. Gjerne litt yrkesretterde studiert osv, er det ofte du slipper unna ex.phil. Jeg skal studere sykepleie, og slipper dette. Det er også forskjell fra skole til skole hvilke studier man må ha exphil på og hvilke ikke. Så det lønner seg ofte å gjøre litt research ang. dette hvis man vil slippe unna Mange sier forøvrig at det er nyttig, og en god måte å bli vant til det å studere på høyere nivå på. Personlig tenker jeg at når jeg endelig har funnet ut hva jeg vil studere, vil jeg gjerne studere nettopp DET - og ikke bruke et halvt år på noe jeg ikke er interessert i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå