Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #41 Skrevet 6. juni 2009 Det er en ting jeg lurer på...Hvor finnes disse legene som skriver ut sykemeldinger uten gyldig grunn? Tror de fleste i dag har en god årsak til sykmelding, men på den annen side så trenger man ikke å ligge hjemme når man er sykemeldt, noen får beskjed om å trene også hvis det kan hjelpe på sykdommen. Og det er mange typer sykdom som er usynlig...for nysgjerrige naboer og venner. Slik kan man holde nysgjerrige og sladrete nabo kjærringer på pinebenken. La de steke i eget fett for å legge nesa si i bløtt..
Gjest Arbeiderinteresser Skrevet 9. juni 2009 #42 Skrevet 9. juni 2009 Her hvor jeg jobber så er det ei som sa opp jobben sin for en stund siden. Hun har 3 måneders oppsigelsestid. Hun trodde hun kunne få gå før, dvs bare ha 2 måneders oppsigelsestid. Det fikk hun ikke og ble drittsur. (sto ute og røyka og fortalte meg om dette selv). En av grunnene til at hun ikke får slutte før er at den som skal overta jobben hennes skal få opplæring av henne. Og gjett da??? Nå har hun sykemeldt seg!!! 5 uker før hun skal slutte. Det setter oss andre i en jævlig dårlig situasjon!!! Nå må vi omrokkere på ferier her for at andre skal kunne gi opplæring til den nye som skal begynne. Jeg blir skikkelig skuffa for denne kollegaen som skal slutte har på en måte vært en god venninne her på jobben. Jeg VET at hun nå har sykemeldt seg fordi hun er sur på ledelsen for at de ikke lar henne slutte før. Men det er jo kollegaene hennes - de hun ser på som venner - at det går ut over. Har lyst til å si ifra jeg.... Men regner med at ledelsen også har sine mistanker ettersom dette skjedde etter en diskusjon og det tydelig var misnøye fra hun som skal slutte sin side. Jeg synes faktisk man fortjener å få seg en smekk når man gjør slike ting jeg!! Jeg synes de verste folkene er ansatte som oppfører seg som husnegere, og som sympatiserer med ledelsen bare fordi ledelsen lar sykemeldinger gå uttover de øvrige ansatte. Det er faktisk ledelsen som har makten. Dersom de øvrige ansatte får ekstra belastninger som følge av sykemeldinger er det faktisk ledelsen som påfører de øvrige ansatte denne ekstrabelastningen. Ikke den som sykemelder seg. Det er ene og alene ledelsens valg at sykefravær ikke erstattes med vikarer - som for de aller fleste arbeidsoperasjoner kan skaffes på dagen. Slik det ene og alene er ledelsens ansvar at ferielister omrokkeres som følge av en sykemelding. I dette spesifikke tilfellet vet jo ikke husnegeren en gang hvorvidt hun har grunnlag for sine bastante påstander om kolleganes sykemeldingsforfalskneri - som indirekte også inkluderer det medisinske fagpersonellet som sykemeldte kollegaen. I alle tilfeller er ikke hennes påstand annet enn ondsinnet spekulasjon. Det er bare noe hun tror, basert på at kollegaen ble fryktelig sint som følge av at ledelsen insisterte på at kollegaen måtte jobbe ut hele oppsigelsestiden. Men det er jo nettopp en slik sterkt følelsesbetont arbeidskonflikt som kan gjøre folk syke. Det er virkelig ikke i de ansattes interesse å gå god for et syn som til de grader representerer ledelsens interesser, slik mistenkeliggjøring av sykemeldinger i realiteten gjør? Nei, slike servile husnegere synes jeg dog er de aller verste.
Gjest Gjest_sur Skrevet 7. september 2009 #43 Skrevet 7. september 2009 Har et par kolleger på jobb som gjerne tar ut sykemelding de periodene det er mye å gjøre. Har sett mønsteret over de siste par årene, og de er ALLTID borte når stria begynner, slik at vi som er igjen må ta støyten. Spesielt ille er det før jula, de forsvinner i midten av november og kommer tilbake etter nyttår. Og nei, dette er ikke spekulasjoner fra vår side (oss på jobb), vi ser lett at det ikke feiler dem noe. De vil bare jobbe når de vet det ikke blir ekstraarbeid/overtid. Joda, det finnes folk som faktisk er syke, men disse opplagte unnasluntringene gjør meg forbannet.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #44 Skrevet 7. september 2009 Har et par kolleger på jobb som gjerne tar ut sykemelding de periodene det er mye å gjøre. Har sett mønsteret over de siste par årene, og de er ALLTID borte når stria begynner, slik at vi som er igjen må ta støyten. Spesielt ille er det før jula, de forsvinner i midten av november og kommer tilbake etter nyttår. Og nei, dette er ikke spekulasjoner fra vår side (oss på jobb), vi ser lett at det ikke feiler dem noe. De vil bare jobbe når de vet det ikke blir ekstraarbeid/overtid. Joda, det finnes folk som faktisk er syke, men disse opplagte unnasluntringene gjør meg forbannet. Det er ikke alle som har helse til å jobbe overtid, og det er faktisk helt greit å ikke kunne jobbe mer enn 100%, når det er 100% en har forpliktet seg til. Hvis firmaet trenger mer arbeidskraft, får de ansette/leie inn flere, ikke drive rovdrift på dem som ikke har kapasitet til det, slik at de blir borte fra jobb. Man kan vel få litt innleid arbeidskraft for det det koster å betale arbeidsgiverperioden for flere ansatte som sykemeldes 100%.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #45 Skrevet 9. september 2009 Jeg har vært langtidssykemeldt, og isolert meg. Det ble ikke noe bedre av den grunn. Det ble mye verre. Det gjelder å finne en mellomting mellom å gjøre ingenting og ta den helt ut, tjohei og party on, for de som gjør det når de er sykemeldt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå