Gå til innhold

Falsk sykemelding

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nesten alle tråder her på KG er jo av arten "hva synes du om" et eller annet. Det betyr ikke at den som startet tråden bruker masse energi på det...

Og hva om det er sant? SKal man ikke si ifra om trygdesvindel?

Fordi TS ikke kan vite om det faktisk er sant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er sant at hun har møtt veggen (noen ingen andre enn hun selv kan vite helt sikkert at er sant) gjør hun nøyaktig det man skal gjøre når man har møtt veggen og da skal du bare være glad for at hun gjør det rette i stedet for å isolere seg og bli verre og dermed sykemeldt lengre.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja. Politikvinner, Tollere, Kemnerdamer, osv. Men neimen om jeg vil ha noe med dem å gjøre.

Er du så sikker på det? Selv om de ikke blir tatt, finner du både politimenn/kvinner, tollere etc som begår kriminalitet. Å tro noe annet er direkte naivt.

Gjest Jente38
Skrevet
Jeg har en bekjent som jeg mer eller mindre vet at misbruker sykemelding.

Hun har nå ordnet seg sykemelding til påske – hun har møtt veggen er forklaringen. Samtidig vet jeg at hun mens hun er sykemeldt reiser til nabobyen for å gå på storsenteret der og i neste uke skal hun en tur til Sverige på harryhandel. Hun drar også på besøk til venner og finner på mye gøy med kjæresten sin. Hun lever ikke et liv som tilsier at hun har møtt veggen. Hun lever og oppfører seg som en blid og munter jente sin er nyforelsket! Jeg ville tro at når man har møtt veggen så er man både utslitt og depriment. Men hun er ikke det altså! Jeg har fått vite dette av en i familien hennes som jeg kjenner og som mener at hun er rett ut arbeidssky og heller vil være hjemme og slappe av og ha fri. Og for å ha mer tid med kjæresten. Hun har vært ekstremt mye sykmeldt – tar egenmelding bare hun nyser for å si det sånn.

Det er nesten så jeg har lysst til å anonymt ringe jobben hennes å si ifra.

Hva synes dere om sånne?

Selvsagt er det mange som misbruker sykemeldingsordningen.

Jeg har selv jobbet med kollega som ble sykemeldt like før ferier/off fri dager, når det slikt skjer med samme person(er) over tid, ser man tydelig et mønster.

Ja, dritkjipt å måtte jobbe ekstra for å dekke deres vakter, men det er fint lite du får gjort med det, annet enn å irritere deg over det.

Noen mennesker eier ikke skrupler og er hyggig sykmeldt pga "vondt i arbeidslysten". Andre syter og klager så høylydt (at det er en lettelse for sine medarbeidere når de tar sykemelding!), mens andre der igjen, går på jobb uten å laget et stort nummer av at de har virkelig vondt her og der. I sist nevnte tilfeller, er alle "sjokkerte" når de tar sykemelding, fordi de ser "friske" ut klager ikke.

Jeg er nok enig med deg (basert på min subjektiv erfaring med sleipe medarbeidere) at din bekjent misbruker sykemeldingsprivilegiet.

Gjest Gjest_mie_*
Skrevet
Fordi TS ikke kan vite om det faktisk er sant.

Hvis hun selv er en bekjent og samtidig har hørt dette fra et nært familiemedlem av vedkommende så vil jeg vel tro at hun vet hva som er sant.

I tillegg sier hun jo at vedkommende har sykmeldt seg før for å reise på ferie og sagt hun var hjemme med sykt barn, selv om barnet var på skolen og friskt.

Når hun nå igjen har sykmeldt seg så er det klart man lurer.

Jeg hadde aldri giddet å sladre på vedkommende. Men om jeg hadde jobbet på samme sted og fattet mistanke så hadde jeg sagt i fra til hun som sykmeldte seg. Sagt til henne at hun kanskje burde passe på litt fordi folk kunne få mistanke til at hun sykmeldte seg bare for å få fri.

Du er jo rimelig frekk da hvis du bruker egenmelding for å reise på weekendtur når du ikke har fridager igjen. Og man skal passe seg, for man vet aldri hvor man treffer kjentfolk.

Gjest Gjest
Skrevet

TS, årsaken til at du får så mange sure svar er fordi at hoveddelen av folka som skriver på KG sitter hjemme med en slags sjukemelding selv.

Kan ikke jobbe, men skrive 200 innlegg på KG hver dag er ingen problem.

Gjest Enoten
Skrevet

Jeg har litt delt mening om dette. For det første så vet jeg at det finnes mange som misbruker sykemelding, så er det noe med at man skal la tvilen komme folk til gode. Det er ikke til å se bort i fra at vi i Norge har alt for mange som er sykemeldt og uføretrygdede.

Jeg vet om mennesker som bruker konsekvent sykemelding for å feks bygge garasje, altan osv, slik at de ikke trenger å bruke ferien til dette.

Skrevet
Du er jo rimelig frekk da hvis du bruker egenmelding for å reise på weekendtur når du ikke har fridager igjen. Og man skal passe seg, for man vet aldri hvor man treffer kjentfolk.

Selvsagt er dette dårlig holdning, det er respektløst og dårlig moral. Men det er en stor forskjell på å være sykemeldt på det grunnlaget TS beskriver, å gjøre det man kan for å komme seg på beina igjen, og det å bevisst ta ut sykemelding for å dra på ferie.

Gjest Gjest
Skrevet
Selvsagt er dette dårlig holdning, det er respektløst og dårlig moral. Men det er en stor forskjell på å være sykemeldt på det grunnlaget TS beskriver, å gjøre det man kan for å komme seg på beina igjen, og det å bevisst ta ut sykemelding for å dra på ferie.

Hun som TS snakker om har jo tidligere bevisst tatt ut sykemelding for å dra på ferie. Og løyet om at dattera var syk for å kunne ha fri. Da er det ikke rart man lurer når samme person er sykmeldt (igjen) og drar rundt og er nyforelska og koser seg.

Jeg hadde undersøkt litt med hun det gjaldt og om jeg fikk forståelse av at dette var tull så ville jeg ha tysta.

Skrevet
Hun som TS snakker om har jo tidligere bevisst tatt ut sykemelding for å dra på ferie. Og løyet om at dattera var syk for å kunne ha fri. Da er det ikke rart man lurer når samme person er sykmeldt (igjen) og drar rundt og er nyforelska og koser seg.

Jeg hadde undersøkt litt med hun det gjaldt og om jeg fikk forståelse av at dette var tull så ville jeg ha tysta.

Jeg tror lite kommer ut av at man blir tystet på ved å ta ut falsk sykemelding, jeg hadde ikke orket bruke energien min på det.

Skrevet (endret)

Jeg er absolutt for at man sier i fra til NAV når man vet at folk bevisst snyter på f.eks trygd, ved å bryte betingelsene som er satt for det de skal motta. Dette gjelder da f.eks de som jobber i utlandet når de er uføretrygdet uten at de melder fra om dette.

Men når det gjelder en sykemelding blir det jo bare synsing. TS mener at denne personen ikke er syk, men har overhodet ingen muligheter for å vurdere dette. Selv om personen kanskje/sannsynligvis har misbrukt egenmeldinger og sykt barn dager før, vet hun ikke at denne personen ikke er syk nå. Det må faktisk en lege vurdere. Det finnes absolutt muligheter for at leger gjør feil vurderinger, men det er jo ikke slik at hver gang en person blir sykemeldt så må man ta med synsing fra naboer, venner, uvenner, kollegaer og familie for å finne ut om han/hun faktisk burde være det. Det er mye som ikke synes utenpå, som man kanskje ikke snakker med andre om legen om heller. For alt TS vet kan denne personen ha slitt psykisk i årevis, og derfor brukt systemet tidligere også. Og selv om man har snakket med en familien til denne personen sier da det ingenting, det finnes utrolig mange i familien til folk som har problemer som overhodet ikke har noen anelse om det.

Endret av Gåsemor
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Hvordan kan du vite grunnen til at hun er sykemeldt?

Kanskje ikke det er noen andre enn hun og legen som vet det? At hun sier at hun har møtt veggen til folk sopm spørr om hvorfor hun er sykemeldt, men at det ikke er den egentlige grunnen? For det har ingen andre noen ting med?

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Sjef_*
Skrevet
Hva synes dere om sånne?

Jeg blir veldig provosert over sånne. Min eksmann er en sånn, som sykemeldte seg 1 år og holdt på med hobbien sin. Han satt på fest og skrøt over at han var trygdesvindler, at han hadde fått seg en "Herlofsen"-sykemelding osv.

Etterpå fikk han 3 års betalt utdanning av NAV, et år etterpå har han fremdeles ikke giddet å begynne å jobbe, men nå setter heldigvis NAV ned foten tilslutt. Jeg føler jeg ikke kan sladre, for da vil han vite hvor det kommer fra og vårt greie samarbeid om barna vil gå i vasken.

Kollegaen min på jobb sykemeldte seg over 3 uker i går. Han virket ikke syk dagen før, men har vært sint fordi han ikke får ta 3 uker avspasering på forhånd (har bare opparbeidet 17 timer enda). Han fikk ikke ta mer fri enn de 3 ukene ferie han har, men ville være borte 6 uker. På den tiden kommer jeg til å være 7-8 måneder på vei i svangerskapet mitt, og jeg trenger ham på jobb. Ellers må jeg jobbe dobbelt så hardt, og vi får ingen vikar fordi det ikke finnes nok ferdigutdannede i mitt yrke.

Så hans svar var å gå til en lege han ellers ikke bruker og få seg en sykemelding. Jeg mistenker at han reiser til familien sin i utlandet, for kona og barna bor i et annet land. Det er hans eget valg at de bor der. Ungene hans gikk på skole her, men det ble ikke nok koran-opplæring her i følge han. Dermed sendte han dem ut av landet. Han får det ellers mye som han vil på jobben. Får fri til å gå i Moskeen osv. Han har ingen grunn til å klage.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men du siste taler hvis du er sjefen hans så har du faktisk muligheter til å gjøre noe her. Du kan forlange at vedkommende går til bedriftshelsetjenesten og du kan informere NAV om foranledningen til sykemeldingen ("avspaseringsnekt"). Dette vil medføre at NAV kommer til å følge med på om han reiser til utlandet i sykemeldingsperioden - noe han egentlig ikke har lov til.

Du som arbeidsgiver kan også nekte å forskuttere sykepenger før du har fått en "second opinion" angående dette sykefraværet.

Det største problemet med de som utnytter sykemeldingssystemet til å tilrane seg ekstra fridager er at arbeidsgivere sitter stille og ser på, ergrer seg, og ikke bruker de systemene som finnes for å stoppe dette. Vær snill å begynn å gjør noe!

Gjest Gjest_Lana_*
Skrevet

Her hvor jeg jobber så er det ei som sa opp jobben sin for en stund siden. Hun har 3 måneders oppsigelsestid. Hun trodde hun kunne få gå før, dvs bare ha 2 måneders oppsigelsestid. Det fikk hun ikke og ble drittsur. (sto ute og røyka og fortalte meg om dette selv). En av grunnene til at hun ikke får slutte før er at den som skal overta jobben hennes skal få opplæring av henne. Og gjett da??? Nå har hun sykemeldt seg!!! 5 uker før hun skal slutte. Det setter oss andre i en jævlig dårlig situasjon!!! Nå må vi omrokkere på ferier her for at andre skal kunne gi opplæring til den nye som skal begynne.

Jeg blir skikkelig skuffa for denne kollegaen som skal slutte har på en måte vært en god venninne her på jobben. Jeg VET at hun nå har sykemeldt seg fordi hun er sur på ledelsen for at de ikke lar henne slutte før. Men det er jo kollegaene hennes - de hun ser på som venner - at det går ut over.

Har lyst til å si ifra jeg.... Men regner med at ledelsen også har sine mistanker ettersom dette skjedde etter en diskusjon og det tydelig var misnøye fra hun som skal slutte sin side.

Jeg synes faktisk man fortjener å få seg en smekk når man gjør slike ting jeg!!

Gjest Blondie65
Skrevet
Her hvor jeg jobber så er det ei som sa opp jobben sin for en stund siden. Hun har 3 måneders oppsigelsestid. Hun trodde hun kunne få gå før, dvs bare ha 2 måneders oppsigelsestid. Det fikk hun ikke og ble drittsur. (sto ute og røyka og fortalte meg om dette selv). En av grunnene til at hun ikke får slutte før er at den som skal overta jobben hennes skal få opplæring av henne. Og gjett da??? Nå har hun sykemeldt seg!!! 5 uker før hun skal slutte. Det setter oss andre i en jævlig dårlig situasjon!!! Nå må vi omrokkere på ferier her for at andre skal kunne gi opplæring til den nye som skal begynne.

Jeg blir skikkelig skuffa for denne kollegaen som skal slutte har på en måte vært en god venninne her på jobben. Jeg VET at hun nå har sykemeldt seg fordi hun er sur på ledelsen for at de ikke lar henne slutte før. Men det er jo kollegaene hennes - de hun ser på som venner - at det går ut over.

Har lyst til å si ifra jeg.... Men regner med at ledelsen også har sine mistanker ettersom dette skjedde etter en diskusjon og det tydelig var misnøye fra hun som skal slutte sin side.

Jeg synes faktisk man fortjener å få seg en smekk når man gjør slike ting jeg!!

Les mitt innlegg over ditt så ser du hva ledelsen kan gjøre. Det er også slik at leger som er "for lett på avtrekkeren" når det gjelder sykemelding kan miste retten til å skrive ut disse. Så hvis din bedrift vet om dette og ikke gjør noe med det så er de med på å legimitere denne typen bruk av sykemelding.

Hvis jeg hadde vært leder og blitt stilt overfor denne typen sykemelding så hadde jeg ikke stusset en gang: jeg hadde gjort alt som stod i min makt for å få opphevet sykemeldingen. Ellers vil jeg jo risikere at dette blir den gjengse oppførsel.

Gjest Gjest
Skrevet
Det største problemet med de som utnytter sykemeldingssystemet til å tilrane seg ekstra fridager er at arbeidsgivere sitter stille og ser på, ergrer seg, og ikke bruker de systemene som finnes for å stoppe dette. Vær snill å begynn å gjør noe!

Ja, er i prinsippet veldig enig. Falske sykemeldinger går utover både kollegaer i form av at de må øke arbeidsinnsatsen og de som faktisk har et reelt behov for sykemelding da de i større grad risikerer og bli mistenkeliggjort.

Men å faktisk tat tak i dette krever gjerne en sterk og stødig leder, for det blir fort mye konflikter av det. Idet man verksetter tiltak (selv om disse er innenfor rammene av det man fint har lov til å gjøre) risikerer man å skape en konfliktsituasjon, den som blir etterprøvd i forhold til gyldigheten av en sykemelding vil fort oppleve det som å bli mistenkeliggjort, det være seg berettiget eller uberettiget.

I tillegg kan man også få problemer i forhold til sjefen på neste nivå i bedriften hvis den tradisjonelle kulturen med at sykemelding er alltid en hellig ku er til stede og man kan fort miste autoritet, innflytelse og respekt hvis man tar feil ved mistanke og det er det mange ledere som rett og slett ikke vil risikere å miste. Å alltid godta sykemelding på tross av sterk mistanke fremstår da som et lettvint alternativ fordi man ikke behøver å risikere noe. Som sjef er det gjerne enklere å forsvare at man har redusert stab som følge av sykemelding enn å gå mistanke om falske sykemeldinger etter sømmene.

Gjest farge
Skrevet
Les mitt innlegg over ditt så ser du hva ledelsen kan gjøre. Det er også slik at leger som er "for lett på avtrekkeren" når det gjelder sykemelding kan miste retten til å skrive ut disse. Så hvis din bedrift vet om dette og ikke gjør noe med det så er de med på å legimitere denne typen bruk av sykemelding.

Hvis jeg hadde vært leder og blitt stilt overfor denne typen sykemelding så hadde jeg ikke stusset en gang: jeg hadde gjort alt som stod i min makt for å få opphevet sykemeldingen. Ellers vil jeg jo risikere at dette blir den gjengse oppførsel.

Ingen andre enn legen og den sykmeldte kan overprøve en sykmelding Blondie65.Ingen andre har noe med om hvorfor man er sykmeldt heller.Du kan heller ikke bli oppsagt under en sykmelding uten at det får konsekvenser.

Gjest farge
Skrevet

Ingen andre enn legen og den sykmeldte kan overprøve en sykmelding Blondie65.Ingen andre har noe med om hvorfor man er sykmeldt heller.Du kan heller ikke bli oppsagt under en sykmelding uten at det får konsekvenser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...