Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har en bekjent som jeg mer eller mindre vet at misbruker sykemelding. Hun har nå ordnet seg sykemelding til påske – hun har møtt veggen er forklaringen. Samtidig vet jeg at hun mens hun er sykemeldt reiser til nabobyen for å gå på storsenteret der og i neste uke skal hun en tur til Sverige på harryhandel. Hun drar også på besøk til venner og finner på mye gøy med kjæresten sin. Hun lever ikke et liv som tilsier at hun har møtt veggen. Hun lever og oppfører seg som en blid og munter jente sin er nyforelsket! Jeg ville tro at når man har møtt veggen så er man både utslitt og depriment. Men hun er ikke det altså! Jeg har fått vite dette av en i familien hennes som jeg kjenner og som mener at hun er rett ut arbeidssky og heller vil være hjemme og slappe av og ha fri. Og for å ha mer tid med kjæresten. Hun har vært ekstremt mye sykmeldt – tar egenmelding bare hun nyser for å si det sånn. Det er nesten så jeg har lysst til å anonymt ringe jobben hennes å si ifra. Hva synes dere om sånne?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Må man ligge sengeliggende om man er sykemeldt?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Hva synes dere om sånne? At det er en sak mellom de, legen og NAV.
Amalie_85 Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Om det er sånn at ho sykemelder seg for å få fri så syns jeg ikke noe om det. Det går ut over de ande som er igjen om må ta over hennes jobb. Men når det kommer til å møte veggen trenger man ikke å sperre seg inne fordi man er deprimert. Min samboer har "møtt veggen" og han fikk beskjed av sin lege å ta det med ro, men gjør de tingene du vet gjør deg gla. Så om du møter noen som er på shopping selv om de er sykemeldte vet du jo ikke grunnen. Jeg har vært sykemeldt for utbrenthet, da og gjorde jeg de tingene jeg hadde energi til og ga meg glede, som igjen da skapte mer energi.
Pjukset Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 At det er en sak mellom de, legen og NAV. Enig. Det kan også være at hun har møtt veggen i forhold til jobben, at det er jobben som er årsak til sykemeldingen. Det finnes nok de som har en lav terskel for å sykemelde seg, men som sagt tidligere her er det ikke sykemelding ensbetydende med å ligge i senga. Jeg syns vi skal passe på oss selv og la være å spekulere i hva andre driver/ikke driver med.
freezepop Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 MED MIIIIINE SKATTEPENGER!?!?!?! Neida, bare tulla, helt enig med de andre svarene at om man møter veggen betyr ikke det at man må gå rundt på gråten og sperre seg inne. Hvis man gjør det blir man jo bare verre og må sykemelde seg enda mer. (Det positive med å gjøre det at jo at man ikke blir fordømt av naboene sine da)
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Jeg ville vært forsiktig med å uttale meg om en jeg ikke kjente godt til personlig. Jeg har selv sykmelding for noe liknende for tiden, og jeg er jo ikke "syk" hele tiden. Men jeg har (for meg) utrolig lav stressterskel om dagen, og det skal veldig lite til for å utløse søvnløshet (over flere døgn), uro, depresjon og angstsymptomer. Folk som ikke kjenner meg vet ikke hva det er jeg sliter med, jeg skjønner det jo nesten ikke selv engang. Jeg lever et på mange måter rolig liv, men mye av "veggen" er jo innvendig i meg, ikke bare knyttet til jobb (og for meg går noen arbeidsformer antagelig greit ganske snart).
angeleyes Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Jeg er enig med de over her. Når man er sykmeldt for en ting som å møte veggen, så blir man jo ikke akkurat bedre av å ligge i sengen hele dagen. "Medisinen" blir å gjøre de tingene man føler man blir glad og får energi av. Det er for mange da veldig viktig å være sosial slik at man ikke sperrer seg inne. Da blir tingene ofte verre.
mysan Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 Man kan godt ha en arbeidssituasjon som gjør en syk, slik at en må ha en sykemelding, eller time out om du vil. Det er ikke dermed sagt at man må ligge i senga hjemme med klut på panna. Det er arbeidssituasjonen man må holde seg unna til man har ladet batteriene igjen. Rent bortsett fra det, mind your own business.
Gjest Flode Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Jeg var sykemeldt i seks måneder og iløpet av denne tiden var jeg både ute å reiste, på kjøpesenter, på byen, ute å spiste og på teatertur til Oslo med venninner. Sikkert mange som reagerte på dette, men det var veldig få som så meg de dagene jeg satt inne å gråt, de nettene jeg ikke klarte å sove og de dagene jeg ikke hadde gått i dusjen enda da samboeren kom hjem fra jobb kl 17... Det var da kun mamma, noen nære venninner og selvfølgelig samboeren var inkludert i mitt følelsesliv, men sikkert flere i venninnegjengen og familien som trodde de visste akkurat hva som feilet meg og kunne gi "eksperttips" til venner og kjente pga stor underholdningverdi. Hvis det er sånn at hu utnytter sykemelding kommer det å sparker henne hardt i baken en dag, så bruk heller energien din på deg selv du og la ting du ikke har peilig på være!!
Alex Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 Eg jobbet på et sted der eg hatet jobben min og dette var under læretiden... Så ble eg sykemeldt flere ganger.. Eg møtte veggen og for å bli bedre reiste eg hjem igjen, var med kjæresten min, slappet av med familien min og var i hjembygden der eg var oppvokst og fikk hjelp med å samle meg sammen igjen før eg reiste tilbake og fortsatte å jobbe.. på to år var eg sykemeldt bortimot tre kanskje fire mnd.. og heldigvis var eg så heldig at arbeidsplassen min ikkje ville forlenge avtalen på grunn av sykemeldingene.. Men det var jo folk hjemme som mente at eg burde ta meg sammen og komme meg i jobb og bare finne meg i det.. men når eg stod opp klokken seks hver dag og i seng klokken tolv-ett hver natt.. da tok det ganske mye på.. Men det var mange som ikkje forstod dette. Så eg synes at du skal la være å blande deg i andres sykemeldinger..
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #13 Skrevet 23. mars 2009 Jeg er også enig med de ovenfor. Er sykemeldt selv bla. pga. utbrenthet. Å ligge i sengen eller sperre seg inne gjør at en blir værre. Har blidt oppfordret i stor grad om å gjøre ting som gjør MEG glad og gir meg energi. En har enkelte dager hvor en føler seg rimelig ok. Mens neste dag er en fulstendig utkjørt. For min del kunne det variere fra time til time,, men har blidt en del bedre nå. For uten nær familie og noen nære venner er det få som vet om det. Utad kan en virke både full av energi og frisk som en fisk... ofte (for min del) ønsker jeg ikke at det skal "synes" at jeg ikke har det så bra i perioder. De dagene jeg er ok.. er jeg så overglad og nyter virkelig den gode dagen. Tviler på at noen som SER meg da kan ane hvorfor jeg er sykemeldt. Kan være ting du ikke vet om. Har legen gitt en sykemelding så er det nok en god grunn for det. Leger har ikke lov å sykemelde uten gyldig grun.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #14 Skrevet 23. mars 2009 Siden du ikke er legens hennes så vet ikke du alle detaljer eller symptomer her. Du burde holde deg for god til å høre på sladder og synsing ! Man blir ikke nødvendigvis fortere bra av å holde seg innendørs i egen leilighet. Ikke vær så rask til å dømme i situasjoner du ikke har all informasjon om !
Gjest Bente TS Skrevet 23. mars 2009 #15 Skrevet 23. mars 2009 Jeg er med på at man skal passe sine egne saker. Men jeg har dette fra en i familien hennes som kjenner henne veldig godt. Jeg vet også at hun har brukt egenmelding og sagt hun var syk når hun faktisk dro på weekendtur til utlandet. Hadde ikke flere feriedager igjen, visste hun ikke fikk fri men ville på tur allikevel. Det er mange sånne historier om henne. Og det er ikke rykter. Jeg kjenner familien veldig godt! Men er ikke bestevenninna hennes. Jeg fikk en gang vite at hun ikke var på jobb pga sykt barn. Men jeg visste også at dattera var på skolen og frisk som en fisk! Jeg synes det er ille jeg at noen lurer legen til å tro at de sliter også er sannheten at de vil ha fri!
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 23. mars 2009 #16 Skrevet 23. mars 2009 Leger har ikke lov å sykemelde uten gyldig grun. Nei det har de selvfølgelig ikke. Men det er de "pasientene" som klarer å få legen til å tro de er syke også da! Jeg kan innrømme at jeg har lurt en lege. Og jeg var sykmeldt i 4 uker. Men jeg var ikke syk. Ikke stolt av dette nå. Men du verden så lett det er å lure noen stressa leger som er mer opptatt av å se inn i dataskjermen sin enn å se direkte på pasienten! Man kan lese mye om symptomer på sykdom som ikke gir utslag i feber og målbare verdier i blodet!
Gjest Flode Skrevet 23. mars 2009 #17 Skrevet 23. mars 2009 Jeg er med på at man skal passe sine egne saker. Men jeg har dette fra en i familien hennes som kjenner henne veldig godt. Jeg vet også at hun har brukt egenmelding og sagt hun var syk når hun faktisk dro på weekendtur til utlandet. Hadde ikke flere feriedager igjen, visste hun ikke fikk fri men ville på tur allikevel. Det er mange sånne historier om henne. Og det er ikke rykter. Jeg kjenner familien veldig godt! Men er ikke bestevenninna hennes. Jeg fikk en gang vite at hun ikke var på jobb pga sykt barn. Men jeg visste også at dattera var på skolen og frisk som en fisk! Jeg synes det er ille jeg at noen lurer legen til å tro at de sliter også er sannheten at de vil ha fri! Men hvorfor skal du bry deg?? Hvis det er som du sier kommer det å biter henne i rumpa en dag og da innser hun hvor forferdelig dum hun har vært... Ikke gidd å bruk energien din på det du!!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 Men hvorfor skal du bry deg?? Hvis det er som du sier kommer det å biter henne i rumpa en dag og da innser hun hvor forferdelig dum hun har vært... Ikke gidd å bruk energien din på det du!! Nesten alle tråder her på KG er jo av arten "hva synes du om" et eller annet. Det betyr ikke at den som startet tråden bruker masse energi på det... Og hva om det er sant? SKal man ikke si ifra om trygdesvindel?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 Syns at mennesker som ikke har problemer med noe annet enn viljen for å jobbe, er gode kandidater til uføretrygd. For selv om de går aktivt inn for å skofte på en slik måte, mener jeg at det er et symptom i seg selv som burde klassifisere til uføretrygd. Men det at du har hørt fra en eller annen om hun er arbeidssky ville jeg ikke gjort noe særlig. Du kan også skade andres tillit til deg selv, jeg ville ikke stolt på deg 100% i etterkant hvis du hadde fortalt meg at du hadde meldt en slik person. Det jeg tenker om folk som gjør sånt, er at de samtidig som at de hevder en moralske rett til å gjøre det, liker de også å "se" at det blir litt action. Og det må nødvendigvis være et langt dårligere karaktertrekk enn en slappfis som ikke gidder å jobbe. Det tror jeg mange ville skrevet under på, selv om de ikke sier det høyt. Kjenner du dessuten et menneske som er 100% lovlydig?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 Kjenner du dessuten et menneske som er 100% lovlydig? Ja. Politikvinner, Tollere, Kemnerdamer, osv. Men neimen om jeg vil ha noe med dem å gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå