Gjest Gjest_Navnløs_* Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Hei! Jeg har vurdert å bytte mitt fornavn i noen år nå og har kommet frem til at jeg gjerne vil det. Det eneste jeg lurer på, er hvordan blir dette i forhold til arbeidsattester og vitnemål? Har noen erfaring? Må jeg ut å skaffe nye attester da eller? Dette er det eneste som hindrer meg. Hvis jeg har hatt en jobb for 5 år siden, kan jeg la d gamle navnet mitt stå på dem? Det er vel vanlig hvis man bytter etternavn, men vet ikke når det gjelder fornavn. Gir det dårlig inntrykk i et intervju eller? Håper på svar:)
Noli Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Spørs jo om du har lyst å fortelle at du har byttet navn eller ikke det. Og kan jo hende, om du bytter til noe helt annerledes, at du må ha med erklæring på navneskifte når du f.eks. er på jobbintervju.
Vera Vinge Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Det er vel bare å legge ved navneendringsattest, det. Jeg tviler på at jeg hadde ringt opp gamle arbeidsgivere for å få utstedt ny attest. Når det gjelder å bytte fornavn, så vær bare forberedt på at du vil få mange spørsmål, siden det er litt uvanlig å gjøre. Jeg kjenner en som skiftet fornavn, og hun sier at hun aldri ville ha gjort det hvis hun hadde visst hvor mye andre ville henge seg opp i det. I hennes tilfelle var det en veldig konkret og spesiell grunn til at hun skiftet, noe hun ikke har behov for å dele med alle og en hver. Når hun har sagt at hun skiftet fordi hun hadde lyst, var det som om folk ikke helt klarte å godta det, og fortsatte å spørre. Det ga seg jo etter en stund, og hun nevner aldri dette for nye bekjentskaper, men hun syns alltid det er litt stress å treffe på gamle kjente, da dette gjerne blir et tema.
Imax Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Attest på navneendring må jo holde i massevis. Attester fra arbeidsgiver i dag er uansett ikke så viktig, det er referanser som gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Attest på navneendring må jo holde i massevis. Attester fra arbeidsgiver i dag er uansett ikke så viktig, det er referanser som gjelder. Men du må kanskje opplyse gamle arbeidsgiver om navnebytte hvis du oppgir ham/henne som referanse? Hvis ikke får kanskje ny arb.giver beskjed om at "Hvem er det? Nei, det navnet kjenner jeg ikke til." heh... og da blir det kanskje ingen ny jobb på deg!
Imax Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Søker man på jobb er det jo rimelig å kontakte referansene på nytt og si at "nå kommer det kanskje en telefon"... Jeg har selv vært referanse, og har stusset på at noen har ringt om referanse på en person som spurte om det har vært greit for 2 år siden... Greit å få beskjed og være forberedt! (og da kan det jo passe å opplyse om navnebytte)
Gjest Gjest_Navnløs_* Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Men du må kanskje opplyse gamle arbeidsgiver om navnebytte hvis du oppgir ham/henne som referanse? Hvis ikke får kanskje ny arb.giver beskjed om at "Hvem er det? Nei, det navnet kjenner jeg ikke til." heh... og da blir det kanskje ingen ny jobb på deg! Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Men som noen skriver her, så må man jo ringe referansene på nytt da:) Da tror jeg faktisk at jeg gjør det. Takk for svar folkens:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå