Gå til innhold

Samboere, bolig, skatt..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når samboere eier bolig sammen med en halvpart hver, skal de oppføres med denne på selvangivelsen (gjeld/verdi). Men hvordan blir det med ligningsverdien på boligen? Skal denne "deles i to", slik som lånet, eller skal den føres opp med hele verdien på begge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet
Når samboere eier bolig sammen med en halvpart hver, skal de oppføres med denne på selvangivelsen (gjeld/verdi). Men hvordan blir det med ligningsverdien på boligen? Skal denne "deles i to", slik som lånet, eller skal den føres opp med hele verdien på begge?

Den skal deles i to, eller en av dere skal føre den opp.

Ofte overstiger halvparten av gjelden uansett ligningsverdien av boligen, så det har ingen betydning om man deler eller ikke, men det ryddigste er at man deler. Dersom man har annen formue, bør man uansett dele, slik at man ikke kommer over minimumsbeløpet for formuesbeskatning.

Skrevet
Den skal deles i to, eller en av dere skal føre den opp.

Ofte overstiger halvparten av gjelden uansett ligningsverdien av boligen, så det har ingen betydning om man deler eller ikke, men det ryddigste er at man deler. Dersom man har annen formue, bør man uansett dele, slik at man ikke kommer over minimumsbeløpet for formuesbeskatning.

Betyr det at man kan velge i forhold til ligningsverdien? For så vidt jeg forstår, så kan man ikke velge i forhold til gjelden, den skal deles etter eierandel... Forstår ikke helt dette jeg, virker litt inkonsekvent :klø:

Gjest Elastica
Skrevet
Betyr det at man kan velge i forhold til ligningsverdien? For så vidt jeg forstår, så kan man ikke velge i forhold til gjelden, den skal deles etter eierandel... Forstår ikke helt dette jeg, virker litt inkonsekvent :klø:

Hvem eier boligen? I hvilken av selvangivelsene står ligningsverdien av boligen oppført?

For å være sikker på at det skal bli rett, kan du dele.

Poenget mitt med å skrive at man kunne føre opp på den ene, er at det som regel ikke har noen betydning, siden gjelden uansett overstiger verdien av boligen, og da har man ingen nettoformue uansett.

Skrevet
Hvem eier boligen? I hvilken av selvangivelsene står ligningsverdien av boligen oppført?

For å være sikker på at det skal bli rett, kan du dele.

Poenget mitt med å skrive at man kunne føre opp på den ene, er at det som regel ikke har noen betydning, siden gjelden uansett overstiger verdien av boligen, og da har man ingen nettoformue uansett.

Begge eier boligen (50 %). Den ene står oppført som hovedlånetaker, mens den andre (som er medlånetaker) betaler lånet. Ligningsverdien og hele lånet står oppført i hovedlånetakers ligning, men slik vi forstår det, skal denne deles i begge selvangivelsene (altså at det er en feil i selvangivelsen som vi må rette opp).

Vet ikke om det har noe å si, men vil gjerne ha alt riktig :)

Tusen takk for svar Elastica! :klemmer:

Gjest Gjest_grethe_*
Skrevet
Begge eier boligen (50 %). Den ene står oppført som hovedlånetaker, mens den andre (som er medlånetaker) betaler lånet. Ligningsverdien og hele lånet står oppført i hovedlånetakers ligning, men slik vi forstår det, skal denne deles i begge selvangivelsene (altså at det er en feil i selvangivelsen som vi må rette opp).

Dette er vel feil? Den som er hovedlånetaker skal ha lånet på sin selvangivelse, selv om den andre betaler alt.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er vel feil? Den som er hovedlånetaker skal ha lånet på sin selvangivelse, selv om den andre betaler alt.

Nei, dette er feil! Det er kun ektefeller som kan velge å ha hele lånet på den ene. Er dere samboere, må dere dele opp lånet etter eierandel. Slik er reglene :)

Skrevet

Ts her igjen. Vi leste dette:

Selvangivelsen 2008: Rettledning til postene: s. 39:

"samboere skal som regel liknes hver for seg for formue og inntekt...den enkelte samboer kan kun kreve fradrag for gjeld som vedkommende er ansvarlig for...eienandeler som eies i fellesskap (bolig) føres opp med den andel hver av dem eier...felles gjeld som begge er ansvarlige for ovenfor lånegiver i samme tidsrom, føres opp med en halvpart hver."

Dette har vi tolket som at vi må dele lånebeløpet i to etter eierandel (50 %).

Men hvordan blir det med avdrag for gjeldsrenter, når den medlånetaker har betalt alt av avdrag og renter? I rettledningen står det "den enkelte samboer kan bare kreve fradrag for gjeld/gjeldsrenter vedkommende er ansvarlig for. Merk at en samboer ikke får fradrag for renter som vedkommende har betalt for den andre samboeren". Er det eierandelen i boligen det siktes til (50 %), eller ansvaret for lånet (her er begge 100 % ansvarlige)?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Eierandel og betalingsandel bør stå i samboeravtalen deres.

Da legger dere ved kopi av samboeravtalen med selvangivelsen, og deler renter, formue og eventuelt innskudd i borettslag etter der den fordelingen dere har i samboeravtalen.

50/50 er en greit deling :)

- og så glemte jeg nesten det jeg egentlig skulle si; dersom dere har en slik samboeravtale så vil også medlåntager få sine 50% av både rentene og av formuen og det eventuelle overskuddet i et borettslag.

Endret av Lille-pus
Skrevet
Eierandel og betalingsandel bør stå i samboeravtalen deres.

Da legger dere ved kopi av samboeravtalen med selvangivelsen, og deler renter, formue og eventuelt innskudd i borettslag etter der den fordelingen dere har i samboeravtalen.

50/50 er en greit deling :)

- og så glemte jeg nesten det jeg egentlig skulle si; dersom dere har en slik samboeravtale så vil også medlåntager få sine 50% av både rentene og av formuen og det eventuelle overskuddet i et borettslag.

Eierandel og betalingsandel står i samboeravtalen (henholdsvis 50 % og 100 %). Men er det nødvendig å legge ved denne, dersom betalingsandelen ikke spiller noen rolle? (for da legges 50-50 til grunn)....er det eierandel eller betalingsandel som legges til grunn for fradrag for gjeldsrenter? Jeg er visst litt treg... :vetikke:

Skrevet

Begge står forøvrig på lånet (hovedlånetaker og medlånetaker), begge står på skjøtet og begge er folkeregistrert på adressen. Vet ikke om det har noen innvirkning på alt dette...

Det som forvirrer meg er at hele greia er satt på hovedlånetakers selvangivelse. Medlånetaker bærer alle utgifter, dette er også regulert i samboeravtalen, og de kontonr som banken trekker måndlig beløp fra.

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvordan blir det med avdrag for gjeldsrenter, når den medlånetaker har betalt alt av avdrag og renter? I rettledningen står det "den enkelte samboer kan bare kreve fradrag for gjeld/gjeldsrenter vedkommende er ansvarlig for. Merk at en samboer ikke får fradrag for renter som vedkommende har betalt for den andre samboeren". Er det eierandelen i boligen det siktes til (50 %), eller ansvaret for lånet (her er begge 100 % ansvarlige)?

Jøss, den formuleringen har ikke jeg oppdaget før. Vil jo tro at siden dere har solidarisk ansvar for hele lånet, og medlånetaker betaler hele, vil denne kunne føre opp alle gjeldsrentene på sin selvangivelse?

Gjest Gjest
Skrevet

Lånet deles 50-50

Renten føres på den som har betalt dem(medlåner i dette tilfellet)

ligningsverdien deles lik lånet 50-50

Grunnen til at lånet settes på hovedlåner er at kontoen er registrert på hovedlåner, og kontoen blir innrapportert til ligningskontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...