Tigermor Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Blir det dumt å ha et bryllup uten den tradisjonelle festen på kvelden? Vi har ganske begrenset med penger og de pengene vi har bør vi helst bruke på videre oppussing av huset vårt, men samtidig har vi veldig lyst til å gifte oss nå siden vi har vært sammen i 9år, og har 2barn sammen. Da min kjære fridde til meg så han for seg at vi bare kunne dra til byfogden og gå på resturant etterpå, men jeg vil veldig gjerne ha et kirkebryllup og brudekjole! Byfogden blir alt for upersonlig for meg. Vi har prøvd å finne rimelige løsninger for et bryllup som passer oss. Visst vi inviterer familie og venner samt noen arbeidskollegaer blir det 50middagsgjester + 70 som kommer til kaffe/kaker (120 tilsammen). Selv om vi gjør det på billigste vis med billige klær og lager maten selv, ikke har fri bar og har festen på grendahuset så blir prislappen på mellom 50 og 60 000kr avhengig av hvilken type musikk vi skal ha. Og det synes min kjære rett og slett blir alt for dyrt når vi heller skulle brukt de pengene på å få ferdig huset vårt. Så vi har kommet fram til at vi kanskje kan ha bryllup, men uten fest etterpå... Dvs at vi har et vanlig kirkebryllup og ber familien vår og de aller nermeste vennene våre, da blir vi ca 60stk inkl barn. Vi har en uhøytidelig middag (grilling, buffet el lign) på grendahuset etterfulgt av kaker og kaffe. Musikk sånn at vi i det minste får en brudevals tar vi fra stereoanlegg og cd. "festen" slutter i riktig tid på kvelden sånn at vi får dra hjem å legge ned barna. Dette er en type bryllup som både jeg og min kjære liker tanken på, men samtidig så blir vi litt redde for at vi skal virke knipne og at perifere venner/bekjente blir grinete for at de ikke blir bedd, og at de nermeste som faktisk blir bedd føler seg snytt for en stor bryllupsfest. Huff, føler at jeg blir litt lei av hele planlegginga nå!
Vanija Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Vi skal gjøre noe lignende, bare at det mest sannsynlig blir koldtbord. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det blir et fint bryllup:) Du sier at dere holder på å fikse på huset, og da blir det med en gang en selvfølge at dere må prioritere dette. Jeg syns dere skal gå for den "billige" løsningen, og har noen noe de skulle ha sagt på det, så er det bare å ignorere det. Det er ikke nødvendig å bruke 50-60 000,- på en dag, i min mening.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Tja, hva med å lage det til et formiddagsbryllup? Ha en tidlig vielse, og server en stor lunch etterpå? F.eks. vielse kl 11 og lunch fra 13 og utover? Da blir det en litt mer naturlig slutt på festlighetene tidlig på ettermiddagen/tidlig kveld.
Gjest Miley Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes grilling/koltbord på grendahuset hørtes perfekt ut jeg
^^Belle^^ Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Jeg også syntes det hørtes kjempeflott ut. Hvorfor i alle dager skal du invitere perifere venner og bekjente? Vi skal ha en ''skikkelig'' bryllupsfest, men vi skal allikevel ikke invitere mannen i gata liksom. Det blir kun nærmeste familie - ingen søskenbarn - og kanskje 10-15 venner til sammen.
leirbål Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Det høres ut som et flott bryllup! Jeg har vært i et "enkelt" bryllup en gang, og det var utrolig koselig. Gå for det dere føler er riktig. Det er jo deres dag.
Megana Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Jeg hadde hatt full forståelse for en slik løsning, det er ikke alle som vil/kan bruke i dyre dommer på et bryllup. Det er jo litt trist da, når man gjerne vil gifte seg "skikkelig" (kirkebryllup, ikke bare en tur innom byfogden) pga det det faktisk betyr, men kvier seg fordi man ikke har penger nok til å planlegge det gjestene vil ha. Ja det er jo faktisk det, mange vil selvfølgelig ha full pakke med fest etterpå, men synes absolutt ikke det er noe must. Fri bar er vel heller ikke noe brudeparet absolutt vil ha, det er for gjestene sin del, slik at de ikke skal måtte bruke penger på drikke eller synes brudeparet er "gniene"
Phaedra Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Det høres kjempekoslig ut! Synes absolutt dere skal gå for det! Hvis vi skulle hatt bryllupet vårt i Norge så ville vi valgt hagebryllup med partytelt og grilling. Vi er begge mest glad i uformelle bryllup. Hygge og kos nlir det uansett Men det skal være noe annerledes over det, så jeg ville som deg også hatt brudekjole og alt det der.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Jeg synes dette høres ut som en kjempefin bryllupsfest, jeg. Synes det er helt hårreisende å skulle bruke så ufattelig mange tusen på én dag. Jeg har ingen planer om å gifte meg, men etter å ha surfet litt her inne, virker det som om budsjett på 60-70 000 kr på et bryllup er helt vanlig? I så fall vil jeg aldri gifte meg på "tradisjonell" måte! Dette høres derimot kjempehyggelig ut! Kos dere!
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 For å spare inn enda mer, så kan dere kanskje ha spleiselag? Alle kan ta med en rett til koldtbord/tapas? Vi vurderte dette lenge, istedenfor gaver så ville vi ha ønsket oss bidrag til selve festen. Høres koselig ut uansett, lykke til:)
jane_austen Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Jeg syns dette høres kjempe bra ut! Det er bare tull å innvitere perifere bekjentskaper og arbeidskollegaer osv. Vi kutter med hard hånd på vår gjesteliste og prioriterer heller familie og kun nære venner. Når det gjelder det med at du er redd for at gjestene skal bli skuffet for at de ikke får noen "ordentlig" fest, så er ikke det noe å bekymre seg over heller. De av gjestene som ønsker en skikkelig fest kan jo bare dra videre ut på byen etterpå! Når dere først vurderer en mindre formell feiring synes jeg at forslaget om tidlig vielse og en stor lunsj etterpå hørtes veldig spennende og annerledes ut! Med en slik lunsj variant unngår dere kanskje også det helt store alkolholinntaket, noe som jo igjen vil gjøre det billigere! Lykke til!
Jade Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 Dette høres kjempekoselig ut! Jeg hadde blitt kjempeglad for å bli bedt i en slik bryllupsfeiring! Man MÅ ikke ha 4-retters og avansert vinkart for at folk skal kose seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå