Gå til innhold

Tråkket over

Julie

Anbefalte innlegg

Hei!

For 4 uker siden var jeg uheldig og tråkket over. Foten er ennå vond og hoven. Bør jeg gjøre noe med det, eller vente videre og se an? Hadde en rimelig kraftig overtråkk på samme fot for en del år siden, vet ikke om det har noe å si?

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsatt hoven etter 4 uker? :sjokk: Det får'n si..

Hvordan tråkket du over? Vippet fotbladet innover (supinasjon), utover (pronasjon) eller gjorde du noe annet?

Vanligvis skal man jo

1: holde foten höyt

2: legge på en pressbandasje

3: legge is på

4: hvile

men det er liksom like etter skaden..

Be en lege kikke på det, i mellomtiden: unngå å tråkke på foten eller gjöre andre ting som gjör vondt og legg den höyt for å få ned hevelsen.

Jeg skal lete etter tryllestaven min og pröve å fikse den på den måten herfra! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Det samme gjelder min fot... Jeg tråkket over (innover), og etter fire uker var jeg fortsatt litt hoven, om enn uten smerter. Men jeg har vært dum, og har trent litt, og endte med betennelse på samme sted. Moralen er derfor at du må være mer forsiktig enn du trodde, og holde deg i ro. Når du skal bedrive fysisk aktivitet av noe slag, bør du teipe foten slik at den er stabil, og unngå aktiviteter med fare for støt, f.eks. jogging og aerobic. Sykling og vekttrening er fint, og balansebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar! Den er ikke hoven a la en potet, men ankelkulen er tydelig større enn på den andre foten.. vippet fotbladet innover ja. Skal snart på en ukes fottur i fjellet, håper foten holder da. Får vel bare teipe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det mer ut som om du muligens kan ha forstuet foten enn bare å ha tråkket over... (Det skal dessverre ikke mye til i anklene).

Har selv vært plaget mye med dette..

Og om du fortsatt er hoven: Dra til legen, og for all del IKKE dra på den fotturen. Det kommer til å bli verre. Tapeing/støttebandasje skal holde leddet stabilt og presse litt på der du er hoven.. Det lindrer ikke skaden dersom du bruker ankelen mye. Og skal du først bruke noe, anbefaler jeg støttebandasje eller kjøp en sånn ankelstøtte på apoteket :)

Legen min sa til meg at dersom du forstuer ankelen, tar det 6 måneder før den er i "normal" stand igjen.. (Det vil si at de første seks månedene etter uhellet er man mer utsatt for at det skal skje igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det mer ut som om du muligens kan ha forstuet foten enn bare å ha tråkket over... (Det skal dessverre ikke mye til i anklene).

Har selv vært plaget mye med dette..

Og om du fortsatt er hoven: Dra til legen, og for all del IKKE dra på den fotturen. Det kommer til å bli verre. Tapeing/støttebandasje skal holde leddet stabilt og presse litt på der du er hoven.. Det lindrer ikke skaden dersom du bruker ankelen mye. Og skal du først bruke noe, anbefaler jeg støttebandasje eller kjøp en sånn ankelstøtte på apoteket :)

Legen min sa til meg at dersom du forstuer ankelen, tar det 6 måneder før den er i "normal" stand igjen.. (Det vil si at de første seks månedene etter uhellet er man mer utsatt for at det skal skje igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Kosepia: fottur er ikke noen god ide.

Det er enda et par ting du bör tenke på ifm turen: når jeg er på fjellet har jeg som regel kraftige fjellstövler og en stor ryggsekk. Det krever mer enn normalt av ben og fötter. Underlaget du skal gå på er også et helt annet enn det du er vant med, kupert terreng og bakke opp og ned. Enda mer belastning på foten... :cry:

Som kosepia sier, taping hjelper ikke mot hevelsen og skaden. En annen ting som er kjipt med underbenet er at det er så trangt om plassen der inne. Får du en hevelse der kan den sperre blodtilförselen til musklene, de får for lite oksygen og sveller opp som fölge av det. Det blir ENDA trangere i underbenet, ENDA mindre blodtilförsel og ENDA större hevelse...

Denne onde sirkelen kalles "compartment syndrome" og tro meg: du vil ikke väre på Ringvassbu, 2.241 moh når DET skjer. :sjokk:

Det er ikke meningen å male fanden på veggen, men tenk deg om för du legger ut på langtur, sjekk aller helst med en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg hadde et overtråkk for noen år siden som var hovent lenge etterpå, og gikk til legen. Det var gått betennelse i det, jeg fikk en sprøyte. Men, denne foten ble ikke bra helt fort, og jeg "slo det oppigjen" da jeg desverre kom til å få en merkelig belastning på den under en dugnad der jeg ryddet i bratte skråninger... Dette er 2-3 år siden nå, og nå er den bra igjen, men jeg brukte støttebandasje i lang tid etterpå ved all slags belastning, for å være sikker!

Gå til legen, og dropp fotturen. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang folkens! Skal ringe legen i morgen. Håper inderlig jeg slipper å avlyse fjellturene i sommer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til lege - der får du hjelp. Kanskje betennelsesdempende midler og kjøp deg balansebrett for å trene deg opp og unngå at det skjer igjen (for når man først har gjort det er det fort gjort å gjøre det igjen hvis man ikke trener seg opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...