Gå til innhold

Bryllupsmiddag for vegetarianere

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Pudding

Jeg har et problem... Sambo og mange i hans familie er vegetarianere :-? . Vi skal gifte oss i juli til neste år (altså har vi veldig god tid ennå, men jeg liker å planlegge litt på forhånd :wink: ) De vegetariske rettene jeg vet om er bare hverdagsmat, og ser ikke festlig ut i det hele tatt. Hva kan man servere i et bryllup? Vi skal ha buffèt med flere retter. Det eneste jeg kommer på av vegetarmat er forskjellige gryteretter, pizza o.l., men det passer vel ikke til en bryllupsmiddag...

Er det noen her som har servert vegetariske retter i sitt eget bryllup? Eller noen med gode ideer?

Tusen takk for svar på forhånd :)

Klem fra Pudding 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Flora;

:hoho::hoho::hoho:

Får for guds skyld håpe de ikke er vogonere...

Pudding, jeg ler ikke av ditt innlegg, det var en avsporing, sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

En veganer er de vanskeligste å lage til siden de ikke benytter egg eller melkeprodukter heller...

Så først må du finne ut vilken type de er:

* veganer

* lakto vegetarianer (spiser melk og melkeprodukter i tillegg...)

* lakto-ovo vegetarianer ( som over + egg)

* vegetarianer + fisk (sier seg selv... :wink: )

* vegetarianer + fisk og lyst kjøtt ( som over + kylling)

Spør dem selv...

Ofte vet de best hva de liker og hva som er festmat...

Ellers synes jeg det går ann å lage en "festgryte"...

Quiche vegetar med vellassotert salat...

Igjen det hele beror på hva slags type de er...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pudding

Uff, det var visst mer komplisert enn jeg trodde.. :-?

Så vidt jeg vet er alle lakto-ovo vegetarianere (spiser ikke fisk og kjøtt).

Mayamor: Kan du gi meg oppskriften på festgryten din? Det hørtes jo godt ut.

Flere med forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratenger (vi har pleid å bruke en "utvidet" potetgrateng, med hvitløk, selerirot, kålrot, gulrot...), soppstuing, suffle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

små paier (quicher) med vegetarfyll, salater, vegetarburgere på brød (karbonadesmørbrød), små vegetariske coctailpølser på tannstikkere e.l., forskjellige typer oster, kjøttkaker av vegetarisk kjøttdeig osv. vi hadde endel vegetarmat i bryllupet vårt, siden min mor og tante og endel venninner er vegetarianere (og jeg hadde vært i 6 år, så jeg hadde litt trening:)). gå i en helsekostbutikk og sjekk vegetarutvalget der. coctailpølsene er DIGG.

klem Iset 21+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

små paier (quicher) med vegetarfyll, salater, vegetarburgere på brød (karbonadesmørbrød), små vegetariske coctailpølser på tannstikkere e.l., forskjellige typer oster, kjøttkaker av vegetarisk kjøttdeig osv. vi hadde endel vegetarmat i bryllupet vårt, siden min mor og tante og endel venninner er vegetarianere (og jeg hadde vært i 6 år, så jeg hadde litt trening:)). gå i en helsekostbutikk og sjekk vegetarutvalget der. coctailpølsene er DIGG.

klem Iset 21+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med:

Eggerøre

Waldorfsalat

Nøttestek

Spennende salat med f.eks. ost i (feta whatever)

Loff

Falaffel

Veggisburger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg oppfordre til å kikke i vegetariske kokebøker (det finnes mengder på biblioteket, ihvertfall ved de Deichmanske i Oslo). Min favoritt er Den store vegetariske kokeboken (fåes lånt på biblioteket, men er heller ikke dyr, koster ca en hundrelapp).

Er de ovo-lacto-vegetarianere må man kun passe på at retten ikke inneholder kjøtt (husk at kylling og fisk også er kjøtt, så dette spiser ikke vegetarianere) eller spor eller produkter av dette (gelatin lages f. eks. av dyrebein, så dette må retten ikke inneholde. Heller ei kraft fra dyrekjøtt). Men det er nok ikke så vanskelig som det kan virke.

Når jeg er i middager med koldtbord, bruker jeg stort sett ikke mekymre meg (jeg er intolerant mot kjøtt), for ofte har disse både eggerøre og annet snadder jeg kan spise. :)

Ellers anbefaler jeg:

[*] falaffel

[*] vegetarburgere

[*] eggerøre

[*] potetsalat

[*] potetstuing

[*] div salater

[*] brød/rundstykker

[*] en god ost eller to

[*] linsestuing

[*] vegetariske gryter og wok-retter

[*] vegetarisk lasagne

[*] hvitløksbrød

[*] vegetariske samosa

[*] spinatpai

[*] soppstuing

[*] vegetariske polenta

Og så videre og så videre...

Nyttige vegetar-websider:

http://www.vegetar.net/

http://www.vegetarianrecipe.com/

http://www.ivu.org/recipes/

http://www.vegweb.com/

Lykke til med bryllupsforberedelser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...