Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Hvor mange mennesker i livet ditt regner du som venner? Jeg tenker at jeg har 3-4 virkelige venner. Disse har også bare et par stykker som jeg regner som deres venner igjen. Jeg har mange jeg regner som bekjente fra studier o.l. I perider har jeg mer kontakt med noen av de og jeg regner de som venner til vi slutter å ha jevnlig kontakt. Spørsmålet kommer etter å ha lest diverse innlegg på KG der det virker som det er vanlig å ha 10-20 venner. Kanskje det er jeg som har litt "strenge kriterier" for hvem jeg regner som venner? Hva skal til for at du definerer noen som venn? (i motsetning kun kollega, medstudent, bekjent osv.)
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 en virkelig god kjæreste vil for meg være en riktig god venn...
Gjest Cipheria Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Eg har ei veninne som forstår korleis eg fungerer, som eg kan snakke med om det meste. Berre dumt at vi bur så langt frå kvarandre. Så har eg ei veninne som eg "henger" med. Og to som eg treffer eit par ganger i året. For at eg skal rekne nokon som ein venn, så er det ein forutsetning at vi kan finne på ting saman utan at det blir anstrengt stemning. At vi gjer ting saman på fritida.
Tanna Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Hvor mange mennesker i livet ditt regner du som venner? Jeg tenker at jeg har 3-4 virkelige venner. Disse har også bare et par stykker som jeg regner som deres venner igjen. Jeg har mange jeg regner som bekjente fra studier o.l. I perider har jeg mer kontakt med noen av de og jeg regner de som venner til vi slutter å ha jevnlig kontakt. Spørsmålet kommer etter å ha lest diverse innlegg på KG der det virker som det er vanlig å ha 10-20 venner. Kanskje det er jeg som har litt "strenge kriterier" for hvem jeg regner som venner? Hva skal til for at du definerer noen som venn? (i motsetning kun kollega, medstudent, bekjent osv.) det er ikke mange, gitt. Dette er de eneste personene jeg kunne vendt meg til i krisetider eller som jeg kunne vurdert å fortelle noe jeg trengte å lufte: Kjæresten min (vi snakker om alt, lett og tungt) Mamma (vi snakker også om nesten alt) Min bror Kusinen min 2-3 venninner som jeg har kjent hele livet og som jeg vet at jeg kan stole 100 % på dersom jeg trenger det, men jeg ville likevel kvidd meg for å gjøre det. jeg har aldri hatt mange nære venner, jeg holder det meste inni meg eller sier det som er viktig til mine nærmeste - og dette er de jeg har ramset opp her.
Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Eg har ei veninne som forstår korleis eg fungerer, som eg kan snakke med om det meste. Berre dumt at vi bur så langt frå kvarandre. Så har eg ei veninne som eg "henger" med. Og to som eg treffer eit par ganger i året. For at eg skal rekne nokon som ein venn, så er det ein forutsetning at vi kan finne på ting saman utan at det blir anstrengt stemning. At vi gjer ting saman på fritida. Så for deg så vil mennesker du kun har kontakt med over nettet eller telefon ikke regnes som venner? (Bare lurer)
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Jeg vil si jeg har to typer venner. Det må liksom være noe mellom de nære vennene og bekjente. Nære venner: De jeg kan betro meg til, de som jeg føler meg trygg på vil være der for meg alltid. Jeg har tre sånne. "Vanlige" venner: Folk jeg kan snakke med om det meste, men som jeg holder litt tilbake for i forhold til de nærmeste vennene. Dette er folk jeg stoler på, men relasjonen er litt løsere enn med de nære vennene. Vi snakker ikke så ofte sammen, og det vil ikke være en veldig stor sorg dersom vi sklir fra hverandre og mister kontakten med tida. Jeg har vel tre sånne også. Bekjente: Man kaller ofte disse også venner i dagligtale, fordi det høres litt kaldt ut å si at "jeg skal ut på kino med min bekjente Kari". Inn under denne gruppen plasserer jeg folk som jeg har gått på skole med og som jeg fortsatt treffer iblant, og folk fra jobben som jeg omgås privat. Samboerens venner kommer også inn her. Og venner av venner.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Jeg velger å kalle de jeg kan betro meg til som venner. De utgjør 6 stk, inkludert mine 2 søstre. Ikke alle er like nære, men jeg kan betro meg til alle (i litt ulik grad dog) om personlige problemer/ting. Ellers har jeg flere perifere venner som er veldig hyggelige, men ikke så nære. Når jeg tenker meg om er det et par stk i grenseland som med tiden kan utvikle seg til nære venner....
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 Det er forskjell på venner og venner. Har et par venner som jeg kan finne på ting med og snakke med. Også har jeg de vennene jeg kan si hei til i byen, prate med når jeg er på fest/kino o.l. eller når jeg møter de i byen eller andre steder. Men som jeg alikevel aldri kunne funnet på noe med.
Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 Bekjente: Man kaller ofte disse også venner i dagligtale, fordi det høres litt kaldt ut å si at "jeg skal ut på kino med min bekjente Kari". Inn under denne gruppen plasserer jeg folk som jeg har gått på skole med og som jeg fortsatt treffer iblant, og folk fra jobben som jeg omgås privat. Samboerens venner kommer også inn her. Og venner av venner. Likte definisjonene dine og spesielt det at man ofte kaller bekjente for venner. Kanskje det er dette folk har ment når jeg har lest her på KG..
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Likte definisjonene dine og spesielt det at man ofte kaller bekjente for venner. Kanskje det er dette folk har ment når jeg har lest her på KG.. Ja, vi kaller nok ofte bekjente for venner. Det høres litt rart ut å kalle dem bekjente, eller det blir omstendelig å forklare at "en venninne av en venninne...". Jeg har mange jeg vil kalle venner på en overflatisk måte, men bare noen få jeg ser på som nære venner.
Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 22. mars 2009 #11 Skrevet 22. mars 2009 Har inntrykk av at folk har flere vennepar også, men virker ikke som noen av dere som svarer nå definerer disse som nære venner?
Gjest LanaLane Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har 5 bestevenner, kjæresten min, 3 venninner jeg har kjent siden barneskolen og ei jeg har vært bekjent med lenge men som jeg virkelig har "klikka" med i det siste. Etter det har jeg 3 virkelig gode venner som jeg ikke snakker ofte med,men som jeg kan si alt til når vi først møtes og vi henger når vi har tid til det. Under der igjen, i en sub-kategori jeg kaller "venner jeg går godt overens med når vi møtes men som jeg ikke snakker om alt med" finnes det vel en 3 venninner og 3 kompiser. I tillegg der har jeg skolevenninner som jeg ler mye med på skolen,spiser lunsj med etc, jobbvenner jeg deler intern humor med, henger med på lønningspilser og liker veldig godt, og "felles-interessevenner" som er folk jeg møter i en sammenheng som x-kollegaer, folk som var medlem i samme klubb/organisasjon som meg for lenge siden etc, slike folk som man er bestevenner med når man har et spesifikt tema å smyge seg inni. Synes folk henger seg veldig opp i hva som er normalt når det gjelder antall venner, da det viktigste er at en selv føler en har det nettverket som trengs for sin egen selvfølelse og liv.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Har inntrykk av at folk har flere vennepar også, men virker ikke som noen av dere som svarer nå definerer disse som nære venner? Min beste venninne og hennes mann er et av mine vennepar. Mannen hennes vil jeg kalle en bekjent, selv om jeg har kjent han i mange år. Jeg ville aldri kunnet sitte å prate med han om mine innerste følelser. Han er en kjempeflott mann, for all del, men vi er ikke for venner å regne. Likevel kaller jeg han en av mine venner, for det sender feil signaler å si at "han er ikke min venn", da høres det ut som vi er uvenner, og det stemmer jo ikke. Så dette vennebegrepet omfatter nok ganske mange egentlig, selv om det ikke er snakk om nære venner.
Gjest Kirsebaer Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 (endret) ffff Endret 28. april 2009 av Kirsebaer
Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 22. mars 2009 #15 Skrevet 22. mars 2009 Synes folk henger seg veldig opp i hva som er normalt når det gjelder antall venner, da det viktigste er at en selv føler en har det nettverket som trengs for sin egen selvfølelse og liv. Jepp, helt enig. Jeg syns ikke sjøl at jeg har få venner. Fikk bare inntrykk av at folk har titalls venner og lurte på om det var vanlig.
Gjest Cipheria Skrevet 23. mars 2009 #16 Skrevet 23. mars 2009 Så for deg så vil mennesker du kun har kontakt med over nettet eller telefon ikke regnes som venner? (Bare lurer) Eg tenkte på uttalelsen "når kollegaer går frå berre kollegaer til venner", då eg skreiv det siste avsnittet. Nettvenner tenkte eg ikkje på. Men det er jo venner det og. Det blir jo raskt slik at man deler ein del med dei og. Og når det gjelder telefon; man blir ikkje mindre venner dersom man bur så langt vekke at man berre har kontakt gjennom telefonen.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #17 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har 6 stk. jeg kan snakke med om alt; 3 venninner, kjæresten, mor og tante. Utover det har jeg 1 venninne jeg treffer 1-2 ganger i mnd. Hun har jeg ikke kjent like lenge som de andre, og vi er egentlig veldig ulike, men trives likevel i hverandres selskap. Har flerer ganger tenkt at jeg er litt venneløs når jeg "alltid" observerer to-og-to på byen, kjøpesentre osv.
Gjest jente38 Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 Hvor mange mennesker i livet ditt regner du som venner? Jeg tenker at jeg har 3-4 virkelige venner. Disse har også bare et par stykker som jeg regner som deres venner igjen. Jeg har mange jeg regner som bekjente fra studier o.l. I perider har jeg mer kontakt med noen av de og jeg regner de som venner til vi slutter å ha jevnlig kontakt. Spørsmålet kommer etter å ha lest diverse innlegg på KG der det virker som det er vanlig å ha 10-20 venner. Kanskje det er jeg som har litt "strenge kriterier" for hvem jeg regner som venner? Hva skal til for at du definerer noen som venn? (i motsetning kun kollega, medstudent, bekjent osv.) Jeg har hundrevis av overfladiske bekjentskaper inkl kollega, men kun 2-3 ekte venner. Ekte venner -definerer jeg som- de(n) person(ene) jeg kan stille oppå dørstokken kl 04 om morran når livet mitt har gått til helvete, og være trygg på at de vil ta seg av meg/vil meg alt godt. Ekte venner som har sett meg på mitt beste og mitt verste. Sett den siden av meg, som ingen andre får se, men som likevel er glad i meg. De vet også at de kan gjøre det samme til meg.
Ethereal Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har vel ca 10 veldig gode venner. Jeg er veldig heldig.
Fortunatus Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har 3 søsken som jeg anser som veldig gode venner - kjæresten - 4 venner fra hjemstedet (3 av dem bor i samme by som meg nå) Er nok en av disse jeg henvender meg til hvis det skulle være noe personlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå