mbi002 Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Tar du deg nær av ekle kommentarer og svar du får på internett, tar du ting du leser bokstavelig, og har det noengang påvirket hvordan du ser på deg selv i virkeligheten?
Gjest Papirkurven Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Ja, jeg blir såra på nett så vel som i virkeligheten. Jeg er ganske følsom, men prøver å tenke meg om to ganger når det gjelder nett. F.eks var det ei som kommenterte et spørsmål jeg spurte TS i en tråd for å bekrefte noe her med typen "selvfølgelig hadde hun rett" og fnisesmil etterpå. Synes det var veldig nedverdigende. Det er vanskelig å uttrykke de rette følelsene på internett, fordi man mister ansiktsuttrykkene, og derfor blir det mange misfortsåelser. Jeg prøver mange ganger å "rydde opp", gjerne per pm, men mange er ikke interessert og sier "pfff, drit i det, ikke ta det så tungt, det er internett". Skulle ønske jeg var sånn.
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Jeg er mye på nettet, har lagt ut mye bilder o.l. fått noen småteite kommentarer, men har aldri helt brydd meg, heller andre veien. Jeg er litt småkraftig og kunne fint gått ned litt og har lenge følt meg litt ekkel, men etter å ha vært på diverse forum føler jeg meg bedre og bedre for hver gang. Har et mye bedre syn på meg selv etter å ha vært på internett enn det jeg var før.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Tar du deg nær av ekle kommentarer og svar du får på internett, tar du ting du leser bokstavelig, og har det noengang påvirket hvordan du ser på deg selv i virkeligheten? Nei, men det irriterer meg voldsomt at man lager egne tråder av andres problemer/saker. Men skal jeg si noe kan jeg også si at det ikke er svarene man får som irriterer meg, men at man ikke får lov til å svare de frekke tilbake og at alle blir dritsure når man ikke applauderer over deres svar, og at man tror at når man skriver her inne så har det kun en årsak.
Vera Vinge Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Nei, jeg har ikke tatt meg spesielt nær av negative kommentarer så langt. Men det er mulig det handler en del om at de færreste kommentarene har gått på meg som person, men mer på argumenter i ikke-personlige diskusjoner. Hvis jeg dessuten skulle få en kommentar om meg selv som jeg er helt uenig i, tviler jeg på at det går inn på meg. Noe annet er kanskje hvis noen trykker på et sårt punkt.
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Jeg tar meg ikke nær av negative kommentarer. At folk er uenige med meg og gir uttrykk for det ser jeg ikke som negative kommentarer, blir sjelden usaklige kallenavn ut av uenighetene. Jeg kjenner ingen her inne, bare brukernavnene til folk, og for meg er personen bak brukernavnet like ukjent som personen bak gjest. Det er ikke folk jeg omgås, og min selvfølelse er derfor ikke avhengig av hva folk her inne måtte mene om meg. Jeg er her frivillig og skulle jeg merke at jeg blir deppa av å være her så får jeg holde meg unna. Når det gjelder frekke personer, både IRL og her, så har jeg funnet det best å ignorere dem. For det er ikke viktig hva folk som ikke kjenner meg mener om meg, og vil de være frekk mot meg så værsågod. Men det er meg.... har i grunnen ikke opplevd noe vondt her inne, er stort sett greie brukere og gjester med enkelte unntak........
Nique Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har innebygget ignore-filter på kommentarer. Hvis noen begynner med personangrep, så tenker jeg bare at, jaja, de kjenner ikke meg personlig, så de vet egentlig ikke hva de snakker om, og klarer de ikke å heve seg i en diskusjon uten å gå til personangrep, så er de ikke verdt tiden det tar å svare dem.
Gjest Wrangler Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Jeg kan bli mer fornærma over at folk ikke skjønner hva jeg mener, eller skriver at det jeg mener er helt bak mål. Men det går ikke utover selvtillitten min! Jeg tror at de som lar ting på internett gå inn over seg, også gjør det i veldig stor grad i virkeligheten også.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 Ja, jeg kan bli såret og lei meg selv om fornærmelsene kommer per internett. Selv om jeg vet at folk ikke kjenner meg, selv om jeg syns det er jeg som har rett og de som tar feil. Likevel kan jeg gå og kverne og kverne på de vonde tankene og følelsene, akkurat som jeg kan IRL. Slitsomt å være såpass følsom.
Fortunatus Skrevet 23. mars 2009 #13 Skrevet 23. mars 2009 Nei, i grunn ikke. I hvertfall ikke når noen gjester kommer på KG og kommer med sure oppstøt som kommentarer til mine svar. Men jeg merker det er enkelte på KG jeg helst ikke har lyst til å bli tilsnakket av, fordi jeg tror jeg kan ta kommentarene deres personlig.
Gjest Stjernedryss Skrevet 23. mars 2009 #14 Skrevet 23. mars 2009 Ja, jeg kan bli såret og lei meg selv om fornærmelsene kommer per internett. Selv om jeg vet at folk ikke kjenner meg, selv om jeg syns det er jeg som har rett og de som tar feil. Likevel kan jeg gå og kverne og kverne på de vonde tankene og følelsene, akkurat som jeg kan IRL. Slitsomt å være såpass følsom. Det kan jeg også. Ofte er det ikke personlige ting en gang, men debatter som jeg bare har blitt litt for engasjert i.
Kiyo Skrevet 23. mars 2009 #15 Skrevet 23. mars 2009 Jeg kan bli litt oppgitt/glad/irritert i svar/kommentarer på diskusjoner men jeg tar aldri negative og personlige rettet kommentarer personlig. Folk som ikke har møtt meg i virkelighete har for lite å dømme meg på.
Teriyaki Skrevet 23. mars 2009 #16 Skrevet 23. mars 2009 Nei, det gjør jeg ikke. Har riktig nok blitt provosert, irritert, følt uenighet, men tar det ikke til meg. Når jeg lukker ned kvinneguiden så fortsetter jeg ikke å tenke på Kari som syntes at meningene mine var kynisk og trangsynt, eller Ole som aplauderte og var helt enig med mine synspunkter. Det skal være litt større ting enn som så for at jeg bruker energi på det i ettertid. Er forøvrig en veldig følsom person som ikke takler personlig kritikk særlig bra. Men her på forumet er det ikke noe stress. For uansett så kjenner ikke de som sitter på andre siden meg, dermed har de kun den ene tingen jeg evt. har opplyst om der og da som utgangspunkt. De har ikke helheten!
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 23. mars 2009 #17 Skrevet 23. mars 2009 Ja, jeg blir såra på nett så vel som i virkeligheten. Jeg er ganske følsom, men prøver å tenke meg om to ganger når det gjelder nett. F.eks var det ei som kommenterte et spørsmål jeg spurte TS i en tråd for å bekrefte noe her med typen "selvfølgelig hadde hun rett" og fnisesmil etterpå. Synes det var veldig nedverdigende. Den regner jeg med var til meg... siden jeg akkurat har svart deg det i en tråd med et blunk (ikke fnis) etterpå. Du skrev til meg: Jeg vet ikke noe om deg, så jeg spør: Er du sikker på at det er du som har rett da? Og jeg svarte tilbake: Til papirkurven: Ja, jeg er sikker på at jeg har rett... Jeg beklager oppriktig, det var ikke meningen å nedverdige deg på noen som helst måte! Jeg tenkte ikke engang på at du kunne bli lei deg av svaret mitt! For meg var det hele veldig enkelt: Du spurte meg om jeg var sikker på at jeg hadde rett, noe jeg svarte bekreftende på.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 Den regner jeg med var til meg... siden jeg akkurat har svart deg det i en tråd med et blunk (ikke fnis) etterpå. Jeg beklager oppriktig, det var ikke meningen å nedverdige deg på noen som helst måte! Jeg tenkte ikke engang på at du kunne bli lei deg av svaret mitt! For meg var det hele veldig enkelt: Du spurte meg om jeg var sikker på at jeg hadde rett, noe jeg svarte bekreftende på. Hvis man synes sånt er sårende og nedverdigende så bør man absolutt holde seg unna nettforumer.
Teriyaki Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 Hvis man synes sånt er sårende og nedverdigende så bør man absolutt holde seg unna nettforumer. Her er jeg enig (uten at det er kritikk mot noen som helst). Man kan ikke være på et sted hvor det er så mange forskjellige mennesker og meninger, og hvor det er svært lett å missforstå hverandre eller mistolke svar totalt eller til og med provosere andre, hvis man skal se på alt som blir sagt som nedverdigende eller lignende. Folk har ulike meninger, så enkelt er det.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 Hvis man synes sånt er sårende og nedverdigende så bør man absolutt holde seg unna nettforumer. Jeg er ikke nødvendigvis enig med deg i dette. Slik jeg ser det, er det formidlers ansvar å sørge for å formulere seg så klart at misforståelser ikke oppstår. Hvis mottaker føler seg såret eller ydmyket, har ikke formidler klart å formulere seg på en slik måte at betydningen har kommet klart fram. Da har formidler to valg... 1. Formidler kan gå til angrep, og si "såpass bør du tåle", eller 2. formidler kan beklage at h*n formulerte seg på en slik måte at misforståelser oppsto. Jeg velger å gå for nummer 2. Jeg innser at det er ikke min mening som betyr noe i den sammenhengen, men mottakers oppfattelse av hva jeg skrev. At mottaker la noe annet i mitt svar enn jeg mente, betyr mest sannsynlig at jeg ikke har formulert meg godt nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå