Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått med meg at svært mange gravide går til UL før den som er gratis i uke 18, uke 11-13 er den perioden av svangerskapet det visstnok er mulig å se tegn til downs syndrom på 3D-bildet og siden det er da hoveddelen av de som tar tidlig UL går til sjekk tyder dette på at svært mange vil vite om fosteret de bærer på har downs syndrom eller ikke.

"de" sier de er redde for at tidlig ultralyd fører til at mange vil abortere barn med downs syndrom.

DA spør jeg: GJØR DET NOE DA?

Hvem er det de beskytter?

Beskytter de det ufødte barnet? Da burde jo ikke abort være tillatt i Norge i det hele tatt! Og et barn som ikke er født vet jo ikke at det ikke er født. Og et barn som er født med downs, og foreldrene visste om dette før abortvalget løp ut, vil jo føle seg desto mer elsket.

Beskytter de foreldrene mot seg selv? Neppe. Jeg vil tro at folk som tar avgjørelsen om å ikke bære frem et barn med downs er vel så fullstendig i hodet som de som gjør det.

Hvilken part er det de beskytter ved å nekte kvinner å abortere foster med downs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mye å kommmed siden jeg ikke har satt meg helt inn i saken, men ønsker å følge med når det kommer flere innspill :)

Skrevet
Har ikke så mye å kommmed siden jeg ikke har satt meg helt inn i saken, men ønsker å følge med når det kommer flere innspill :)

Ja, jeg også. Men du kan jo kanskje gjøre deg opp en mening: gjør det virkelig noe at tidlig UL fører til at mange velger å abortere om de får vite at barnet kan ha downs? (De ser på nakkefolden, (tror) det regnes ca. 85 % sikkerhet på diagnosen - den gravide blir sendt til fosterdiagnostikk for sjekk dersom legen oppdager/mistenker feil ved fosteret).

Gjest Gjest_lilly_*
Skrevet

Finnes det statistikk som sier at det har blitt en økning i antall aborter i takt med at det private tilbudet om UL vokser ? For meg virker det som veldig mange tar tidlig ul uansett. De som ikke føler seg i standt til å ta vare på et sykt barn får jo likevel innvilget senabort etter den vanlige ul i uke 17-19. Eneste forskjellen etter min mening må jo være (for abortmotstandere) at det er mer humant å ta aborten i uke 12 enn i uke 19....

Skrevet

Hmm viss tidlig UL fører til flere aborter så betyr det nok at foreldre ikke ønsker barn med downs eller at de kanskje ikke har kapasitet og kunskap nok til å kunne gi barne det det trenger? Jeg synes at foreldrene burde få tilbud om tidlig UL og viss barnet har downs så bør det være opp til hver enkelt om de vil beholde det eller ikke. Hvis barnet har downs så vil det være en fordel å få vite dette så tidlig som mulig slik at de kan forberede seg til barnet kommer. Hvis de velger abort så synes jeg de skal få lov til det. Det blir jo utført aborter på friske barn så hvorfor ikke på barn med sykdommer?

Skrevet

Jeg er mot abort, men mener at folk som vil ha UL for å evt. avgjøre for eller imot abort, vil betale for det og ta det privat uansett. Tidlig ultralyd kan redde mange barn fordi svangerskapsomsorgen blir bedre når de finner ut tidligere at kvinnen bærer et sykt foster.

Jeg synes det er trist hvis tidlig UL fører til flere aborter, men det tviler jeg på. Jeg tror derimot det fører til at vi redder flere barn som dør i svangerskapet, under fødselen eller kort tid etterpå.

Og ja, jeg synes det gjør noe om alle barn med downs blir abortert bort.

Skrevet
Finnes det statistikk som sier at det har blitt en økning i antall aborter i takt med at det private tilbudet om UL vokser ? For meg virker det som veldig mange tar tidlig ul uansett. De som ikke føler seg i standt til å ta vare på et sykt barn får jo likevel innvilget senabort etter den vanlige ul i uke 17-19. Eneste forskjellen etter min mening må jo være (for abortmotstandere) at det er mer humant å ta aborten i uke 12 enn i uke 19....

Aner ikke, men legene som utfører disse tidlige UL har ikke lov til å se etter tegn til downs syndrom (det er visst lovfestet). Mange private praktiserer visst forøvrig "jeg så ikke etter, men jeg registrerte at..." dersom det kommer klart frem at kvinnen vil vite om barnet har DS eller ikke.

Det er politikere som sier at de ikke vil ha tidlig UL pga frykten for at antallet som aborterer barn med DS vil øke. Det er dette argumentet som har provosert meg til å lage dette innlegget.

Som ditavonteese sier: er det lov å ta abort av friske foster så burde det vel være lov til å abortere syke foster?

Skrevet
Og ja, jeg synes det gjør noe om alle barn med downs blir abortert bort.

Det kommer nok ikke til å skje - for mange er det uaktuelt å ta abort uansett. Og når barnet er født vil det bli elsket like mye uansett. Det er bare det at man ikke har valget som er mitt problem.

Som du sier, det er svært mange andre argumenter FOR tidlig UL. Veldig viktige argumenter som f.eks. at for eneggede tvillinger er det mulig å finne ut om de trenger ekstra oppfølgig (om de deler morkake eller om det er noe problemer der - det er vanskelig å finne ut ved senere UL), finne ut om fosteret utvikler seg normalt (f.eks. mangel på hjerne eller hodeskalle).

Men det viktigste argumentet og grunnen for at man ikke får UL før uke 18 er rett og slett på grunn av det jeg skriver i første innlegget: frykten for at man skal abortere barn med DS.

Jeg syns det er mye mer tungtveiende grunner FOR tidlig UL enn det er mot tidlig UL.

Det trenger ikke være gratis for min del, men det må være lovlig for legene å se etter og informere om barnet kan ha DS.

Skrevet
Finnes det statistikk som sier at det har blitt en økning i antall aborter i takt med at det private tilbudet om UL vokser ?

Har sjekket litt opp i det. Det er visst slik at det etter at tidlig UL ble innført i Danmark nesten ikke fødes barn med DS lenger.

Jeg ser ikke problemet med det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt enig med deg Tanna.

I tillegg synes jeg man skal få en UL helt på slutten, for å sjekke at fosteret fortsatt har det bra og at morkaken fungere optimalt. Det er nemlig ikke sjelden at morkaken er full av infarkter og det kan gå riktig galt hvis dette ikke blir oppdaget.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg TROR at tidlig ul får en mor til å knytte seg mer til barnet i magen på et tidlig stadie.

Jeg vil tro at det er flere som vil finne det vanskeligere heller enn lett å ta abort etter å ha sett fosteret/babyen rundt uke 12.

Og jeg selv har hatt tidlig ul, og det var ikke for å se om babyen hadde noe så spesifikt som downs! Men for å se om det var liv i magen eller ikke.

Jeg hadde ul i uke 7 (pga noe annet) i uke 12 (pga blødning) og ordinær i uke 16 (de trodde jeg var kommet lenger).

I uke 7 og uke 12 var alt bra, men i uke 16 levde ikke babyen mer. :-(

Jeg opplevde den første tiden som usedvanlig usikker i forhold til det vi er vant med i samfunnet i dag. Vi er vant med full kontroll. Og her kommer en, i uke 4/5 og har tatt positiv test og sier til legen "jeg er gravid, hva skjer nå?"

Jo, kom tilbake om en måned eller så (uke 10-12) for første kontroll.

Og når får en vite om det er liv i magen? Jo i uke 17-19.

Det er utrolig lenge å gå i uvisse! En er jo usikker som førstegangs! Så det var veldig godt å se et lite hjerte slå i uke 7.

Gjest Miley
Skrevet

I stedet for å bruke penger på en UL i uke 12 skulle jeg ønske vi kunne få en Ul etter uke 30. Da for å skjekke at morkaken fortsatt virker, får å se om barnet vokser som det skal etc.

På denne tiden er det faktisk mulig å redde et skadet barn eller et barn der morkaken er skadet.

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å se problemet med at det ville bli født færre barn med downs.

De sier at downsbarna er en berikelse for samfunnet, og det kan vel hende. De blir selvfølgelig elsket, de også. Men ville ikke alle foreldre valgt friske barn, om de kunne?

La oss si at 90% av fostre med oppdaget downs ble abortert. Hva gjør det for samfunnet? Det blir færre som vokser opp med downs. Er det et tap? Er samfunnet lagt opp til at så og så mange skal ha downs? Eller går det kun ut på at "joda det er så berikende og flott"?

Når jeg blir gravid, kommer jeg til å ta privat ul for å se etter nettopp downs, samt andre sykdommer/avvik som kan oppdages rundt uke 12. Jeg kjenner mange som har downs, og deres foreldre. Jeg tror ikke jeg ville blitt en optimal forelder for et slikt barn.

Jeg håper at tidlig ul blir innført i Norge, ikke fordi man vil oppnå et sorteringssamfunn, men fordi foreldre har mulighet til å ta et valg, og forberede seg best mulig.

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg Tanna, jeg har vært utrolig frustrert over disse (KrF-)politikerne som har vært ute i mediene i det siste og protestert mot tidlig UL, og påstår at dette er det eneste man kan se i uke 12.

Selv om det sitter spesialister i fostermedisin ved siden av dem og sier at det er mange andre ting man kan se også.

Som f.eks bedre oppfølging av tvillinger, og at fosteret faktisk lever og ikke har svært alvorlig defekter. Jeg har hørt om flere som på ordinær UL har fått vite at barnet har halv/ingen hjerne, og dermed må føde et barn, som ikke har mulighet til å overleve om det blir født, i uke 19-20. Så utrolig mye bedre det ville vært å få vite dette ved uke 12 i stedet.

I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor kvinner som er eldre enn 38 år får lov. De har høyere sjanse for å få barn med downs, derfor får de tidlig ultralyd for at de skal kunne avbryte svangerskapet om dette er tilfelle. Men vi som er yngre og dermed har mindre sjanse for at barnet har downs, vi skal ikke få lov til å vite om det fordi vi da kunne finne på å ta abort. Hvor i alle dager er logikken i det?

På en måte er jeg enig i at det er bra å ha mangfold i samfunnet, og at barn med Downs kan ha et liv verdt å leve. Om jeg selv hadde fått vite at mitt barn hadde Downs vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, vanskelig å sette seg inn i situasjonen, men jeg er i utganspunktet i mot abort (når det gjelder meg selv). Når det er sagt, så blir jeg utrolig provosert over at DE skal sitte og bestemme at JEG (og da evt. min mann) skal vær så god å leve med å ha et barn med Downs fordi det gagner samfunnet. Jeg vil gjerne ha det valget SELV!

Endret av Gåsemor
Skrevet

Jeg er ikke spesielt for eller i mot tidlig ul. Det finnes viktigere ting i helsesystemet å bruke pengene på syns jeg, men jeg ser veldig mange fordeler med tidlig ul.

Hadde det vært ubegrenset med midler å dele på de ulike helsetilbudene så ja, veldig flott.

Men det er det ikke. Noen plasser mister de ambulansedekningen sin og må vente i over 1 t på ambulanse, andre lokalsykehus mister fødeavdelinger og gynekologavdelinger...

Dette er kanskje ikke helt sammenlignbart, men jeg tror poenget kommer frem :)

De fleste har vel uansett råd til en privat ul i uke 12?! Har sett på prisene rundt om og om en har råd til å få et barn/bli gravid så har en råd til den ul`en også.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene, så det kan hende jeg gjentar noe som er nevnt tidligere.

Er ikke ul i uke 18 satt nettopp til det tidspunktet fordi det er da det er lettest å sette termin og å se etter diverse ting? Om man i tillegg skulle ha gratis ul til alle i uke 12 ville det ha kostet mye penger som jeg mener burde gå til andre ting. De som er i størst grad i "faresonen" for Downs får jo tilbud om ul i uke 12, unødvendig at alle får det når det er så liten sjanse for det.

Skrevet
Jeg har ikke lest alle innleggene, så det kan hende jeg gjentar noe som er nevnt tidligere.

Er ikke ul i uke 18 satt nettopp til det tidspunktet fordi det er da det er lettest å sette termin og å se etter diverse ting? Om man i tillegg skulle ha gratis ul til alle i uke 12 ville det ha kostet mye penger som jeg mener burde gå til andre ting. De som er i størst grad i "faresonen" for Downs får jo tilbud om ul i uke 12, unødvendig at alle får det når det er så liten sjanse for det.

Det kan det nok hende du har rett i, de har jo etterhvert ganske mye informasjon om fostre fra uke 18. De bruker lengden på fosteret til å beregne antall dager/uker igjen av svangerskapet.

Jeg mener ikke det trenger å være gratis - men legene burde få lov til å informere lovlig om de oppdager i uke 11-12 at det er tegn til downs hos fosteret.

Kjernen i problemet i jo nettopp det at legene ikke har lov til å se etter dette, selv om moren ber om at legen skal se etter det.

Skrevet

For meg er det argumentet med "faresonen" det dummeste. Det er fremdeles flere utenfor "faresonen" som blir gravide med barn som har downs, enn innenfor.

Ellers enig i at en sjekk ikke behøver å være gratis, men den burde være lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...