Gjest Snart-Bali-turist:) Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Jeg skal snart til Bali, og vil gjerne ha tips om alt fra shopping, restauranter og hoteller til opplevelser, strender - ja alt mulig.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 - De fineste strendene ligger nord på øyen. - Beste kiting for nybegynnere er rundt Sanur Beach - Greie surfespots på Kuta og Legian - Beste restauranter og barer i Seminyak - Så og si alle butikker av interesse ligger i Kuta - Fineste stedene på Bali er i innladet - Skal du opp på vulkanen bør du gå for den høyeste, Mount Agung
reiseglad Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Jeg skal snart til Bali, og vil gjerne ha tips om alt fra shopping, restauranter og hoteller til opplevelser, strender - ja alt mulig. Gå inn på søkemotoren her og søk opp Bali, du får masse treff med mange tips. Generelt: når det gjelder shopping, så er det strand- og surfeklær som gjelder, finnes mengder der til sen rimelig pris. Også en del merkeklær der, men mye er kopi. Det er rimelig å få sydd klær hos skreddere på Bali, da får du målsydde kjoler el dresser som er veldig fine. Ellers er det mye håndverk/kunst å få kjøpt hvis du er interessert i det. For å finne de beste galleriene og utsalgene, må du dra til Ubud. Restauranter finnes i haugevis, må nesten prøve deg frem for å finne din favoritt. Og prisnivået varierer fra SVÆRT rimelig til litt dyrere, men selv på de flotteste restaurantene skal du jobbe hardt for å kommer over 3-400 kr for en 3-retters inkludert alkoholholdig drikke. Har inntrykk av at de beste spisestedene ligger i Seminyak. Prøv Ku De Ta (tror det var det det het) i Seminyak, spennende opplevelse spise/utested. Liker du surfing, er Kuta beach stedet. Ellers finner du nok de beste strendene i Nusa Dua-området. Ta en taxi til Dreamland, favoritten min. Noe mere du lurte på?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Reiseglad nenver du skal jobbe godt for å komme over 400kr for mat og vin på de beste restaurantene. De beste restaurantene har høye internasjonale priser, og du kan komme til å betale 1000kr per person uten drikke.
Gjest Snart-Bali-turist Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Takk for tips! Vil gjerne høre tips om dere har bodd på hoteller som er bra?
Gjest Gjest_*AK*_* Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Hei! Vi var 2 uker på Bali nå i februar. Hadde det helt supert! Men strendene på vestkysten var ikke mye å skryte av på denne tiden av året (blir nok bedre nå som regntiden snart er over) Nå blåser det veldig fra vest og det er store bølger mye strømninger og det blir skylt masse "skrot" inn på strendene fra havet pluss at det var mye søppel. Vi bodde i Seminyak, leide en balinesisk villa (villa Ganesha). Litt dyrt, men utrolig stilig hus!!! Mye bra shopping mellom Seminyak og Kuta. Langs Jl Legian er det mange bra småbutikker og boder. Og I kuta by er det mange bra butikker!!! Etter en uke i Seminyak dro vi over til Sanur. Der var det mye finere strender og veldig stille og rolig. Vi reiste med små barn, så dette passet oss veldig bra. Men shoppingen her var ikke noe særlig. Her bodde vi på et hotell som het Besakih. Det var veldig bra syns vi. Rommene var helt ok (de hadde også hytter og bungalower der) Koselig hage og stort basseng som ligger på stranden! Ungene og vi storkosa oss der. Restaranten på hotellet var også bra!(den også på stranden) Ellers må dere ta en tur til Ubud. Kjempefin natur!!! Vil også anbefale å ta en tur til Ulu Watu. Lei dere privat sjåfør og få ham til å kjøre dere rundt. Vi syns det var helt topp! Han var lokal kjent og visste hva som var verdt å se. (jeg har navn og nr til en super hyggelig sjåfør hvis du er intr.) Jeg syns det er kjempe gøy å kjøre rundt og kikke ut vinduene, kjøre gjennom små landsbyer og se hvordan lokalbefolkningen lever, satt med kameraet ut vinduet og knipsa i vei! Gamle balinesiske damer som tusler helt ubekymret nedover veien med svære risposer stablet oppå hodet, høner som flakser rundt og mopeder overlesset med så mye at man nesten ikke kan se personen som kjører, er noe av det men ser langs veiene. Har dere mulighet ville jeg reist mye rundt, er så mye å se! Grunnen til at vi kun var på 2 steder (med dagsutflukter fra de stedene) var fordi vi reiste med små barn. Anbefaler å kjøpe lonely planet boka: Bali & Lombok, før du drar nedover. Den hadde vi veldig god nytte av!
Gjest reiseglad, ikke innlogget Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Reiseglad nenver du skal jobbe godt for å komme over 400kr for mat og vin på de beste restaurantene. De beste restaurantene har høye internasjonale priser, og du kan komme til å betale 1000kr per person uten drikke. Ok, må nok innrømme at jeg ikke har vært på de aller dyreste restaurantene, men selv på hotel intercontinental klarte jeg ikke å rive ut så masse penger på mat. De fleste stedene kan du faktisk spise god middag for en femtilapp (ikke gormè-gormè, men god mat i massevis)
Gjest Gjest_milla_* Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Bali kan by på mye, men det kommer ann på hva du er ute etter. Det er et backpacker og surfe mekka med flust av billige overnattingsmuligheter og surfespots. Kuta beach er bra for nybegynner surfing, ellers er det andre steder som er mye bedre. Anbefaler deg å reise til Lombok og Gili Islands. Spesielt Gili Trawangan, utrolig vakkert og avslappet. Null biler, helt annerledes stemning enn Bali. Kun 3 timer med hurtigbåt fra Kuta.
Monarabb Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 (endret) E-postadresse fjernet. Reglene Trampe -mod- Endret 24. mars 2009 av Trampe
ringblomst Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Vært på Bali to ganger, første gang i Kuta og andre gang i Seminyak og Ubud. Kuta synes jeg er masete, men er du ute etter uteliv, så er du på riktig sted. I Seminyak ligger restaurantene på rekke og rad. Deilig strand, lett å få billig massasje, men litt hassle med selgerne. Ubud er min favoritt, selv om det ligger innenlands. Hvis du vil ha et gourmetmåltid, så anbefaler jeg Mozaic, men det koster fort 1000-1500 per person. Anbefaler også å leie privat sjåfør for en heldagsutflukt - masse flotte templer å se, fossefall og natur. Gøy også å spise på veldig lokale restauranter for en slikk og ingenting. I Ubud er det lett å se Kecak, Barong og Keris-dans m.fl, det er alle tradisjonell balinesiske danser/fortellinger. For mye bra informasjon, så anbefaler jeg ellers tripadvisor.com-forumet.
Monarabb Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 Kan godt dele reisebloggen med flere, men den er ennå på skrive stadier og i grunn er det kun Bali delen som er omtrent ferdig. Mangler å plukke ut litt bilder osv.. Men skal helt klart legge ut en link når jeg føler den er klar for å publiseres!
Gjest Jan Ove Skrevet 24. mars 2009 #13 Skrevet 24. mars 2009 Jeg skal snart til Bali, og vil gjerne ha tips om alt fra shopping, restauranter og hoteller til opplevelser, strender - ja alt mulig. Hei, har vært på Bali tre ganger men det er en stund siden - men om du har lyst til å "bli med" på våre opplevelser og se mange bilder fra Bali er du velkommen til en titt på hjemmesiden: http://www.janovebrenden.no/documents/reisebrev_utland.html Forhåpentligvis kan du finne noen tips der også, ellers er du velkommen til å maile Uansett, god tur og lykke til med reiseplanleggingen! Hilsen Jan Ove
Monarabb Skrevet 28. mars 2009 #14 Skrevet 28. mars 2009 Bloggen er langt fra ferdig, men her er linken til det jeg har publisert så langt; http://www.reiseguiden.blogg.no Håper du får litt informasjon der, hvis ikke er det selvsagt bare å spørre!
Gjest reiseglad, ikke innlogget Skrevet 28. mars 2009 #15 Skrevet 28. mars 2009 Informativ og fin blogg du hadde laget, Monarabb!
Gjest Snart-Bali-turist:) Skrevet 30. mars 2009 #17 Skrevet 30. mars 2009 Tusen takk for mange fine tips!!
Gjest -Snart-Bali-turist:) Skrevet 6. april 2009 #18 Skrevet 6. april 2009 Er det lurt å veksle til Balinesiske penger før man drar ned? Solkrem - billigst i Norge el Bali? Skredder på Bali - er det lurt å ha med mønster fra Norge eller er det mye bra å velge i..? Er det mye mygg der? Er det mye brennmaneter etc i vannet..? Mye rart man lurer på...
ringblomst Skrevet 6. april 2009 #19 Skrevet 6. april 2009 Balinesiske penger vil si indonesiske rupiah, som du ikke får tak i her. Ha med euro eller amerikanske dollar, helst større sedler og så rette og fine som mulig - da får du høyest vekslingskurs. Eller enda enklere ta ut i minibankene der. Ville kjøpt solkrem i Norge, selv om det er billigere der, da de ofte kan stå varmt og da gi dårligere solbeskyttelse. Er ikke så mye mygg på Bali som det er andre steder på feks Java, men det funker bra med Mygga roll-on som du får kjøpt på apoteket. Har alltid vært der når vannet har vært fint uten brennmaneter, men det kommer sikkert an på når på året man er der og på vær og vind. Vet ikke noe om skredderne på Bali, beklager!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #20 Skrevet 6. april 2009 Bali kan til tider være forferdelig mtp mygg. Kjøp myggmiddel og myggnetting tilsatt DEET i Norge. Myggstikkene på Bali kan gi sterke reaksjoner og betennelser i kroppen. Ved hodepine, feber, og/eller oppkast bør du kontakte lege umiddelbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå