Gå til innhold

Bais

Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer vel fra svensk "bajs" regner jeg med, jeg har hørt det på østlandet en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser og høres direkte barnslig ut jeg. Hva er feil med å si bæsj?

Jeg har også hørt det en stund og senest i dag såg jeg det skrevet inne på gravid-forumet, der en kvinne snakker om an baby som baisa... Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Syns det ser og høres direkte barnslig ut jeg. Hva er feil med å si bæsj?

Jeg har også hørt det en stund og senest i dag såg jeg det skrevet inne på gravid-forumet, der en kvinne snakker om an baby som baisa... Jaja.

Jeg er fra Østlandet, og den eneste jeg vet om som pleier si dette er en venninne som er halvt svensk, og bruker enkelte svenske ord og uttrykk innimellom det norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har brukt ordet bajs så lenge jeg kan huske. Jeg bruker det ikke om bæsj, men for å uttrykke min misnøye med noe. Mest sannsynlig ble jeg i sin tid påvirket av svensk film/tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skriver bais istededen for bæsj i en seriøs sammenheng klarer jeg ikke å ta vedkommende seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at nybakte mødre snakker om bæsjen til babyene sine både støtt og stadig. Seriøs sammenheng det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå skrev du "skriver", så da begynte jeg å lure. Så for meg jobbsøknader og diverse "seriøse" skriv. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*
Snakker man ofte om bæsj i seriøse sammenhenger? Skriftlig? Jeg greier ikke å se det for meg, men ...

Hæ-hæ-hæ, det var dagens... :fnise:

Jeg anser absolutt ordet "bajs" ("bais") som svensk, og kan ikke huske å ha brukt det selv. Men synes jo det er deilig at de skandinaviske språkene påvirker hverandre. Tipper alle svenskene som har jobbet i Norge de siste 10 årene tar med seg en haug uttrykk og ord som irriterer vettet av familie og venner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hehe,bruker det kun om hundebæsj, jeg. Litt OT, men på pakningen til hundeposene står det "humhum-poser"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
Hehe,bruker det kun om hundebæsj, jeg. Litt OT, men på pakningen til hundeposene står det "humhum-poser"...

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_anonym_*

Ordet i seg selv betyr vel bæsj på svensk, men jeg trodde egentlig at det vanligste bruksområdet for det ordet for oss nordmenn, er i forbindelse med noe som ikke er så bra.

F.eks at man sier BAIS, hvis man er misfornøyd, eller at noe i gikk helt veien osv.

Hvis man mot formodning skulle snakke om bæsj er det vel likegreit å si bæsj.

Men noen bruker det kanksje litt humoristisk, fordi det høres ikke så farlig ut å si at "jeg var å bajsa", som om man skulle si "jeg var å bæsja". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...