Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Venninna mi og jeg har begge sønner på 7 år som har kjent hverandre heile livet.

Nå i det siste når de har overnatta hos hverandre, har de sittet og vist tissemannen til hverandre og ledd... Vet det er normalt å være litt opptatt av sånn osv i den alderen, men skal jeg overse det eller ta tak i det å si nei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bare oversett det. Helt naturlig for unger å drive på sånn, det blir nok fort slutt. Når de blir eldre, blir det flaut ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle du kjefte på dem? Har de gjort noe galt?

Det du burde gjøre er å snakke med sønnen din om kropp generelt, helt uavhengig av at han og en kamerat er nysgjerrige på hverandre. Å kjefte på barn som er naturlig utforskende kan skade deres forhold til egen kropp.

Skrevet
Hei!

Venninna mi og jeg har begge sønner på 7 år som har kjent hverandre heile livet.

Nå i det siste når de har overnatta hos hverandre, har de sittet og vist tissemannen til hverandre og ledd... Vet det er normalt å være litt opptatt av sånn osv i den alderen, men skal jeg overse det eller ta tak i det å si nei?

lol

Jeg syns du skal gi sønnen din husarrest heeelt til han slutter å gi snurrebassen sin oppmerksomhet samt nekte kameraten å komme på besøk, for sånn oppførsel skal man da ikke godta... ;)

Gjest en annen
Skrevet
Hvorfor i all verden skulle du kjefte på dem? Har de gjort noe galt?

Det du burde gjøre er å snakke med sønnen din om kropp generelt, helt uavhengig av at han og en kamerat er nysgjerrige på hverandre. Å kjefte på barn som er naturlig utforskende kan skade deres forhold til egen kropp.

Støtter denne 100%.

Skrevet

Jeg ville benyttet anledningen til å snakke med gutten om egne grenser.

Forklare ham at når det føles greit å vise frem tissen til kameraten, er det greit. Men minnet ham på at han ikke skal gjøre det hvis han ikke vil selv.

De er så små at jeg ikke ville reagert på det.

Skrevet

Hvorfor kjefte ?

Det finnes forhåpentligvis et alternativ i å snakke med dem uten å kjefte også.

Eller du kan la de utforske seg selv i fred, de er bare 7 år.

Skrevet

Takk for svar!

Altså kjefte er vel å ta litt hardt i... Jeg blei bare så overraska at det blei nok litt mer sånn; sånn gjør du ikke. det er når du er aleine, men ikke sammen med noen!

Vi har snakka mye om kroppen. Mamma til han andre er gravid og vi har snakket veldig enkelt åssen det kom baby i magen, føler at når de er gammel nok til å spørre, er de gamle nok til å vite! Så jeg er veldig åpen om sånn. Er som noen skreiv, at det er mer skadelig å skjenne på de, så det gjør jeg ikke. Var bare siden han kameraten er veeldig på dette med tissemann og det er han som drar i gang "leken".

Jeg har sagt til min sønn at det er helt i orden å utforske kroppen, bare aleine kanskje under dyna. Men hvis kameraten begynner, så kan han bare si at han ikke vil.

Gjest Gjest
Skrevet

Alene under dyna?? Og at han skal si at han ikke vil om kameraten setter igang en lek? Hva om han vil da?? Kropp er uhyre spennende for en 7-åring, og i mørket under dyna er det jo ikke noe spennende...

Jeg forstår at du ikke har intensjoner om å gjøre det, men jeg tror du allikevel bidrar til å skambelegge dette temaet for gutten din.

I den alderen utforsker barn sin egen kropp, og også sin egen seksualitet (selv om det ikke er helt bevisst). Å få utforske sitt eget kjønnsorgan er viktig, og det bør de få gjøre i lyset. kanskje ikke foran mamma og pappa, men det er det sjelden noen barn som gjør ;) . Å utforske kropp og seksualitet med venner ser jeg på som helt naturlig, og en trygg og sunn måte å utforske det på. At jenter utforsker med venninner og gutter med kameratene sine ser jeg på som helt uskyldig. Det er heller ikke sånn at de har en homofil legning selv om de gjør dette. Derimot er det kanskje rett og slett fordi det føles tryggere for dem å "prøve seg ut" på gode venner av samme kjønn før de skal ta det store steget en gang i fremtiden og prøve seg på det motsatte kjønn, som de naturlig nok vet mindre om.

Skrevet

Joda, jeg tror jeg ser hva du mener.

Er nok bare at jeg er oppdratt til å være veldig privat når det kommer til det punktet.

Venninna mi syns heller ikke det er oki at de gjør sånn. Men for all del! Har bare skjedd ved ett par annledinger, så er jo ikke overdrevet mye de holder på.

Og jeg ser heller ikke på det som homofilt, ser mer på det som "noe gutta gjør". Derfor jeg måtte høre hva dere andre mødre med gutter syns! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner. Og noen er mer opptatt av å være privat enn andre. Men det har kanskje noe med skam å gjøre?

Jeg synes uansett at foreldre i minst mulig grad skal legge seg opp i slike ting, med mindre det er noe helt spesielt. Bedre å overse slike episoder og la de finne ut av det, enn å legge føringer for hvordan dette skal foregå.

Gjesten over :) .

Gjest Gjest
Skrevet

Du skal overse det, ikke kjefte på dem å la de holde på. De gjør ikke noe galt, det er ikke farlig og det er svært normalt.

Det som er farlig, er å kjefte på dem og gjøre tissemannen om til noe skammelig og tabubelagt.

Skrevet
Takk for svar!

Altså kjefte er vel å ta litt hardt i... Jeg blei bare så overraska at det blei nok litt mer sånn; sånn gjør du ikke. det er når du er aleine, men ikke sammen med noen!

Vi har snakka mye om kroppen. Mamma til han andre er gravid og vi har snakket veldig enkelt åssen det kom baby i magen, føler at når de er gammel nok til å spørre, er de gamle nok til å vite! Så jeg er veldig åpen om sånn. Er som noen skreiv, at det er mer skadelig å skjenne på de, så det gjør jeg ikke. Var bare siden han kameraten er veeldig på dette med tissemann og det er han som drar i gang "leken".

Jeg har sagt til min sønn at det er helt i orden å utforske kroppen, bare aleine kanskje under dyna. Men hvis kameraten begynner, så kan han bare si at han ikke vil.

Om de så har lyst til å sitte sammen og ronke så skal de ha lov til det syns jeg. Mange som har første seksuelle opplevelse med andre av samme kjønn. :)

La 7-åringen din styre dette selv, og ikke fortell han at han må gjemme snoppen sin under dyna.

Skrevet

Hehe... snoppen... ;)

De runka ikke, var bare veldig gøy å leke helikopter og vifte med den... hehe.

Etter å ha lest svarene deres forstår jeg at jeg kanskje bare skal la det gå sin gang. Kan være jeg overreagerte for jeg blei litt sjokka! Så lover dere at han skal få leke med snoppen sin i fred, og med andre om han vil det! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...