Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Jeg er veldig glad i interiør og har innredet min leilighet slik jeg vil ha det. Etter en manns målstokk, er den kanskje litt overfylt av antikke møbler og dill og dall. Problemet er jeg har en god kamerat som er som "en elefant i glassmagasinet". Han er rett og slett uforsiktig og ødelegger mine fine ting. Han slenger av seg vinterjakken som river ned pynt av veggen. Legger fra seg vinglass på treverk (fuktigheten ødelager treverket-lager ringer). Knuser arvede, skjøre vinglass (han sier ingen ting om det. Bare gjemmer det i søppelspannet). Blåser ut stearinlys med slik kraft, at farget voks spruter på hvit møbler, gardiner og oppetter veggen og vinduer. Og hiver fra seg utallige sigarettsneiper rett utenfor døra mi (askebeger ligger ca 1 m unna. Den er urørt). Han gjør ikke slik med vilje, men han er bare veldig uforsiktig. Jeg er lei meg at han ikke er ærlig nok å fortelle meg når han har knust eller ødelagt noe, men gjemmer det bare i håp at jeg ikke finner ut. Ellers må jeg legge til at min far et like så ille når han er på besøk. Han veiver rundt med kaffekoppen og søler kaffe og mat i mine hvite møbler. Slenger seg ned i antikk stoler og splintrer dem til pinneved (slike stoler tåler ikke 110+kg). Hva sier man til slike folk? Eh...kom gjerne på besøk til meg, men vennligst slutt å ødelegge mine ting?!
Lissi Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Send han denne teksten på mail. Du MÅ jo si fra. Eller møte han andre steder.
Gjest Kråkaa Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 (endret) Jeg er veldig glad i interiør og har innredet min leilighet slik jeg vil ha det. Etter en manns målstokk, er den kanskje litt overfylt av antikke møbler og dill og dall. Problemet er jeg har en god kamerat som er som "en elefant i glassmagasinet". Han er rett og slett uforsiktig og ødelegger mine fine ting. Han slenger av seg vinterjakken som river ned pynt av veggen. Legger fra seg vinglass på treverk (fuktigheten ødelager treverket-lager ringer). Knuser arvede, skjøre vinglass (han sier ingen ting om det. Bare gjemmer det i søppelspannet). Blåser ut stearinlys med slik kraft, at farget voks spruter på hvit møbler, gardiner og oppetter veggen og vinduer. Og hiver fra seg utallige sigarettsneiper rett utenfor døra mi (askebeger ligger ca 1 m unna. Den er urørt). Han gjør ikke slik med vilje, men han er bare veldig uforsiktig. Jeg er lei meg at han ikke er ærlig nok å fortelle meg når han har knust eller ødelagt noe, men gjemmer det bare i håp at jeg ikke finner ut. Ellers må jeg legge til at min far et like så ille når han er på besøk. Han veiver rundt med kaffekoppen og søler kaffe og mat i mine hvite møbler. Slenger seg ned i antikk stoler og splintrer dem til pinneved (slike stoler tåler ikke 110+kg). Hva sier man til slike folk? Eh...kom gjerne på besøk til meg, men vennligst slutt å ødelegge mine ting?! Hvorfor har du stoler stående fremme om de ikke tåler å bli sittet i? Da får du heller bytte dem ut med noe mer robust og sette de skjøre stolene inne på soverommet ditt. Du får nesten ta det opp med dem der og da. Setter noen fra seg glass på treverket som ikke tåler vått så får du si ifra at de får ta en brikke under. Bruk en slik talglysslokker ting isteden for å blåse ut talglysene. Hva med å legge et teppe i sofaen om du får besøk av folk som du vet søler ned sofaen din med mat? Påpek at det står faktisk et askebeger der ute og at du vil sette pris på om det ble brukt. Om du har antikke glass du er redd for,sett frem glass du ikke er redd for og la folk bruke dem isteden. Kjedelig at venner kan være klomsete men tror seriøst jeg hadde vært litt nervøs for å vært på besøk hos deg. Endret 22. mars 2009 av Kråkaa
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 ... eller så kan du droppe å ha besøk av de, heller treffe dem hjemme hos dem eller ute...? Jeg er vokst opp i et sånt et hus; mine foreldre vsar samlere og hadde en forkjærlighet for gamle antikviteter i alle varianter. Husker at jeg syntes det var ille når mamma kom stormende og trev gjester opp av stoler og krakker fordi akkurat de møblene var for skjøre til å sitte på...Eller på en "belærende" måte forklarte at de ikke kunne ta på den eller den tingen (blir automatisk litt belærende og hoverende i sånn sammenheng synes jeg). Og jeg hadde nesten aldri venner på besøk, var så redd for at vi skulle uforvarende ødelegge noe. Vet ikke hvordan du skal gå fram egentlig. Hadde jeg vært venn med deg, så tror jeg ikke jeg hadde orket å komme på besøk; får helt dilla i hus som det der. Er nok kraftig miljøskadet fra oppveksten! I min leilighet finnes ikke en ting som ikke har en praktisk funksjon (bortsett fra maleriene på veggen), det er rensket for nips, dill dall og møbler som bare er til pynt. Mamma synes jeg har kjedelig smak... LOL
Gjest Jente38 Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Du har min sympati. Min bror har 2 småbarn som oppfører seg omtrent som dine gjester. Hjemme hos ham hopper disse ungene i sofaene, slenger puter på gulvet, leker med pyntegjenstander og lager riper og hakker når de slår sine leker gjentatte ganger på møblene. Fatter ikke at folk orker å ha slike uoppdragne barn. Jeg har gitt min bror klar beskjed at hans barn -med den oppførsel- er ikke velkommen i mitt hjem. Jeg treffer dem på kafe et eller noe. Jeg syns at dine gjester er uforskammet og har ikke vett nok til å forstå at man ikke raserer andres inventar!
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Du har min sympati. Min bror har 2 småbarn som oppfører seg omtrent som dine gjester. Hjemme hos ham hopper disse ungene i sofaene, slenger puter på gulvet, leker med pyntegjenstander og lager riper og hakker når de slår sine leker gjentatte ganger på møblene. Fatter ikke at folk orker å ha slike uoppdragne barn.Jeg har gitt min bror klar beskjed at hans barn -med den oppførsel- er ikke velkommen i mitt hjem. Jeg treffer dem på kafe et eller noe. Jeg syns at dine gjester er uforskammet og har ikke vett nok til å forstå at man ikke raserer andres inventar! Hva skal de gjøre da, legge ungene ut på finn.no? Neida, ser poenget, noen evner rett og slett ikke å holde styr på ungene!
Tanna Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Herregud - har du innredet hjemmet ditt slik at gjester ikke kan oppføre seg som normalt, så får du heller la være å ha gjester og forklare til unnskyldning at du har mye dyrebare ting som ikke vil måtte være en crazie for å passe på. Jeg har vært på besøk i et par sånne hjem opp igjennom årene og første gang var siste gang. Jeg er ikke klumsete og knusete av meg, men jeg følte av hele stemningen i huset at man måtte være forsiktig av seg når man trådte rundt og jeg følte meg rett og slett uvelkommen og ukomfortabel. Man velger selv hvilket hjem man vil ha med hvordan man innreder det. Du har tydeligvis ett som ikke egner seg for besøk og da må du akseptere det. Du får gå på besøk til andre i stedet. Folk må kunne føle seg komfortable og man gjør ikke det når du oppfører deg/tenker på den måten som du gjør.
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Herregud - har du innredet hjemmet ditt slik at gjester ikke kan oppføre seg som normalt, så får du heller la være å ha gjester og forklare til unnskyldning at du har mye dyrebare ting som ikke vil måtte være en crazie for å passe på. Jeg har vært på besøk i et par sånne hjem opp igjennom årene og første gang var siste gang. Jeg er ikke klumsete og knusete av meg, men jeg følte av hele stemningen i huset at man måtte være forsiktig av seg når man trådte rundt og jeg følte meg rett og slett uvelkommen og ukomfortabel. Man velger selv hvilket hjem man vil ha med hvordan man innreder det. Du har tydeligvis ett som ikke egner seg for besøk og da må du akseptere det. Du får gå på besøk til andre i stedet. Folk må kunne føle seg komfortable og man gjør ikke det når du oppfører deg/tenker på den måten som du gjør. For noe tull! En må jo kunne ha et pent hjem uten at andre skal drive å rasere det fordi de ikke klarer å oppføre seg NORMALT! Ja kaller det normalt å passe på at en ikke søler rundt omkring, ikke knuser service ol. Vanlig folkeskikk rett og slett.... En bor jo ikke i trehytter heller!
Barracuda! Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Det er i noen hjem man knapt tør å gå normalt over gulvet, fordi man er redd for at noen av de fine, og sikkert dyre pyntetingene som står overalt skal dette ned og knuse.... Nå vet jeg ikke om det er slik hos deg, men er det slik hos deg og du har gjester som er over snittet uforsiktige, så ser jeg jo problemet. Tror ikke du kommer utenom en samtale, eller eventuelt treffes et annet sted enn hos deg....
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 Jeg skjønner hva du mener, ts... Men samtidig synes jeg det høres ut som om du gjør det unødvendig vanskelig for gjestene dine å ferdes i ditt hjem. Om du har så mye pynt og nips at man knapt kan røre seg uten å rive noe ned, og man kan ikke sitte i møblene, så synes jeg det er å gjøre det vanskelig å være gjest hos deg. Jeg rydder unna ting jeg er redd for om jeg får litt uforsiktige personer på besøk. Når en viss kamerat kommer på besøk, dekkes det alltid på med hverdagsserviset, han får ikke komme i nærheten av penserviset mitt... Men store ting er det verre med. Jeg har et piano i lakk, og pianoer er ikke akkurat billige. Jeg vil ikke at det skal komme riper i det, og det burde det heller ikke være vanskelig å unngå. Men så har man dem som slenger spisestuestolen bakover når de skal reise seg, og deiser i pianoet... Da sier jeg ifra før folk setter seg at de som sitter ved pianoet må være forsiktige når de reiser seg. Jeg har en venninne som alltid smeller ting ned i bordet. Hun dunker glasset i bordet, trommer med gaffel og kniv, drar ting bortover i stedet for å løfte det. Jeg vil ikke ha riper i bordplaten, men hun bare fnyser og kaller meg hysterisk når jeg ber henne være forsiktig. Det ER irriterende med folk som ikke tar hensyn, når det er så lite som skal til. Men om det er MYE som skal til, så er det ikke greit å være gjest heller. Jeg kvier meg for å gå på besøk til folk med svindyre, hvite stoffsofaer, for jeg blir så nervøs at jeg skjelver på hendene når jeg skal drikke noe... Si ifra på forhånd om du er redd for tingene dine. Og rydd unna, og dekk med pledd der det er mulig.
Gjest Invitert Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har et par venninner som ikke vil ha glassene rett på bordet sitt, og de har derfor glassunderlag liggende på bordet klart til bruk. Og de sier fra på en ok måte til de som ikke har vært der før. Jeg syns det er helt greit at man ønsker å ta vare på det man har i huset sitt. Samtidig syns jeg det er noen som har det så pent at man nesten ikke kan puste i huset når man er på besøk. Jeg er vanligvis ikke den som knuser noe eller søler noe, men når jeg er hos en venninne spesielt så er jeg så nervøs for å søle eller ødelegge noe fordi hun har det så pent at det blir akkurat det jeg gjør. Hos henne søler jeg garantert og da føler jeg meg som naboen til Hyacinth Bouqhet i den tv-serien. Så enkelte venner møter jeg helst andre steder.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #12 Skrevet 25. mars 2009 Hva sier man til slike folk? Eh...kom gjerne på besøk til meg, men vennligst slutt å ødelegge mine ting?! Ja. Du har jo svaret selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå