Gå til innhold

Vi bygger hytte - trenger tips

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med endestykkeparkett? Supersterkt og litt røft. Det tåler både hunder og tråkk inn og ut - perfekt på hytte.

Skrevet

Takk for tipset og linken!

Syntes det ble litt "urolig". Har fått tips om børstet furugulv fra Dalafloda.

Er det noen som har erfaring med denne gulvtypen?

Gjest Fjellguri
Skrevet

Syntes det ble litt "urolig". Har fått tips om børstet furugulv fra Dalafloda.

Er det noen som har erfaring med denne gulvtypen?

DalaFloda lager muligens de beste heltre furugulvene i dag.

Varianten som heter Hard Pine er veldig slitesterk og har en flott strukturbørstet overflate, og finnes i flere vargevarianter (lys, mørk, gyllen, grå).

Kombinasjonen av strukturbørsting, beis og olje gir en meget attraktiv overflate med 50% hardere overflate i forhold til vanlige furugulv.

Gulvet vedlikeholdes med vanlig støvsuging. En gang eller to i løpet av året kan man vaske over gulvet med grønnsåpevann for å friske opp gløden.

Det finnes andre børstede furugulv (bla. Siljan), men DalaFloda er i en klasse for seg selv. Det koster noe, men det er verdt det.

Alternativt børstet oljet heltre eik, men det koster enda mere.

Sjekk med Aasen Handel på Fyrstikktorget i Oslo. De har greie priser.

På en fjell/skogshytte så vil dette gulvet passe meget godt inn. Vanlig parkett får rett og slett for mye bypreg. Endeved gulvet andre har nevnt, blir for bråkete i utrykket og endeved trekker fukt som en svamp.

Gjest Gjest
Skrevet

I ei fjellhytte ville jeg ikke valgt noe annet enn skifer eller fliser.

Gjest Fjellguri
Skrevet
I ei fjellhytte ville jeg ikke valgt noe annet enn skifer eller fliser.

Det spørs jo om hytta skal ha innlagt strøm da.....

Skifer eller fliser uten gulvvarme er ubrukelig.

Det er praktisk med naturstein eller flis i gang og på bad (flis).

På soverom er det lunere med tregulv. Kjøkken/stue blir en smakssak om man ønsker tregulv eller naturstein (personlig foretrekker jeg tregulv).

Gjest Gjest
Skrevet
Det spørs jo om hytta skal ha innlagt strøm da.....

Skifer eller fliser uten gulvvarme er ubrukelig.

Det er praktisk med naturstein eller flis i gang og på bad (flis).

På soverom er det lunere med tregulv. Kjøkken/stue blir en smakssak om man ønsker tregulv eller naturstein (personlig foretrekker jeg tregulv).

Jeg hadde uansett brukt skifer eller fliser. Er bare å slenge på noen filleryer eller tepper hvis det er ønske om et lunere gulv å gå på.

Og nei, jeg mener ikke at skifer eller fliser uten gulvvarme er ubrukelig.

Gjest Byggmester
Skrevet
Jeg hadde uansett brukt skifer eller fliser. Er bare å slenge på noen filleryer eller tepper hvis det er ønske om et lunere gulv å gå på.

Og nei, jeg mener ikke at skifer eller fliser uten gulvvarme er ubrukelig.

Dårlige råd fra gjest !

Jeg vil på det sterkeste fraråde bruk av skifer/fliser uten bruk av gulvvarme.

Det vil rett og slett bli veldig gulvkaldt. Gulvet vil forbli kaldt i lang tid (flere dager) selv om lufttemperaturen er normal. Ikke spesielt smart når man skal være på hytta ei helg.

Det er heller ikke særlig lurt fra et ENØK standpunkt. Man vil typisk øke lufttemperaturen for å kompensere for det kalde gulvet.

Hva med små barn som kravler rundt på gulvet ?

Byggteknisk krever flis/skifer et stabilt støpt undergulv, og dette bidrar bare ytterligere til at det vil føles gulvkaldt.

En fillerye eller ti, vil aldre kunne kompensere for dette.

Et tregulv vil enklere kunne tilpasses ulike gulvkonstruksjoner, og er det eneste fornuftige valget på loft/2.etg.

Støtter ellers synspunktene rundt gulv fra DalaFloda.

Gjest Gjest
Skrevet
Dårlige råd fra gjest !

Jeg vil på det sterkeste fraråde bruk av skifer/fliser uten bruk av gulvvarme.

Det vil rett og slett bli veldig gulvkaldt. Gulvet vil forbli kaldt i lang tid (flere dager) selv om lufttemperaturen er normal. Ikke spesielt smart når man skal være på hytta ei helg.

Det er heller ikke særlig lurt fra et ENØK standpunkt. Man vil typisk øke lufttemperaturen for å kompensere for det kalde gulvet.

Hva med små barn som kravler rundt på gulvet ?

Byggteknisk krever flis/skifer et stabilt støpt undergulv, og dette bidrar bare ytterligere til at det vil føles gulvkaldt.

En fillerye eller ti, vil aldre kunne kompensere for dette.

Et tregulv vil enklere kunne tilpasses ulike gulvkonstruksjoner, og er det eneste fornuftige valget på loft/2.etg.

Støtter ellers synspunktene rundt gulv fra DalaFloda.

Synes i grunnen du er ganske frekk "byggmester".

Vi har selv store gulvflater med fliser som ikke er tilkoblet varme. Vi har støpt såle med isolasjon. Vi bruker tøfler inne (regner med at man også gjør det på ei hytte), og har altså ikke noe problem med at vi føler gulvene er kalde.

Ts nevner ønske om lunhet på soverom, og da vil så absolutt et teppe eller fillerye ved senga bidra til at gulvet føles lunere enn uten teppe, frem til man får tærne i tøflene.

DalaFloda er sterke og holdbare gulv, men ikke så holdbare og vedlikeholdsfrie som skifer eller fliser.

Ser ikke at ts har skrevet noe om at småbarn skal kravle rundt på gulvet.

Imidlertid ser jeg at ts foretrekker tregulv, og da bør h*n selvfølgelig gå for det.

Gjest Byggmester
Skrevet

Jeg synes ikke det. Kommer bare med mine faglig begrunnede råd.

Selv om det ikke var nevnt barn, er det naturlig å tro at det på et eller annet tidspunkt vil befinne seg små barn på hytta (egne barn, barnebarn, gjesters barn).

Interessant du nevner støpt såle med isolasjon under og skifer over. På en strømløs hytte vil dette gulvet bli et stort kjøleelement.

Skifer og flis er fint og praktisk så lenge det har gulvvarme under seg.

Uten varme under skifer får man et dårlig inneklima, det er dårlig fra et ENØK standpunkt, og alergikere vil slite.

Kilder:

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1993&ID=4381

http://www.innemiljo.net/index.asp?G=1292&...994&ID=4380

Skrevet

Gøy med engasjement!

Vi har altså barn og hund. Har vurdert skifer eller flis, men det er ikke aktuelt i oppholdsrommene. Det må bli en eller annen form for tregulv.

En interiørdesigner anbefalte gulv og vegger i samme fargenyanse, men siden vi ikke har åpen himling i stuen lurer vi på å behandle veggene og tak med hvit panellakk, men har ikke lyst på helt lyst gulv.

Gjest Elastica
Skrevet

Syntes det ble litt "urolig".

Hei Supersos. Det var jeg som anbefalte endevedparkett. Det stemmer at det kanskje fremstår som litt urolig, så dersom du ikke likte det, ville jeg selvsagt ikke gått for det. Selv synes jeg det er nydelig, passe røft for en hytte, og jeg blir stadig mer forelsket i det.

Grunnen til at jeg nevnte det er at jeg selv har to hunder og vi ser ikke tegn til bruk. Det er langt mer slitesterkt enn furugulv, som vi har hjemme.

Endeved gulvet andre har nevnt, blir for bråkete i utrykket og endeved trekker fukt som en svamp.

Det skal selvsagt behandles, og da trekker det ikke fukt. :) Ellers er det stor forskjell på de ulike type tresortene. Selv har vi eik, og det er mer urolig enn andre typer gulv, men ikke så urolig som for eksempel furuendeved. Behandlingen har også litt å si.

Gjest Elastica
Skrevet

Forresten er jeg enig med byggmesteren som kommer med utfyllende info - fliser og skifer er ikke det eneste saliggjørende på en hytte. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes ikke det. Kommer bare med mine faglig begrunnede råd.

Selv om det ikke var nevnt barn, er det naturlig å tro at det på et eller annet tidspunkt vil befinne seg små barn på hytta (egne barn, barnebarn, gjesters barn).

Interessant du nevner støpt såle med isolasjon under og skifer over. På en strømløs hytte vil dette gulvet bli et stort kjøleelement.

Skifer og flis er fint og praktisk så lenge det har gulvvarme under seg.

Uten varme under skifer får man et dårlig inneklima, det er dårlig fra et ENØK standpunkt, og alergikere vil slite.

Kilder:

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1993&ID=4381

http://www.innemiljo.net/index.asp?G=1292&...994&ID=4380

Er bare å gi opp her tydeligvis.

Det spiller jotydeligvis ingen rolle for deg at en annen faktisk har erfaring med store gulvflater med fliser uten varme.

Og , nei det vil ikke bli et kjøleelement, men argumentering for døve ører er som perler for svin.

Og dårlig inneklima uten varme i gulvet, ja, nå har jeg sannelig hørt det også.

Er en grunn til at plb endres nå, og det er pga såkalte fagfolk som ikke kan jobben sin.

Skrevet (endret)

Vi har selv store gulvflater med fliser som ikke er tilkoblet varme. Vi har støpt såle med isolasjon. Vi bruker tøfler inne (regner med at man også gjør det på ei hytte), og har altså ikke noe problem med at vi føler gulvene er kalde.

Ts nevner ønske om lunhet på soverom, og da vil så absolutt et teppe eller fillerye ved senga bidra til at gulvet føles lunere enn uten teppe, frem til man får tærne i tøflene.

Syns i grunnen du er ganske langt ute på vidda gjest :ler:

Fliser og skifer er ikke nødvendigvis det samme. Hva slags fliser har dere? Keramiske? Det gir jo en helt annen temperaturopplevelse enn skifer, som er stein. Støpt såle med skifer rett oppå blir ISKALDT! Kan være deilig om sommeren, men forferdelig kaldt om vinteren. Det vil trekke opp fra gulvet uansett hvor varmt det er i rommet.

Men selvsagt - man kan jo gjøre seg avhengig av tepper og tøfler, det er jo flott å dekke til det nye gulvet fordi man ikke orker og gå på det...

Endret av Gaby
Gjest Roger
Skrevet

Mange meninger her ja.

Får bare si meg enig med byggmesteren. Skifer uten gulvvarme er kalde greier.

På hytta mi er det skifer rundt ovnen i stua.

Denne skiferen har ingen varmekabler under seg,

og er veldig mye kaldere enn tregulvet rundt.

Selv om man fyrer lenge i ovnen, forblir denne skiferen veldig kald.

Det er støpt såle under hele hytta, og et tykkt lag med XPS isolasjon under der igjen.

Under er et bilde av skifergulvet og tregulvet jeg snakker om.

Gjest Roger
Skrevet (endret)

Mange meninger her ja.

Får bare si meg enig med byggmesteren. Skifer uten gulvvarme er kalde greier.

På hytta mi er det skifer rundt ovnen i stua.

Denne skiferen har ingen varmekabler under seg,

og er veldig mye kaldere enn tregulvet rundt.

Selv om man fyrer lenge i ovnen, forblir denne skiferen veldig kald.

Det er støpt såle under hele hytta, og et tykkt lag med XPS isolasjon under der igjen.

Under er et bilde av skifergulvet og DalaFloda tregulvet i hytta mi.

http://www.samdal.com/images/Hytte/IMG_0077a2.jpg

IMG tag fjernet - Aniria - Mod -

Endret av Aniria
Gjest Roger
Skrevet (endret)
En interiørdesigner anbefalte gulv og vegger i samme fargenyanse, men siden vi ikke har åpen himling i stuen lurer vi på å behandle veggene og tak med hvit panellakk, men har ikke lyst på helt lyst gulv.

DalaFloda gulvet finnes i flere fargenyanser, så du kan lett matche gulv og vegger om du ønsker det.

Jeg har brukt hvitpigmentert panellakk i taket og brun/grå beis på veggene. Gulvet er brunbeiset (fra fabrikk). Gulvlister er også beiset i samme brunfarge som gulvet.

http://www.samdal.com/images/Hytte/IMG_8685.png

Stua har en mørkere brun/grå beis på veggene.

http://www.samdal.com/images/Hytte/IMG_0073a2.jpg

IMG tag fjernet - Aniria - Mod -

Endret av Aniria
Skrevet

Jeg har snakket med den norske importøren av gulv fra DalaFloda og de deltar på messen "Vi gjør din bolig bedre" sammen med Aasen handel denne helgen, så da blir det en tur dit for å se på denne gulvtypen.

Tusen takk for tipset, og link til flotte bilder :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...