Gå til innhold

Hard hud på føtter

Siss

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Jeg er fryktelig plaget med hard og tørr hud under føttene. Dette er ubehagelig og fryktelig "usexy", tør nesten ikke vise frem beina mine til min kjære engang. :oops:

Tar fotbad regelmessig med diverse fotsalt,fotbad o.l. Smører meg også hver kveld. Har prøvd mange ulike fotkremer, og også filt de, og prøvd pealingkrem.

Sukk, de blir aldri myke igjen....jeg går mye tur også..men bruker ikke sokker fra april til september..er det dumt kanskje?? Elsker også å gå barbeint.

Er det noen som har et godt råd?? Alt taes imot med takk!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også plaget av hard hud under føttene - spesielt om sommeren. Sammenheng med at jeg da går mye barbent i åpne sko, ja overalt egentlig.... gjør ikke noe annet enn å file og smøre.... synes resultatet blir greit nok. Men best blir det nok om man med jevne mellomrom går til en fotpleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Du kan jo også bruke en fotfil før du tar fotbad for å få vekk hard hud under føttene dine. Da blir det litt mer hjelp i fotbadet og innsmøringen også :) Fotfil får du tak i på parfymerier/H&M/Cubus osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pimpstein hver gang jeg dusjer jeg. Og fotkrem etterpå. Etter at jeg begynte med pimpstein har det blitt myyye bedre. Fil og disse høvelene fjerner ofte litt mye og det blir mere hard hud. Det virker nesten som om det produseres mer hud hvis man tar bort for mye.

Du får også kjøpt sånne "plaster" for hard hud.

Det går også ab på smøre på masse forkrem, ta på små plastposer og sokker utenpå. Da får kremen trekke skikkelig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode råd....hjertelig...

ser at temaet nylig var oppe også (sånn går det når en ikke leter...er nybegynner da..hmfr..)

Til "Fysio", ja begge føttene har hard hud, men den høyre er enda litt mer sprukken og sår. Hvorfor det tror du??

Pimpstein har jeg aldri prøvd, så avgårde til apoteket med meg (er det der man får tak i slikt?)

Vurderer å ligge med bena i plastposer også..men får latteranfall bare ved tanken..DET høres iallefall sexy ut..hi,hi, men sikkert effektivt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pimpstein får du på apotek og i parfymerier (Vita o.l.).

Du trenger ikke å sove med posene på beina. Bare bruk dem en time eller to slik at kremen får trukket inn skikkelig.

Jeg har problemer med å sitte stille mens kremen trekker inn og jeg tar poser på beina i ny og ne. Posene synes ikke hvis du tar sokker utenpå. Da åpner også porene seg fordi det blir varmt og kremen kan trekke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fil og disse høvelene fjerner ofte litt mye og det blir mere hard hud. Det virker nesten som om det produseres mer hud hvis man tar bort for mye.

Man bør ikke bruke stålfil når man filer huden på føttene. Bruk heller en sandfil.

Det er som Lea skriver.

Filer du ned til "frisk" hud, så skades den, og huden reparerer seg selv ved å produsere ny hud raskere.

Rett og slett en ond sirkel.

Skraping med sakser, barberblad og andre ting folk kan finne på å bruke bør være forbeholdt fotpleiere, som vet hva de gjør.

Prøv å smøre føttene dine rikelig inn med fotkrem etter et fotbad/filing, tre en pose på føttene (gjerne med sokker over) før du legger deg.

På morgenen vil du merke stor forskjell.

Kjempedeilig :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Fysio", ja begge føttene har hard hud, men den høyre er enda litt mer sprukken og sår. Hvorfor det tror du??

Det hender (det er faktisk ganske vanlig) at ett ben er lengre enn det andre. Vektfordelingen blir litt skjev, slik at man hviler mer av kroppstyngden på en fot. En av konsekvensene kan väre at huden under den helen blir ugrei: tykk, törr og sprukken.

I sånne tilfeller kan en innleggsåle hjelpe, det var defor jeg var nyskjerrig..

Hos deg ser det ikke ut som det er tilfelle; back to the krem og fotfil! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr en del hard hud på føttene men jeg "trenger" den. Skal nemlig på sommerleir Taekwon-Do snart, og for da å unngå blemmer så herder jeg føttene mine :) Så om du trener kampsport/kunst så er det lurt å ha hard hud... sikkert ikke relevant informasjon i henhold til hva du spurte om :) men måtte bare informere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Jeg lærte av min tante å bruke en barberhøvel beregnet for slik. (ror eller rot et eller annet, barberbladene er små og firkant og kommer fra scholls, i parfymeriet sier du "slike barberhøvler som min mor brukte under føttene" og de vil forstå)

Etter å ha dusjet/myket opp føttene bruker jeg denne høvelen til å _forsiktig_ fjerne hard hud. Deretter er det en omgang med fil og krem til slutt. Ved å gjøre dette en eller to ganger i løpet av sommeren holder føttene seg pene og myke. Men vær forsiktig, dersom du skjærer deg selv med barberhøvelen under foten så blør du--i timesvis :o

Funker for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...