Gå til innhold

Vask av dunjakke og sko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, som tittelen sier skal jeg nå vaske dunjakka og joggeskoene mine, men jeg aner ikke hvordan. Vet det er mange kloke hoder her inne, så jeg satser på at noen av dere vet ;) Kan jeg vaske skoene sammen med jakka, eller må jeg vaske de hver for seg? Har fått med meg at jeg må ha tørketrommel for jakka, og det har jeg. Men hvilket vaskemiddel bør jeg bruke, og skal jeg ha i skyllemiddel? Har ikke tennisballer til å ha i tørketrommelen, me jeg har hvertfall et rent par joggesko til å i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følg vaskeanvisninga på jakken.

Når det gjelder skoene, så hadde ikke jeg vasket dem sammn med jakken (eller noe annet for den saks skyld). Jeg har vaska sko på 30 grader, og tørker dem ved å fylle med avispapir e.l og setter dem på baderomsgulvet eller på fyrrommet - der det er varmt med andre ord. Avispapir byttes når det er vått, og tas ut for at skoene skal bli helt tørre inni.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke vaske sko og boblejakke sammen!

Dunjakken bør vaskes på finvask. Trumles sammen med en tennisball.

Hvis den ikke blir helt tørr og oppblåst, når trommelen stopper, kan man legge en våt t-skjorte inn i trommelen og tørke videre. Det er viktig at den blir helt tørr, ellers klumper dunet seg. Noen dunjakker skal ikke vaskes m skyllemiddal, så jeg ville ikke gjort det.

Skrevet

Jeg vasket dunjakka mi på finvask. Sjekk vaskeanvisningen på din. Jeg brukte Milo og ingen skyllemiddel.

I tørketrommelen så hadde jeg på laveste temperatur. Hadde to tennisballer inne for å riste duna løs. Jeg brukte mer enn 3 timer på å få den tørr. Måtte sette tørketrommelen på tid og ikke restfuktighet.

Har vasket joggesko på 30 grader og de har klart seg, men uansett så er det en risiko å ta.

• 2 uker senere...
Gjest Raptuza
Skrevet

Hadde du sentrifugert jakka godt nok? Det går an å ta ein ekstra runde med sentrifugering etter vasken er ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...