MarianneE Skrevet 9. juli 2003 #1 Skrevet 9. juli 2003 Er det noen som har en deilig oppskrift på en pai? Tenkte da ikke på middags-pai, men mer sånn: "kose-oss-med-TV-og-litt-pai-på-kvelden!! Gjerne med sjokolade, jordbær eller annen frukt.......
Siss Skrevet 9. juli 2003 #2 Skrevet 9. juli 2003 Her har du en nyyydelig sitronpai....(subjektivt..) Paibunn: 1 3/4 dl hvetemel 100 g smør/margarin 2 ss vann Hakk sammen mel og smør, tilsett vann, arbeid deigen raskt sammen La den ligge litt i kjøleskap for å stivne Kle så en paiform til opp langs kantene med deigen Stekes ved 225 grader i 15/20 min Fyll: 3 dl vann 4 ss maisenna 3/4 dl sukker 1ss margarin/smør 3 eggeplommer (ta vare på hvitene) saft av 1 sitron revet skall av 1 sitron Marengs: 3 eggehviter 6 ss sukker Bland vann, maisenna, sukker og smør til fyllet. La blandingen koke opp og kok i noen minutter. Tilsett eggeplommene( i den litt avkjølte blandingen) under visping og varm kremen til kokepunktet under fortsatt røring til den tykner. La kremen bli kald. Tilsett sitronsaft og og skall og hell kremen i den stekte paideigen. Stivpisk eggehvitene til marengs og tilsett sukker spiseskjevis under kraftig pisking. Smør marengsen over den fyldte paien. Stek den til marengsen har fått farve. (125 grader 10/15 min) Høres litt "krøkkete" ut, men er veldig lett egentlig Ellers kan du jo lage pai ved å bruke samme paideig, fylle bunnen med vaniljekrem du kjøper ferdig, og ha den frukten du liker over..(jordbær,blåbær,bringebær, rabarbra....hva som helst)..det er da alright å lage et "gitter" av paideig over frukten. Serveres sammen med is, krem e.l. Bon apetitt!!
Gjest Lea Skrevet 9. juli 2003 #3 Skrevet 9. juli 2003 Så har vi den enkle varianten da... 1 ferdig paibunn (kakebunn som ser ut som en paibunn) 1 pk vaniljekrem 1 pose frosne bær (gjerne skogsbær) Tin bærene og dynk bunnen med litt av saften (ikke for mye). La bærene renne av i et dørslag mens du fyller bunnen med vaniljekrem. Legg bærene oppå og strø litt sukker over (hvis bærene ikke er sukret fra før).
Octavia Skrevet 9. juli 2003 #4 Skrevet 9. juli 2003 Synes smuldrepai er godt, jeg! Har ikke oppskrift akkurat nå, men kanskje andre har? Fylles med de bærene du ønsker, serveres med vaniljesaus eller is. Nam!
MarianneE Skrevet 10. juli 2003 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2003 Takk skal dere ha, jenter! Tror jag skal lage pai ikveld, jeg nå......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå