Gå til innhold

Hva er rettferdig her?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Et par kjøper leilighet sammen, og en bil. Bilen står på han. En fin, ganske ny bil til ca 200'. Hun ville ikke ha en så dyr bil i utgangspunktet, men det var viktig for han. Hun spytter i 20 000 på bilen da den blir kjøpt. Etter 6 mnd drar han i militæret, og hun bruker og betaler mnd avdragene på bilen. 36 000 på et år.

Da han kommer tilbake fra militæret blir det slutt mellom dem, og hun kjøper han ut av leiligheten. De fleste møblene har hun betalt, men hun får beholde møbler til ca 15 000 som er hans.

Hva vil være rettferdig ang bilen?

Hun har betalt totalt 56 000 for bilen, og har fått beholde verdier for ca 15 000 (ny-pris). Bør hun få noe mer fra han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et par kjøper leilighet sammen, og en bil. Bilen står på han. En fin, ganske ny bil til ca 200'. Hun ville ikke ha en så dyr bil i utgangspunktet, men det var viktig for han. Hun spytter i 20 000 på bilen da den blir kjøpt. Etter 6 mnd drar han i militæret, og hun bruker og betaler mnd avdragene på bilen. 36 000 på et år.

Da han kommer tilbake fra militæret blir det slutt mellom dem, og hun kjøper han ut av leiligheten. De fleste møblene har hun betalt, men hun får beholde møbler til ca 15 000 som er hans.

Hun har betalt totalt 56 000 for bilen, og har fått beholde verdier for ca 15 000 (ny-pris). Bør hun få noe mer fra han?

Ja de 20 000,- du spyttet inn syns jeg du bør få tilbake siden du har betalt såpass mye avdrag, men det var også rett og rimelig siden du fikk benytte bilen.

Men så bør du jo kanskje trekke fra møblene! 15 000,-

5000 er jo differansen her. Hva mener du selv da?

Gjest Gjest
Skrevet

Det viktige er å ikke komme i samme situasjonen en annen gang.

Skriv samboerkontrakt med oversikt over alle verdier hver hadde med inn i forholdet samt alle felles verdier som da skal deles på to.

I denne saken hadde jeg aldri giddet å betale på en bil jeg ikke ville ha, verken ved kjøp eller senere avdrag. Hadde ikke han råd til bilen i militæret skulle han solgt den.

Men hun burde fått ut det hun har betalt for bilen.

En viktig ting her er, har hun brukt bilen selv mens han var borte? I så fall må jo den slitasjen osv trekkes av.

Men moralen er selvsagt, vær litt lur ved inngåelse i forhold eller samboerskap i forhold til penger så slipper man slike saker.

Skrevet

Jeg synes egentlig at dette høres greit ut. Hun har betalt 20 000 for kjøp av bil, og betalt avdragene når hun har "lånt" bilen det året han var i militæret. Hun får 15 000 fra han i form av møbler. Evt måtte være om hun heller ville hatt de 15 000 i kontanter. Er han snill kunne han kanskje gitt henne 5-10 000 til, men ikke mer enn det.

Skrevet

Takk for svar! :)

Hun solgte sin bil da de kjøpte denne, og hun trengte jo bil, og trodde ikke at det skulle bli slutt, derfor brukte hun bilen hans mens han var i militæret.

Det er ikke godt å si hvor mye man bør betale for å låne en bil i et år....

Nå når leiligheten er kun hennes, har de måttet tinglyse den på nytt. Hun har jo allerede betalt en tinglysning, som ligger i boliglånet. Og må nå betale halvparten av den på nytt. Ca 2000. Han har lagt ut for den, men hun skal betale han tilbake når hun får penger. Hun har ikke tenkt til å betale han, da hun mener at hun burde fått mer igjen pga bilen, og at hun allerede har betale for en tinglysning. (men dette har hun ikke sagt til han, hun tenker bare å holde igjen pengene)

Jeg (venninnen hennes) mener at hun må betale han for tinglysningen eller ta kampen om at hun ikke skal betale. Å bare la være å betale er ingen løsning.

Hun føler at hun kommer veldig dårlig ut av dette pga bilen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke godt å si hvor mye man bør betale for å låne en bil i et år....

Jeg synes hun bør betale vanlig godtgjørelsesats, dvs. 3 kr per kjørte kilometer.

Skrevet
Jeg synes hun bør betale vanlig godtgjørelsesats, dvs. 3 kr per kjørte kilometer.

Tviler på at vi hun klarer å finne ut hvor mye det er......

Skrevet

Man har jo gjerne et gjennomsnitt man tar utgangspunkt i forbindelse med forsikring etc.

Å holde igjen penger er bare teit og umodent... Finner nok av tråder her inne som beskriver hvor lite respekt man får av å ikke ta tak i konflikter og uenigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...