Gå til innhold

Pus som vekker oss tidlig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en pus på 8 måneder som er begynt å være ute nå. Han elsker det :hoppe:

Det som er litt kjedelig, er at han sitter utfor soveromsdøra vår og mjauer før vi er stått opp. Da vil han ut i verden. Dette skjer daglig mellom 6 og 7 på morgenen :sove: Noen forslag til hvordan han skal lære seg å vente til matmor og matfar er stått opp? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du slipper ut pusen når han sitter sånn og mjauer, så lærer han at det funker. Min pusefrøken begynte også sånn- gjerne i sekstida om morgenen på en lørdag, ikke fordi hun ville ut, men fordi hun syntes det var kjedelig at jeg sov. Men etter å ha slengt opp døra og kjeftet litt (morgengretten jeg?) gjentatte ganger så sluttet hun med det heldigvis.

Skrevet

Han slipper ikke ut nei, for vi vil ikke ha den uvanen konstant. Det vi har prøvd de siste dagene er faktisk spruteflaske med vann. Idag måtte det 3-4 ganger med spruting til før han ga seg. Vannflaska har vært til fin hjelp tidligere på han. Pga den vet han at bord og kjøkkenbenk er fy-fy... Noen andre tips?

Skrevet

Det spørs jo litt når dere pleier å stå opp og slippe han ut på hverdagene da. En katt er et utrolig til vanedyr, og den vet jo ikke forskjell på hverdag og helg. Så hvis det er kun i helgene, så synes jeg dere skulle stå opp og slippe den ut.

Skrevet

Vi bruker å slippe han ut etter at vi har stått opp. Men, det er ikke bare i helgene han vekker oss. I ukedagene kommer han også i 6 tiden, før vi har våknet. Ganske frustrerende. Dette har begynt i det siste, så skjønner det ikke helt...

Skrevet

Disse morgentimene er de beste jakttimene for kattedyr, så jeg kan jo skjønne at han vil ut. :)

Men hvis det ikke er noen mulighet for dere å montere inn katteluke, så er det nok bare å holde seg hard. Ignoreringsmetoden er den jeg har mest tro på!

Han gir seg nok til slutt når han skjønner det ikke nytter.

Katter er heldigvis tilpasningsdyktige, så de er forholdsvis enkle å innarbeide vaner hos, MEN da må det bli rutine i det. Sånn ca samme tid hver morgen. Da går det inn til slutt. :)

Gjest Illiya
Skrevet

Vår katt er av og til inne om natta, av og til ute. Kommer an på temperatur. Når den er inne, vil den gjerne ut på morgenkvisten...TIDLIG. Og da får den gå ut. Det er jo bare å stå opp, slippe ut katten, og legge seg igjen etterpå. Dette skjer ikke alltid, men ofte.

Nå vet ikke jeg hvordan det er hos dere andre, men katten vår har ikke do inne, så han får ut når han selv vil, fordi jeg går ut fra at han trenger det. Hvorfor skal den vente hvis den må på do?

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Pusen min maste også før, men det var enda tidligere for jeg står normalt opp 05:45. Da ignorerte jeg henne og etter hvert skjønte hun at her var det bare å holde seg i ro til vekkerklokken ringer. Så nå sitter hun klar utenfor baderommet når hun hører klokken ringe og så har vi vår morgenrutine sammen før jeg slipper henne ut. :)

Hun er vant til å være inne om natten og kommer derfor inn hver kveld til samme tid og da går hun rett til "sengs", rare pusefrøkna mi.

Skrevet

Katten vår har do inne, så han lider ingen nød. Han er nok bare rastløs og klar for nye eventyr! Idag var han stille frem til vi sto opp, så kanskje han skjønner at han slipper ut om han klarer å vente litt :biggrin: Når det blir varmere ute, blir han nok ute om natta noen ganger også. Kattehus er under bygging til han :hoppe:

Gjest Gjest
Skrevet

He he..............ler for meg selv...........

Jeg sto opp hver natt og slapp pus ut.

Det var ikke bestandig han skulle ut, mange ganger skulle han kun ha KOS :)

Disse dyra prøver seg og krever og få vilja si.

Husk en liten pusekatt er sta og egen.

Hvorfor ikke la han være ute hele natta nå?

Han tåler det og klarer seg veldig fint.

Så lenge det ikke er over 10 kulde da...............

Lykke til, har ikke noe råd, jeg bare føyde pusen vår.............

Skrevet

Jeg er vel litt "redd" for han enda da vettu... :rødme: Tror han liker å sove når vi sover. Frem til klokka 6 i allefall :biggrin: Legger seg til ro i kurven på badet når vi tar kvelden. Men, han er ute om dagen nå mens vi er på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...