Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har et tak på 1,5 mill ved kjøp av leil., men har funnnet en fin leil. nå med prisatydning 1,7 mill. Har 200 000 i EK (som jeg egentlig tenkte å ha som bufferkonto i tilfelle uforutsette utgifter), men hvis jeg skyter inn disse pengene, har jeg råd til leiligheten. Bad og vaskerom ser bra ut, og det er positivt (har små barn, viktig med romslig baderom og vaskerom). Imidlertid er det aber: 1. Den ligger i 1. etasje. Jeg er singel, kvinne, og tør nok ikke sove med åpent vindu, selv om leiligheten ligger i et fredelig område. 2. Det er bare klikklaminat på gulvene. Det er jo ikke noe problem forsåvidt, men jeg tenker at gammel klikklaminat ikke har allverdens holdbarhet, og det blir dyrt å måtte legge nytt gulv i alle rom om få år? Hvordan bør jeg tenke? -Drite i at det er første etasje, jeg er voksen, og det er tross alt sjeldent at voldtektsmenn klatrer inn gjennom vinduene til folk? -Satse på at klikklaminatgulvene holder i mange år til?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Det som var viktig for oss når vi kjøpte leilighet som vi den gangen visste at ville gå over takst, var om det var verdt det, dvs. ville vi få igjen de pengene senere. Vi kjøpte da for 200 over takst og har nå akkurat solgt for 600 over det igjen. Hvis du nå kjøper for mer enn du egentlig har råd til er det jo da viktig at det lønner seg for deg økonomisk ved et senere salg. Ikke slik som fetteren min som kjøpte til over takst i et område som nok ikke er så populært (Lunden i Oslo) og dermed ved salg tre år etterpå tapte på leiligheten. Når det gjelder 1. etasje, synes jeg at hvis du er redd for å ligge med åpent vindu, ikke velg en leilighet som ligger slik til. Og i forhold til gulver. Min erfaring er at den oppussingen man ikke gjør når man flytter inn, blir aldri noe av i etterkant. Man bor seg så inn i en leilighet at man da godtar at ting ikke er helt 100 % "for man trives så godt og så ille er det jo ikke". Det finnes sikker masse fine leiligheter der ute. Hvis du er det minste usikker på denne her av den ene eller andre grunnen, ville jeg ventet. Og hvis prisantydningen er 1,7 så kan den jo også gå for høyere, markedet har jo tatt seg opp i enkelte områder og da er du allikevel ute av dansen.
Glitnir Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Når det gjelder vinduet, så er det mulig å feste på ulike sikkerhetslåser som gjør at ingen kommer inn utenifra selv om du har vinduet på gløtt. Laminatet tror jeg ikke jeg hadde giddet å tenke på dersom det ser ok ut nå. Det koster ikke all verden å skifte dersom det blir behov for det senere. Det som er viktigere er jo om prisen er noe du både har råd til, samt at det ikke ligger langt over markedspris.
Donpedro Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 1. etg er jo kjempefint med småbarn, du kan som sagt feste div låser på vinduet fra innsiden. Muligens har vinduene vippestilling?
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Ville ikke ha bekymret meg over gulvet ved et såpass tidlig tidspunkt. Blir sannsynligvis ikke dyrt med nytt heller. Og mye kan ha skjedd med den økonomiske fronten innen den tid. For alt du vet kan det også hende at du får boligen under takst.
Susan Sto Helit Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Ang. gulvet: Er det gammel klikklaminat, eller er den ny? Nyere laminat har ofte ganske høy kvalitet, og holder i mange år... Vi kjøpte leilighet med billig laminat for 10 år siden, og den var tilnærmet like fin da vi solgte 8 år senere. Så ingen grunn til å gjøre noe med det gulvet, og det holder nok fint i 10 år til.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Jeg ville ikke ha tatt sjansen på å ha null kroner i bakhånd, særlig med små barn. Hva hvis noe skjer i leiligheten? Vannlekkasje e.l.? Uten noe som helst som sikkerhet ved uforutsette utgifter og nervøsitet i forhold til å bo i 1. etasje hadde jeg nok ikke sovet særlig godt om natten... Dette er ikke drømmeleiligheten din, du bør nok finne noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Jeg ville ikke ha tatt sjansen på å ha null kroner i bakhånd, særlig med små barn. Hva hvis noe skjer i leiligheten? Vannlekkasje e.l.? Uten noe som helst som sikkerhet ved uforutsette utgifter og nervøsitet i forhold til å bo i 1. etasje hadde jeg nok ikke sovet særlig godt om natten... Dette er ikke drømmeleiligheten din, du bør nok finne noe annet. TS Takk for svar til alle... Leiligheten er fortsatt ikke solgt. Har dessuten lest tilstandsrapporten, og det er noen svakheter med badet, noen sprukne fliser og en membran som mangler, fått karakteren TG-. Er enig i at det er dumt ikke å ha noen kroner i bakhånd, men samtidig tror jeg nok jeg skal klare å spare litt hver måned også etter kjøpet. Vet ikke hvor mange penger det er lurt å ha stående på en bufferkonto? 30 000? 50 000? 100 000? En annen ting med første etasje, er at det er skummelt å la verandadøren stå åpen, mens man lager middag f.eks, det er jo bare å hoppe inn. På den annen side; med små barn risikerer ikke barna å slå seg ihjel om de skulle klatre opp på rekkverket og falle.. Det blir jo økonomien som avgjør til sist, håper prisene holder seg lave/går videre nedover... TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå