Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal ha i vognen om sommeren. Har dunpose til vinterbruk.

Syns lammeskinn ser skikkelig koselig ut, men blir dette for varmt.. Jeg leser jo rundt på de forskjellige nettstedene, at de kan brukes på sommeren også, men er dette deres erfaring.. Kan jeg isåfall bruke det med kun et helseteppe over i varmt vær? Evt flisteppe til kjøligere vær..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal ha i vognen om sommeren. Har dunpose til vinterbruk.

Syns lammeskinn ser skikkelig koselig ut, men blir dette for varmt.. Jeg leser jo rundt på de forskjellige nettstedene, at de kan brukes på sommeren også, men er dette deres erfaring.. Kan jeg isåfall bruke det med kun et helseteppe over i varmt vær? Evt flisteppe til kjøligere vær..

Eg har ein lammeskinnspose som ein kan dela i to, så i fjor sommar brukte eg underdelen i vogna og hadde eit ull/silketeppe over guten. Ull pustar jo, så det vart ikkje for varmt.

Skrevet

I sommer hadde vi laken i bunn, og så en lett dyne over. Når det var veldig varmt kun helseteppe. Holdt i masevis her. Har også hørt mange som bruker lammeskinn i bunn om sommeren også, men jeg ville aldri gjort det. Ville ikke lagt meg selv på et lamme skinn i 30 varmegrader, så har ikke lyst til å gjøre det med ungen heller. Han var mer enn varm nok likevel.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Han var mer enn varm nok likevel.

Lammeskinn regulerer varmen da, slik at det faktisk holder de små svale og gode, og de slipper å ligge på et svett laken..

Gjest Gjest
Skrevet
Lammeskinn regulerer varmen da, slik at det faktisk holder de små svale og gode, og de slipper å ligge på et svett laken..

Av en eller annen grunn frister det ikke å legge seg på et lammeskinn om sommeren, når det er 25-30 grader.

Skrevet

De sier så, men jeg synes ungen ble mye varmere av lammeskinnet. Prøv med din egen unge før du uttaler deg kanskje? ;) De er jo forskjellige. Men selv ville jeg som sagt aldri funnet på å lagt meg på et lammeskinn i varmen, og gjør heller ikke det med ungen.

Skrevet
Av en eller annen grunn frister det ikke å legge seg på et lammeskinn om sommeren, når det er 25-30 grader.

Nettopp...

Og små babyer er faktisk ikke noe mer frosne enn andre mennesker om sommeren, kun dårligere til å regulere temperaturen. Og siden det er mye farligere for ungen å bli for varm enn for kald, er ikke lammeskinn noe jeg tar sjangsen på.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo en grunn til at folk i gamle dager gikk i ullklær midt på varmeste sommeren også..... Da jeg bodde i Australia, og vi hadde temp godt over 30 grader, gikk australierne med ulltskjorte og ullsokker i skoa. Min far bruker også alltid ullsokker i skoene når det er varmt, da reguleres varmen og man blir ikke så klam og fuktig på beina. Ull regulerer varmen, er det så vanskelig å forstå?

Hvis min baby kun lå på laken i vogna ble han klam og svett, med lammeskinn under var han god og varm. De skal ikke være langhåra skinn, selvfølgelig. Og, god kvalitet er viktig. Over hadde vi enten et helsteteppe hvis det var veldig varmt, eller et fleeceteppe hvis det var litt kjørligere. Det viktigste er at det blir luftsirkulasjon i vogna, slik at det ikke blir alt for varmt inni. Husk at svarte/mørke vogner med mørk innerkalesje kan fort bli veldig, veldig varme.

Her har han ligget på lammeskin hver eneste dag, kald som varm, i vogna og i senga, helt siden han ble født. Fungerer kjempefint for oss iallfall.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Prøv med din egen unge før du uttaler deg kanskje? ;)

Oi sann...

Selv om jeg ikke har egne barn har jeg meget stor erfaring med små babyer, så jeg trenger nok ikke prøve på mitt eget barn før jeg uttaler meg nei.

Om man bruker riktig medisinsk klippet lammeskinn har jeg bare gode erfaringer...

Endret av ¤bella¤
Gjest ¤bella¤
Skrevet
Nettopp...

kun dårligere til å regulere temperaturen.

det er nettopp derfor medisinsk klippet lammeskinn er så bra for de små, siden det regulerer temperaturen godt.

Gjest Gjest
Skrevet
Min far bruker også alltid ullsokker i skoene når det er varmt, da reguleres varmen og man blir ikke så klam og fuktig på beina. Ull regulerer varmen, er det så vanskelig å forstå?

Akkurat det med ullsokker i sko på sommeren har jeg prøvd mye. Og det er ingenting som er så deilig når man kommer frem etter en lang fjelltur som å få av seg på beina. For man blir riiimelig varm av å gå med ullsokker, ja.

Vel framme er det rett i sandalene for min del i alle fall. Phuy!

Ull regulerer varme, ja. Men det isolerer også veldig bra. Så er det veldig varmt er det greit å styre langt unna ull.

Gjest Gjest
Skrevet

Det viktigste er vel hva man har på barnet når det sover på lammeskinn om sommeren. Skal helst ligge i bare bleie, med et (ull)helseteppe over seg. Og hva angar mørke vogner er det gjort forsøk på å måle temperatur inni mørke og lyse barnevogner om sommeren, ingen forskjell inni. Hilsen barnløs, men med god erfaring og rett til å uttale seg.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
. Hilsen barnløs, men med god erfaring og rett til å uttale seg.

Veldig viktig å få med, for om ikke får du høre at "du får vente ti ldu får egne bar, og se hva du sier da ja...." :ler:

Endret av ¤bella¤
Skrevet

Mener ikke at folk uten barn ikke har rett til å uttale seg, det jeg mente var at man finner fort ut selv hva som funker for ens eget barn :)

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i en forholdsvis kjølig landsdel, men vi har en sommerpose av fleece og bomull til sommerbruk. På varme dager brukte vi helseteppe over babyen.

Skrevet

Jeg er ganske enig med Imli her.

Vi har allerede sluttet å bruke lammeskinnsposen og gått over til en dundyne fordi jenta vår blir kjempe svett i lammeskinsposen.

Skrevet

Jeg er ullfantast og bruker mye ull, så jeg hadde på forhånd trodd at vi skulle bruke det kortklipte lammeskinnet mye i vogna. Men jeg har en varmeovn av en sønn, som ble helt kokt av det ,så det ble lite brukt om sommeren.

Vi brukte laken på madrassen, evt et helseteppe under.

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bytte over til sportsvogn nå i mai, og så lurte jeg på hva har dere i vogna på denne årstiden og på sommeren. Min baby har alltid nektet å ligge på lammeskinn så det er uakttuelt...

Alle gode råd mottas med takk

Skrevet

Her måtte vi droppe saueskinn i vogga han sover i på dagtid, ble aalt for varmt. Sluttet å finne han dassvett når vi tok vekk det. Så selv om det er temperaturregulerende er det drøyt å kalle det svalende.

Lurer også på hva man gjør i sportsvogn. Sportsdelen til vår vogn har ikke noe fottrekk el.l. Funker det da med teppe eller dyne i vogna? Eller "må" vi ha en sommerpose med hull til selene?

Skrevet (endret)

Jeg liker seat insert slik at setet blir mer behagelig og mykt, i tillegg beskytter det jo vogna. Jeg syns også at lammeskinn og ull er for varmt om sommeren, forresten. Gutten min ble helt kokt og svett av det.

Ang sommerpose så må du jo ikke ha det hvis ikke babyen er en slik som sparker av seg dyna. Det gjør mine og da er det kjekt med pose.

Endret av Soul

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...