Gå til innhold

Nytt sengetøy

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei,

Vet ikke hvo rjeg skal legge denne tråden, så prøver her..

Jeg har alltid lært at man MÅ vaske nytt sengetøy før man putter det på sengen, men må man egentlig det?

Skjønner at man ikke dør om man dropper det, men er det hygenisk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man må ikke, men fornuften tilsier at det er bedre enn ikke å vaske. Alt nytt tøy kommer fra fabrikken i f.ek. Kina. Tøyet har støv og kjemikalier i seg og på seg fra produksjonsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid før bruk.

De gangene jeg har sovet i helt nytt sengetøy hos andre har jeg fått fullt av utslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i alle fall at på fabrikken har de neppe vasket det som det siste de gjorde før det ble pakket, så for å være på den sikre siden gjør jeg det derfor alltid selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
Heia,vasker alltid nytt sengtøy og klær!

Det står jo på sengetøyet at det skal vaskes før bruk, men jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte vasker klær før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på sengetøyet at det skal vaskes før bruk, men jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte vasker klær før bruk.

Noen forslag:

Fordi (mange) andre har prøvd klærne.

Klærne har kanskje hengt utstilt ute og samlet pollen og forurensning.

Det er rester av fargestoffer og eller kjemikalier fra fabrikken.

Klærne er "stive" og nye, og føles mer behagelige å ha på etter en runde i maskinen med tøymykner.

Selv vasker jeg ikke alltid, men ofte, nye klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

Fordi (mange) andre har prøvd klærne.

Klærne har kanskje hengt utstilt ute og samlet pollen og forurensning.

Det er rester av fargestoffer og eller kjemikalier fra fabrikken.

Klærne er "stive" og nye, og føles mer behagelige å ha på etter en runde i maskinen med tøymykner.

Selv vasker jeg ikke alltid, men ofte, nye klær.

He he ei med samme tankegang, men jeg tenker heller,kansje ei svett ei med hår under armene og ikke vaska seg de siste dagene og drar svetten sin langs hele genseren som jeg skal kjøpe,fysj..Eller ei som prøver bukse uten truse,svett mellom beina eller har mensen som er gått igjennom,you name it,fytti grisen.Vaker alt!!Det er mange griser rundt i vårt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vasker ingenting. Ikke nye plagg og ikke sengetøy. Unntaket er hvis stoffet er hardt. Det er nok anbefalt å vaske før bruk, men selv har jeg ikke tatt skade av mitt liv som "slask" så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

- fordi klærne er fulle i kjemikalier fra fabrikken, akkurat som sengetøyet. Klær rett fra butikken lukter ikke bra.

- fordi andre har prøvd klærne, med alt det innebærer av andres svette og hudceller

- fordi klærne gjerne har ligget på gulvet, blitt trakket på, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håndkler, men aldri klær eller sengetøy... Nå er det grenser for hvor ofte jeg får nytt sengetøy også da, men har ikke tatt skade av det foreløpig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både klær og sengetøy er tilsatt kjemikalier for å se pene ut i butikken.

Disse er ikke bra å få på huden, og derfor må man vaske ting MINST en gang før man bruker det.

Dette er spesielt viktig til små barn, men mange voksne kan også få lang eller kortsiktige reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullsproduksjon alene står visst for 25% av bruken av kjemiske sprøytemidler i hele verden. Så hvis man har anlegg, kan man faktisk bli alvorlig syk av disse sprøytemiddel-restene som sitter i klærne.

I tillegg kommer jo som andre sier, pollen, støv, den psykiske effekten av at andre har prøvd klær etc.. :P

Jeg vasker sngetøy og håndklær på kokvask før bruk. Men ikke klær, med mindre de har hengt ute i pollensesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte faktisk på akutten på sykehuset fordi jeg ikke hadde vasket sengetøyet en gang. Det var riktignok fordi jeg hadde feber (vanlig influensa-syk) og blåfargen på sengetøyet farget av på huden når jeg svettet sånn at de på legevakten og sykehuset trodde jeg hadde et mystisk fenomen av en sykdom som gjor meg blå :ler:

Jeg koplet ikke at det var sengetøyet før de etter mange timer med blodprøver og store spørsmålstegn fikk vasket det vekk med klorhexidin og jeg ble sendt hjem og så at sengetøyet mitt var blått, nytt og uvasket. :ler:

Ufattelig flaut der og da, men morsom historie å se tilbake på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Sengetøy vasker jeg alltid før bruk. Det lærte jeg på den harde måten like etter jeg flyttet hjemmefra og kjøpte meg nytt sengetøy. Tenkte ikke over at det burde vaskes og la det på med en gang. Våknet opp neste morgen med utslett over bokstavelig talt hele kroppen. Det klødde noe helt vanvittig og gikk ikke bort på flere dager. Det vil jeg aldri oppleve igjen!

Klær vasker jeg ikke før bruk. Men jeg burde vel egentlig gjøre det. Liker virkelig ikke tanken på å gå med en bukse andre kanskje har prøvd truseløs osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...