Gjest Gjest_mor_* Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Datteren min behøvde en ny bh tidligere i uken, og siden hun ikke kunne vente, og jeg ikke kunne være med, skulle hun prøve seg alene. Jeg ga henne på forhånd beskjed om hva hun skulle se etter, og hvilken størrelse (omkrets) hun skulle ha (70) , men at betjeningen måtte hjelpe henne for å finne rett cup. (hun ligger akkurat mellom A og B, og det er forskjellig fra bh til bh hva som blir rett) Som sagt hadde jeg gitt henne beskjed om at hun skulle ha 70 A eller B... hun kom hjem med 80 A! For det hadde "damen" sagt hun skulle ha... I dag tok jeg med meg jenta, bh-en og dro ned til butikken... Vi prøvde ulike størrelser på den bh-en hun hadde kjøpt, og kom fram til at 70 B var rett størrelse. Damen som hadde hjulpet henne var der i dag også, og jeg ba henne på en høflig måte forklare meg tankegangen bak den størrelsen hun hadde gitt jenta, når rett størrelse var 10 cm mindre, og en cup større enn hun hadde anbefalt... At skylden var min er greit nok, jeg skulle ikke sendt henne avgårde alene for å kjøpe den, men hvis hun ikke visste hvordan hun skulle finne rett størrelse, hvorfor late som om hun hadde kunnskapen, i stedet for å finne noen andre som visste hva de snakket om? Er det så vanlig at butikkpersonale ikke har kunnskapen i orden, når det kommer til å finne rett bh-størrelse?
Rosalie Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Det er jo en uskreven sannhet hos kjedene at man skal ha større omkrets og mindre cup enn man egentlig skal ha, for da slipper man valker. Se på f.eks. HM - de fører vel knappast en BH i større cup enn C, men gjerne i 90-omkrets. På undertøysbutikker kan de stort sett dette med BH-tilpasning, men desverre virker det som om også her mangler på opplæringen av nyansatte.
Gjest Papirkurven Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Jeg vet ikke noe om deg, så jeg spør: Er du sikker på at det er du som har rett da? Jeg brukte 85C i mange år, før en vennine som hadde fått ordentlig hjelp hjalp meg og jeg fant ut at jeg faktisk trenger 80DD. Innmari vanskelig å finne, men mye bedre for ryggen
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Til papirkurven: Ja, jeg er sikker på at jeg har rett... Jeg gikk med feil størrelse i 20 år før jeg fikk tips om en undertøysbutikk i Oslo. De hjalp meg finne rett størrelse til meg selv... jeg gikk fra 85 B til 75 C/D, avhengig av modell. Da ba jeg samtidig om å få tips med tanke på datteren, som jeg visste snart skulle begynne med bh... jeg fikk et lite "lynkurs" i hva jeg skulle se etter for å finne rett størrelse. Til Wadjet: Du har nok rett i det du sier... men det er dumt da, at så mange går rundt med feil bh på grunn av feilinformasjon fra såkalte "kjennere"...
Pialill Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 det er jo ikke vanskelig å måle hjemme da, så ts vet nok at datteren skulle ha 70, hun sa jo selv at det bare var cupen hun ikke var sikker på. Er vel ikke så stor sjans for at ts har feil da... sikkert bare en dårlig ekspiditør, har møtt mange av de.... Søsteren min brukte 80C ganske lenge, helt til mamma tok henne med til en undertøysbutikk (da var hun vel 20), der målte de henne og fat ut at hun er 65F!?! ganske stor forskjell:P Det gjorde under for ryggen og... hehe... Tror nok at hvis noen vil ha skikkelig hjelp med undertøy bør de ta seg en tur i en skikkelig undertøysbutikk. Ikke H&M, cubus eller lindex...
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #6 Skrevet 21. mars 2009 Nå er jeg litt usikker på dette, men jeg mener å si at 80A og 70B er så å si samme størrelse. Jeg kan enten bruke 85C eller 75D... og da er cupen faktisk lik, men omkretsen forskjellig. eller : Sitat " Når omkretsen blir større, blir cupen også større selv om bokstaven er lik. Cupen på en 75C = cupen på en 80B = cupen på en 85A.)" Det høres litt fjernt ut, og jeg er litt trøtt, men dette er noe jeg har lest flere plasser, og bla. triumph -betjening har fortalt meg.
Rosalie Skrevet 21. mars 2009 #7 Skrevet 21. mars 2009 Nå er jeg litt usikker på dette, men jeg mener å si at 80A og 70B er så å si samme størrelse. Jeg kan enten bruke 85C eller 75D... og da er cupen faktisk lik, men omkretsen forskjellig. eller : Sitat " Når omkretsen blir større, blir cupen også større selv om bokstaven er lik. Cupen på en 75C = cupen på en 80B = cupen på en 85A.)" Det høres litt fjernt ut, og jeg er litt trøtt, men dette er noe jeg har lest flere plasser, og bla. triumph -betjening har fortalt meg. Stemmer det, men da blir omkretsen helt feil! Og feil omkrets gjør at BHen virkelig ikke passer.
Gjest Papirkurven Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 det er jo ikke vanskelig å måle hjemme da, så ts vet nok at datteren skulle ha 70, hun sa jo selv at det bare var cupen hun ikke var sikker på. Er vel ikke så stor sjans for at ts har feil da... Søsteren min brukte 80C ganske lenge, helt til mamma tok henne med til en undertøysbutikk (da var hun vel 20), der målte de henne og fat ut at hun er 65F!?! ganske stor forskjell:P Det gjorde under for ryggen og... hehe... Tror nok at hvis noen vil ha skikkelig hjelp med undertøy bør de ta seg en tur i en skikkelig undertøysbutikk. Ikke H&M, cubus eller lindex... Trenger ikke å le da, det viser seg jo at flere her (bl.a. søstra di) trodde de brukte rett størrelse og gjorde ikke det. Det er faktisk mange som ikke vet hvordan de skal måle. Lindex er faktisk en av de butikkene der betjeninger får ordentlig opplæring i bhstørrelser, så du skal ikke bare kimse av kjeder.
Gjest Stjernedryss Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 Det er litt rart det der. Hvis jeg måler med målebånd er jeg 65 rundt, men jeg får jo ikke puste i en BH i den størrelsen, så da må jeg ha 70 og i tillegg pleier jeg å ha på løseste hakket så den ikke skal stramme rundt. Mulig det er forskjell på store og små pupper da, jeg trenger jo ikke BH for å få støtte, så da er det kanskje ikke så farlig at den ikke sitter stramt rundt.
Gjest Cupcakes Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 jeg jobber i undertøysforretning som tilhører andre avdelinger også, altså stor kjede med diverse avdelinger. og hvertfall på min filial og egentlig i hele landet er det ordentlig og god opplæring til de ansatte, men også her hender det at noen slurver unna og ikke tar det så alvorlig, spesielt de yngre som kun jobber i helger og kvelder etter skolen er slutt. men synes det blir feil og dra alle kjeder over en gang, noen ganger kan man ha uflaks og møte en som egentlig har null interesse for jobben en gjør, eller man møter en som kanskje akkurat er ferdig med opplæringen (og da har en kanskje ikke alle kunnskapene helt på plass enda) og andre ganger møter du de som faktisk liker jobben, tar den nøye og kan det meste av kunnskapene en trengs. også er det jo de damene som på død og liv ikke vil gå opp i cupen (fordi hun ikke vil at de skal være så store, dummeste vi hører, men hører det STADIG) selvom vi i betjeningen sier at det er det beste for henne, så hun kjøper da 85-90 b-c og skulle nok hatt 80 d-e f.eks. men når kunden virkelig ikke vil høre på rådene får ikke vi gjort noe særlig uten å infprmere om belastningskader de kan pådra seg i det lengre løp og at bhen vil sitte bedre med en riktig str.... så det er ikke altid betjeningen sin skyld at det er mange med feil str. ute. Det er litt rart det der. Hvis jeg måler med målebånd er jeg 65 rundt, men jeg får jo ikke puste i en BH i den størrelsen, så da må jeg ha 70 og i tillegg pleier jeg å ha på løseste hakket så den ikke skal stramme rundt. Mulig det er forskjell på store og små pupper da, jeg trenger jo ikke BH for å få støtte, så da er det kanskje ikke så farlig at den ikke sitter stramt rundt. [/quot vet ikke helt om jeg forsto det, men når du kjøper bh så kjøper du en som du setter på det innerste(strammeste) hakket? da er det i såfall feil, når man kjøper bh skal den sitte stramt (ikke sånn at du ikke får puste da) på det ytterste hakket, det er fordi at når du bruker den og vasker den flere ganger vil den vide seg ut, og da trenger du de 2 andre hakkene og gå på etterhvert. så kan hende du har feil str rett og slett. og er ikke like viktig for deg med en bh som sitter riktig som med en med store bryster, men ganske viktig blant annet fordi plagg vil sitte bedre oer bysten osv.
Gjest Cupcakes Skrevet 22. mars 2009 #11 Skrevet 22. mars 2009 (endret) Er det så vanlig at butikkpersonale ikke har kunnskapen i orden, når det kommer til å finne rett bh-størrelse? mange steder får de det. men vet jo ikke hvilken butikk/kjede du var i?? vet hvertfall at på mange av butikkene som kun fører små og få str (70aa-85c) ofte ikke har like mye kunnskap som der man har flere str å velge mellom. håper hvertfall bhen dere endte med sitter som den skal på datteren din og hun er fornøyd med den edit: så at det kom litt feil ut... Endret 22. mars 2009 av Cupcakes
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 I følge eksperter så bruker omtrent 85 % av alle kvinner feil BH-størrelse, så det er vel meget mulig at det kommer av at butikkpersonale har for dårlige kunnskaper. Jeg ble alltid henvist til 75 C i butikker, men følte aldri at de satt ordentlig. I en spesielbutikk fikk jeg beskjed om at jeg var 70 DD, og etter det har jeg nå alltid bh'er som sitter godt. Det er også viktig å se på snittet i bh'en i forhold til fasongen på brystet. Selv om man er en str, så betyr ikke det nødvendigvis at man kan bruke alle modeller i den størrelsen. Den vanligste feilen sies å være at man har en størrelse for stor på vidden og en størrelse for liten på cup'en.
Gjest Wrangler Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Min erfaring er at man må på undertøyforetninger for å få riktig hjelp med bh. Mulig at kjeder opplærer sine ansatte, men når de/kunden er mer opptatt av at bh'en skal se pen ut, så kan viktigheten av at den sitter riktig forsvinne. Dessuten kommer det ikke bare ann på størrelse, men også selve passformen på bh'en.
Barracuda! Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 Man kan ikke forvente den typen service i en billigbutikk, nei.
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 22. mars 2009 #15 Skrevet 22. mars 2009 mange steder får de det. men vet jo ikke hvilken butikk/kjede du var i?? vet hvertfall at på HM har de ofte en dårligre kunnskap om bher rett og slett fordi største andelen av desom handler der bruker str fra a-c og 70-85 i omkrets (det fordi de så og si aldri har noe større str. der) og da regner de nesten automatisk med at kundene selv vet str. sin, men som jeg sa over finnes det gode og dårlige unntak i alle typer forretninger som man kan møte på. (jobber ikke på HM selv, men har venner som har jobbet der og delt slik informasjon) håper hvertfall bhen dere endte med sitter som den skal på datteren din og hun er fornøyd med den Hun er godt fornøyd med den hun endte opp med, heldigvis... Hvilken butikk vi var på har ingen betydning, men vi var ikke på H&M... (jeg ønsker ikke å henge ut noen.) Jeg er bare overrasket over svaret jeg fikk da jeg snakket med henne, og at hun ikke kunne si: "beklager, dette kan jeg for lite om/jeg ikke hjelpe deg med, men hvis du venter litt skal jeg hente noen som kan hjelpe deg" i stedet for å gi dårlige råd. Jeg kunne skjønt det hvis hun hadde rådet jenta til 75 A, men 80 A...? Datteren spurte i går kveld om vi kunne ta en tur innom undertøysbutikken jeg bruker å gå til, neste gang vi er i Oslo... Hun ville ha en bh som satt godt, og mammas "ufeilbarlighet" har blitt satt litt på en prøve, og hun vet ikke helt hvem hun skal stole på nå... Skal hun stole på: mamma, som vil hennes beste, men som ikke jobber med undertøy og som kan ta feil, eller damen i butikken som sa at mamma tok feil, og som tross alt har dette som levebrød? Jeg forsikret henne om at vi selvsagt kunne ta turen innom den butikken! Da får hun selv lære hvordan en bh skal sitte, og hvordan hun kan finne rett størrelse!
Gjest Cupcakes Skrevet 22. mars 2009 #16 Skrevet 22. mars 2009 I følge eksperter så bruker omtrent 85 % av alle kvinner feil BH-størrelse, så det er vel meget mulig at det kommer av at butikkpersonale har for dårlige kunnskaper. Jeg ble alltid henvist til 75 C i butikker, men følte aldri at de satt ordentlig. I en spesielbutikk fikk jeg beskjed om at jeg var 70 DD, og etter det har jeg nå alltid bh'er som sitter godt. Det er også viktig å se på snittet i bh'en i forhold til fasongen på brystet. Selv om man er en str, så betyr ikke det nødvendigvis at man kan bruke alle modeller i den størrelsen. Den vanligste feilen sies å være at man har en størrelse for stor på vidden og en størrelse for liten på cup'en. [/quote det stemmer det at det er den vanligste feilen på bh str. og at det er såpass mange som har feil str. men synes fortsatt det blit helt feil å legge skylden på butikkpersonalet, selv i kjeder som har forskjellige avdelinger! særlig siden jeg stadig opplever at kundene rett og slett ikke vil følge rådene med å gå ned i omkrets og opp i cup, selv etter at de har fått prøvd en på så sier de bare: "med jeg kan da ha en b, d er jo bare såååå stort, det vil jeg ikke." og da har d cupen sittet helt perfekt, og b cupen kryper opp bak og henger ned forran. men er enig i at det er utikkmedarbeidere med forlite kunnskaper også, akkurat som det er andre ansatte i andre sektorer som også har forlite kunnskap om det de gjør. noe som er fryktelig synd alle steder!
Gjest Cupcakes Skrevet 22. mars 2009 #17 Skrevet 22. mars 2009 Hun er godt fornøyd med den hun endte opp med, heldigvis... Hvilken butikk vi var på har ingen betydning, men vi var ikke på H&M... (jeg ønsker ikke å henge ut noen.) Jeg er bare overrasket over svaret jeg fikk da jeg snakket med henne, og at hun ikke kunne si: "beklager, dette kan jeg for lite om/jeg ikke hjelpe deg med, men hvis du venter litt skal jeg hente noen som kan hjelpe deg" i stedet for å gi dårlige råd. Jeg kunne skjønt det hvis hun hadde rådet jenta til 75 A, men 80 A...? Datteren spurte i går kveld om vi kunne ta en tur innom undertøysbutikken jeg bruker å gå til, neste gang vi er i Oslo... Hun ville ha en bh som satt godt, og mammas "ufeilbarlighet" har blitt satt litt på en prøve, og hun vet ikke helt hvem hun skal stole på nå... Skal hun stole på: mamma, som vil hennes beste, men som ikke jobber med undertøy og som kan ta feil, eller damen i butikken som sa at mamma tok feil, og som tross alt har dette som levebrød? Jeg forsikret henne om at vi selvsagt kunne ta turen innom den butikken! Da får hun selv lære hvordan en bh skal sitte, og hvordan hun kan finne rett størrelse! det er bra hun er det! har selv vært i ekspert butikk for en del år siden og fått hjelp med rett bh selv etter mange år med feil.(har rimelig store bryster og liten omkrets rundt, og den kan være vanskelig å finne...) er nok derfor jeg selv brenner ekstra for akkurat det med å finne rett bh til kundene tross at jeg er på en av billig kjedene.
Jade Skrevet 22. mars 2009 #18 Skrevet 22. mars 2009 Mulig jeg er fordomsfull, men jeg ser det litt an hvilke ansatte som er i butikken før jeg spør om hjelp. Som regel har jeg erfart at de som er mest ivrig på å hjelpe, er de som kan mest også. Gjerne "voksne" ansatte som har det yrket fordi de ønsker det, ikke fordi de skal tjene penger til studentkveldene og sminke/klær. Hvis jeg må dra 19-åringen vekk fra kassen og mobilen sin, så er det som regel liten vits. Har også erfart at BHer vider seg ut rundt, så det er ikke lurt å kjøpe for stor rundt ihvertfall. Da ender bakstroppen langt oppå ryggen og gir ingen støtte til brystene.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #19 Skrevet 22. mars 2009 Har opplevd det samme. Tror jeg har litt større bryster enn gjennomsnittet. I kjedebutikkene (HM, Cubus, Lindex etc.) finner jeg svært sjeldent noe som passer. De eneste som satt noelunde ok var 75DD av noen typer og 80D. Da jeg rett etter studielånet var komt sist, tok jeg meg en tur på en undertøysbutikk. Der gikk jeg ned til 65G. Trodde ikke på butikkdamen da hun sa det, men da jeg prøvde BHen satt den som et skudd. Ser for meg at det er mange som går rundt med feil BHer der ute. Burde ikke være så vanskelig for butikkene å ta inn noen ekstra i store cupstørrelser og mindre omkrets?
Gjest Flode Skrevet 22. mars 2009 #20 Skrevet 22. mars 2009 For en tid tilbake så jeg på Trinny og Susannah (de engelske damene som har div. make-over program). Jeg mener de gikk de inn til tre forskjellige butikker hver for teste kunnskapene til personalet, og kom ut med tre forskjellige bh-størrelser hver... Jeg tenker litt sånn at jeg har 3 bh'er jeg bytter på. Bruker jo bh hver dag, og hver bh i 1-2 år, alt etter hvor ofte de blir brukt (gjennomsnittelig blir hver bh brukt 110 ganger på ett år). Finner jeg en genser eller bukse jeg liker bruker jeg fort 500 kroner på det uten å tenke, og hvis den ikke er like fin som jeg trodde i butikken blir de liggende i skapet etter bare et par-tre gangers bruk. Bh'er sku jeg tidligere ikke bruke penger på og endte opp med billige, med dårlig kvalitet, feil passform og størrelse. Nå gå jeg konsekvent til butikker som spesialiserer seg på undertøy, og betaler 500 kr for bh'er med god passform, riktig størrelse og bra kvalitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå